۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
ریالی از اعتبارات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت نشده است
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس:

ریالی از اعتبارات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت نشده است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: لازم است مجلس از طریق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه، بودجه های ویژه ای با سرفصل های جداگانه در برنامه هفتم توسعه و بودجه های سنواتی پایدار کند.

به گزارش بازار، فاطمه محمدبیگی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۲ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده و حدود ۲۰۰ حکم تماماً در جهت حمایت از حقوق زنان، مادران و کودکان و همچنین تکریم حقوق والدین در جهت رفع دغدغه های پدری، مادری و معیشتی خانواده ها در این کشور است که علاقمند هستند حداقل بیش از ۳.۴ فرزند را داشته باشند.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس یازدهم ادامه داد: این قانون و سایر قوانین از این دست در طول ۴۴ سال انقلاب تماماً نمونه حقوقی، علمی و عملی دفاع از حقوق زنان و کودکان بوده و ما شاهدیم طی یک سال گذشته ۱۲۱ هزار مادر خودروی فرزندآوری دریافت کرده اند و ۲۴۰ هزار خانواده وام فرزندآوری گرفته اند، همچنین ۱۸۰۰ خانواده نیز خانه و زمین سه فرزندی را دریافت کرده اند. سامانه باروری سالم برای اولین بار در کشور برای ارائه بهتر و ارزانتر خدمات مادران باردار به صورت الکترونیکی هفته گذشته توسط وزیر بهداشت افتتاح شد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود: نظام PHC و بهداشت و درمان کشور از بهترین نظام های بهداشتی ارتقا یافته با هدف سلامت مادر و کودک می باشد، البته تعجب می کنم چرا برخی به دنبال تعلیق حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل با اهداف سیاسی هستند، در حالی که کشور ما در این زمینه در حال یشرفت ویژه برای خدمات رسانی به مادران و کودکان است.

وی گفت: وزارت خارجه که هنوز در بدنه سیاست های قبلی و براساس سیاست های تنظیم خانواده و با همکاری صندوق جمعیت ملل متحد به دنبال اجرای تنظیم خانواده با روش های جدید است، باید سیاست های خود را تغییر دهد و راهبردها و سیاست های عملکردی خود را به سمت قانون جوانی جمعیت هدایت کند، زیرا وزیر امور خارجه شخصاً اهتمام ویژه ای در این حوزه دارد.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: سامانه ماده ۵۴ که درخصوص باروری می باشد، افتتاح شد، اما لازم است وزیر بعد از رونمایی سامانه برای کامل شدن پوشش این سامانه در سراسر کشور تلاش کند تا امکان دسترسی های نظارتی بر این سامانه نیز فراهم شود. دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور در راستای فرهنگ سازی عمومی حمایت از خانواده و جوان ماندن چهره جمعیتی در شبکه های مختلف رسانه ملی از جمله با ساخت فیلم ها و سریال ها از منظر حمایت از ارتقای خانواده، تلاش های بیشتری داشته باشند.

محمدبیگی عنوان کرد: در اجرای ماده ۵۰ در زمینه افزایش زایمان طبیعی، متاسفانه علی رغم تلاش حوزه سلامت، شاهد معطل ماندن این ماده هستیم و آمار زایمان طبیعی به جای افزایش، کاهش یافته است، وزیر بهداشت هر چه سریعتر آیین نامه این ماده را ابلاغ کند. لازم است مجلس از طریق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه، بودجه های ویژه ای با سرفصل های جداگانه در برنامه هفتم توسعه و بودجه های سنواتی پایدار کند. دولت نیز در این زمینه عملیات بودجه ریزی خود را انجام دهد. تاکنون ریالی از بودجه این قانون اختصاص پیدا نکرده است.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس یازدهم گفت: یک سال از ۷ سال پنجره جمعیتی از دسترس ما خارج شد، موضوع جمعیت، موضوع کلیدی کشور است و در احکام برنامه هفتم به عنوان موضوع کلیدی باید طرح شود. از وزرای مسئول این قانون به ویژه وزیر بهداشت تشکر می کنم که شخصاً با اعتقاد راسخ پای این قانون ایستاده است. وزیر کشور نیز در راستای این قانون ایستادگی کرده است. وزارت بهداشت با تصویب ۷ مقرره از ۸ مقرره و اجرای ۳۸ حکم و اجرای ۱۶ حکم جدید دیگر دارای بهترین عملکرد بوده است. وزارت کشور تلاش کرده قرارگاه های مردمی را فعال و از جریان های مردمی فعال در حوزه جمعیت حمایت کند. قرارگاه های استانی به خوبی تجمیع شده اند که امیدواریم عملکرد آنها مثبت باشد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تصریح کرد: از وزارتخانه های آموزش و پروش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان درخواست داریم تغییر سرفصل دروس در رشته های مختلف علوم پزشکی، دانشگاه و آموزش و پرورش براساس قانون جوانی جمعیت و سیاست های فرزندآوری و زندگی ایرانی- اسلامی را در دستور کار قر ار دهد. از جناب آقای رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی، باید یاد کنیم که وی ۱۸۰۰ واحد را به خانواده های دارای سه فرزند تحویل داد، اما برخی از خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر منتظر اجرای احکام حوزه مسکن هستند.

محمدبیگی گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور با نهایی کردن ساختار ستاد ملی جمعیت هر چه سریعتر امکان فعالیت ستاد ملی جمعیت را فراهم کند.

کد خبر: ۱۹۳٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha