۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
افزایش ۲۸درصدی محصول کلزا با گرده افشانی زنبور عسل| تولید حدود ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل وزارت جهاد در گفتگو با بازار

افزایش ۲۸درصدی محصول کلزا با گرده افشانی زنبور عسل| تولید حدود ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور

تاج آبادی رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد با تاکید بر اهمیت گرده افشانی زنبور عسل گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته گرده افشانی این حشره موجب افزایش ۲۸درصدی محصول کلزا می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در خصوص اهمیت گرده افشانی حشرات در افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی در سراسر جهان اطلاع رسانی های بسیاری شده است و ایران نیز مستثنی از این امر نبوده است. با این وجود به نظر می رسد هنوز بسیاری از کشاورزان کشور به این امر به دیده تردید نگاه می کنند و در این راه با زنبور داران چندان همکاری ندارند. با این وجود ناصر تاج آبادی، رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: تقریبا یک سوم غذای انسان وابسته به گرده افشانی است و نبودن زنبور عسل در دنیا به معنا به مخاطره افتادن زندگی انسان است.

با ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار کلنی در کشور سالانه حدود ۱۱۲هزار تن عسل تولید می شود

تاج آبادی همچنین در خصوص میزان سهم صنعت زنبورداری در اقتصادی کشور به بازار گفت: قطعا این صنعت نیز به نوبه خود در این حوزه سهم دارد به خصوص اینکه بیش از ۸۸هزار نفر شاغل در این صنعت داریم و بیش از ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار کلنی در کشور موجود است.

تاج آبادی افزود: از سوی دیگر انواع فراورده های زنبور نیز در کشور تولید می شود به طوری که تولید سالانه عسل حدود ۱۱۲هزار تن است و حدود ۸ و نیم تن نیز ژل رویال در سال تولید میگردد. در حالی که تولیدات دیگری همچون زهر زنبور، موم و بره موم نیز داریم.

وی ادامه داد: به این ترتیب این صنعت گردش مالی زیادی دارد و در بحث امنیت غذایی نقش تولیدات زنبور عسل و همچنین نقش خود زنبور عسل که در بحث گرده افشانی دارد بسیار حائز اهمیت است. به طوری که حدود ۹۰ تا ۱۴۳ برابر ارزش این تولیدات نامبرده برای گرده افشانی ارزش گذاری کرده اند که می تواند در افزایش محصولات، حفظ محیط زیست و تنوع زیست تاثیر داشته باشند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به همین دلیل کارشناسان جهان معتقدند اگر ۵ سال زنبور عسل را از طبیعت حذف کنیم زندگی دچار مشکل می شود. چرا که تقریبا یک سوم غذای انسان وابسته به گرده افشانی است که ۸۵درصداین گرده افشانی را اختصاصا زنبور عسل انجام می دهد.

تاج آبادی اذعان داشت: به این ترتیب زنبور عسل جایگاه بالایی در تامین امنیت غذایی دارد و این امر که به بحث های اجتماعی و اقتصادی زنبور عسل توجه ویژه ای از سوی متولیان، مسئولان و بهره برداران بشود.

تاج آبادی خاطر نشان کرد: اهمیت گرده افشانی زنبور عسل تا به حدی است که برخی کشورها در یک دوره ۲۰ روزه هر کندو را تا ۱۴۰ دلار اجاره می دهند برای گرده افشانی چون چندین برابر افزایش محصول را در پی دارد.

تولید بادام به طور ۱۰۰رصدی وابسته به گرده افشانی ها است

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال بر اساس تحقیقاتی که در موسسه انجام داده ایم تا ۲۸درصد افزایش کمّی محصول در کلزا به ثبت رسیده است یعنی یک سوم محصول را افزایش می دهد. همچنین در مورد توت فرنگی تا ۳۸درصد افزایش محصول را به دنبال دارد و کیفیت محصول را بالا می برد.

وی خاطر نشان کرد: جالب است بدانید برخی محصولات مثل بادام ۱۰۰درصد وابسته به گرده افشانی زنبور است.

تاج آبادی در پاسخ به این سوال که با تمام مزایا اعلام شده چه عواملی موجب بی مهری به زنبور عسل شده است، گفت: علت اصلی عدم آشنایی باغداران و کشاورزان ما است. البته وزارت جهاد کارهای ترویجی را شروع کرده که بتواند این نقص را برطرف کند و هم برای زمان سمپاشی، باغدار زنبورداران را در جریان قرار بدهند و هم اینکه زنبوردار اگر به زنبوردار چیزی نمی دهند حداقل از آنها طلب پول هم نکنند.

وی گفت: با این جود جامعه کشاورزی در حال آگاه شدن از اهمیت زنبور عسل برای افزایش محصولات است و لذا الان در غالبا کشت و صنعت ها زنبورهای در باغات و مزارع جای داده شده است و به زنبوردار و زنبورها محل اسکان می دهند.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha