۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
پیگیری مشکل مرتع عشایر گرمسار؛ جلوی باج‌خواهی‌ها گرفته می‌شود
گزارش خبرگزاری بازار نتیجه داد؛

پیگیری مشکل مرتع عشایر گرمسار؛ جلوی باج‌خواهی‌ها گرفته می‌شود

گرمسار – پس از انتشار گزارشی درباره عشایر گرمسار و مشکل مرتع آن‌ها در خبرگزاری بازار، منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم و مدیرکل امور عشایری استان سمنان نشستی مشترک برای یافتن راه حلی برای برون رفت از این مانع برگزار کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها- هفته گذشته خبرگزاری بازار گزارشی مبنی بر مشکل مرتع عشایر گرمساری با عنوان «فقدان مرتع برای عشایر گرمسار به کابوس بدل شد؛ اخراج عشایر از چرخه تولید» منتشر کرد که در آن مسائل مرتبط با موانع توسعه مراتع عشایر این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته بود.

در این گزارش بیان شده بود که فقدان مرتع برای دام‌های عشایر گرمسار سبب شده تا این قشر موثر در زمینه تولید، موقتاً از چرخه اقتصاد مولد استان سمنان خارج شوند موضوعی که سبب ضرر روزمره این قشر زحمتکش خواهد شد. عشایر گرمساری از پرداخت باج و خراج‌های سنگین به بالادستی‌ها به سطوح آمدند و برای رفع مشکلاتشان به مسئولان رجوع کردند مسئولان نیز برای رفع این چالش جدی وعده‌هایی دادند که نافرجام باقی ماند و دردی از عشایر این شهرستان درمان نکرد.

مشکلات عشایر عدیده شده است

در دیگر بخش این گزارش می خوانیم: عشایر سرمایه‌های استان سمنان و شهرستان گرمسار هستند و نقش مؤثر و محوری در تولید مواد غذایی کشور را ایفا می‌کنند؛ این در حالی است که امروز عشایر حال خوشی ندارند و فقدان مرتع برای آن‌ها به یک کابوس تبدیل‌شده است و با ادامه این روند عشایر گرمساری از چرخه تولید اخراج خواهند شد.

تا سال گذشته عشایر گرمسار برای کوچ کردن به ییلاق و تأمین مرتع موردنیاز برای چرای دام مجبور بودند به بالادستی‌ها که مرتع‌دارند اما دام ندارند باج‌های سنگینی پرداخت کنند

حالا اما بعد از گذشته یک هفته، منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم واکنش نشان داده و مدیرکل امور عشایری استان سمنان را برای رفع این مشکلات به گرمسار خواند. اردشیر مطهری در این نشست خواستار پیگیری قانونی و جدی مشکل عشایر گرمساری شد.

فقدان مرتع خسارات زیادی را به عشایر وارد می سازد

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم با بیان اینکه فقدان مرتع قطعاً خسارت‌های سنگینی را به این قشر تولیدکننده وارد می‌کند و باید برای رفع این معضل از مراجع ملی با جدیت پیگیری شود، گفت: امکانات خوبی در منطقه وجود دارد که باید در راستای خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات آن‌ها استفاده کرد.

مطهری با اشاره به اینکه بی‌حرمتی به عشایر گرمساری توسط مرتع‌داران بالادستی به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست، تأکید کرد: مسئولان کشوری برای رفع این معضل تعامل و همکاری بیشتری با مدیران مربوطه در استان و شهرستان گرمسار داشته باشند.

وی بابیان اینکه عشایر به‌عنوان مهم‌ترین قشر تولیدکننده در جامعه امروزی نیازمند حمایت ویژه هستند، یادآور شد: امکانات خوبی در منطقه وجود دارد که باید در راستای خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات آن‌ها استفاده کرد.

شعار مشکل مردم را حل نمی کند

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس با تأکید بر اینکه شعار مشکل مردم را حل نمی‌کند و مدیران باید کار میدانی انجام دهند، گفت: مسیر کوچ عشایر گرمساری بازسازی شد.

مطهری بیان اینکه رفع مشکلات عشایر گرمسار به‌عنوان یک دغدغه مهم در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب منجر به تخریب مسیر کوچ عشایر شهرستان شد که در روزهای گذشته این مسیر با بهره‌گیری از ظرفیت پیمانکار بخش خصوصی بازسازی شد.

وی با تأکید بر لزوم حضور میدانی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات مردم بیان کرد: مدیران و مسئولان اجرایی خادم مردم هستند و باید با خدمت به مردم نسبت جلب اعتماد آن‌ها به حاکمیت اهتمام بیشتری بورزند.

چالش جدی عشایر گرمساری

مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به چالش جدی باج‌خواهی مرتع‌داران بالادستی از عشایر گرمسار گفت: ممیزی مراتع تنها راه‌حل مشکل فقدان مرتع برای عشایر این شهرستان است.

۱۶۳ خانوار عشایری با ۹۰ هزار رأس دام در گرمسار وجود دارد که رفع مشکلات این قشر در اولویت نخست قرار دارد

مراد خادم با بیان اینکه پیش‌ازاین عشایر برای استفاده از مرتع در بالادست به صاحبان مراتع مبلغی را به‌عنوان اجاره پرداخت می‌کردند که سال جاری بالادستی‌ها از این امر امتناع می‌کنند، گفت: ممیزی مراتع پایان باج‌خواهی بالادستی‌ها خواهد بود و پیگیری این امر بر عهده منابع طبیعی و مسئولان کشوری است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر برای رفع این مشکل به جد پیگیری می‌شود و نقش رسانه‌ها در انعکاس مشکلات مردم بسیار حائز اهمیت است، افزود: درمجموع ۱۶۳ خانوار عشایری با ۹۰ هزار رأس دام در گرمسار وجود دارد که رفع مشکلات این قشر در اولویت نخست قرار دارد.

از سویی کرونا باعث شد تا کوچ عشایر در استان سمنان با تاخیر آغاز شود از سوی دیگر عشایر گرمسار با مشکلاتی که برای مراتع شان به وجود آمده همچنان دست و پنجه نرم می‌کنند و مشخص نیست که در سال جاری و حتی آتی چه سرنوشتی خواهند داشت. باید دید این نشست‌ها آیا به پیگیری و حصول نتیجه برای عشایر گرمساری بدل می‌شود.

کد خبر: ۱۹٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha