۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
چین به دنبال روابط متوازن با ایران و اعراب خلیج فارس است
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

چین به دنبال روابط متوازن با ایران و اعراب خلیج فارس است

پروفسور «پل پیلار» می گوید چین به دنبال روابط متوازن با ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

بازار؛ گروه بین الملل: «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران کشورهای عربی و چین برای توسعه و همکاری در ریاض پایتخت عربستان گفت: پکن از تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمجید می‌کند و ما باید اعتماد متقابل را برای رویارویی با چالش‌های جهانی تحکیم کنیم.

رئیس جمهور چین افزوده بود: ما از تلاش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تبدیل شدن به پویاترین سازمان منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌های جهانی قدردانی می‌کنیم. ما به حمایت تزلزل ناپذیر خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ امنیت و ثبات این کشورها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ما مشتاق هستیم تا همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تحکیم بخشیم و معادله جدیدی در زمینه انرژی ایجاد کنیم. ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک شورای سرمایه گذاری مشترک همکاری خواهیم کرد. ما برای ایجاد مرکز انرژی هسته‌ای مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های صلح آمیز کار خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین اظهار داشت: ما در حال تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های جدید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه فضا و زیرساخت‌های فضایی هستیم. روابط چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از آینده امیدوارکننده ای برخوردار است.

پینگ همچنین گفت: چین به واردات مقادیر زیاد نفت خام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد داد. ما با این کشورها برای ایجاد سامانه پرداخت با ارز محلی کار خواهیم کرد.

همچنین چین و عربستان در بیانیه ای مشترک اتهاماتی را متوجه ایران کردند و از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. رئیس جمهور چین در این سفر همچنین اظهارات مداخله جویانه ای در خصوص سه جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی داشت که واکنش وزارت امورد خارجه و سایر نهادها را به همراه داشت.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*در سفر رئیس جمهور چین به عربستان، توافقنامه همکاری راهبردی جامع میان دو کشور به امضا رسید. اهمیت این توافقنامه برای دو کشور چیست و امضای آن در این مقطع زمانی چه پیامهایی دارد؟

آنچه امضا شد عمدتاً بیانیه ای از قصد توسعه بیشتر روابط بود که اجرای واقعی آن هنوز در راه است. از این نظر شباهت هایی با قرارداد همکاری که چین با ایران در سال گذشته امضا کرد، وجود دارد. این که نشست و توافق در حال حاضر در حال انجام است، ممکن است هم به وضعیت بد روابط ایالات متحده و عربستان و هم به مشکلات داخلی مرتبط با کووید در چین مرتبط باشد، به طوری که این نوع سفر خارجی فرصتی برای شی برای نشان دادن سیاست و دولتمردی است. منحرف کردن توجه از آنچه در داخل چین می گذرد.

*از جنبه اقتصادی، اهمیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چیست؟

واضح است که نفت مهمترین جنبه این امر است، برای چین به عنوان خریدار و برای عربستان سعودی و امارات به عنوان فروشنده. چین همچنین خلیج فارس را بازاری پرسود برای فروش کالاهای تولیدی می داند.

*محمد بن سلمان در نشست سران کشورهای عربی و چین گفته است که این اجلاس یک پیشرفت تاریخی در روابط چین و عربستان سعودی ایجاد و روابط را در همه زمینه‌ها تقویت می‌کند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مشتاقانه منتظر انواع مشارکت‌ها و توسعه شتابان در روابط خود با چین هستند. با توجه به این اظهارات به نظر می رسد در نظم جدید جهانی، جایگاه چین ویژه و خاص است و رابطه عربستان با چین صرفا برای ارسال پیام به آمریکا نیست و جنبه استراتژیک دارد. نظر شما چیست؟

نمی توان پیام ها به آمریکا را از جنبه های استراتژیک بزرگتر روابط شورای همکاری خلیج فارس و چین جدا کرد. تمایل به اجتناب از وابستگی شدید به ایالات متحده، بخش عمده ای از پیشروی اعراب خلیج فارس به چین است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نمی خواهند محکم در اردوگاه هیچ قدرت خارجی قرار بگیرند.

*چین و عربستان بیانیه ای ضد ایرانی صادر کردند و بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند و از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. این موضوع آیا می تواند بر رابطه چین و ایران تأثیرگذار باشد؟

چین به شکل دادن به موقعیت خود ادامه خواهد داد تا بتواند هم با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم با ایران روابط سازنده داشته باشد. اگر می خواست قاطعانه در کنار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار بگیرد، بیانیه شدیدتری منفی در مورد ایران می داد.

* ولیعهد سعودی در دیدار با رئیس جمهور چین به طرح‌های عربستان برای رسیدن به انرژی‌های پاک اشاره کرده بود و گفته بود که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منبع قابل اعتماد انرژی در جهان خواهند ماند. آیا این به معنای است که انرژی منطقه دیگر ابزاری برای کنترل رقبا از سوی آمریکا نخواهد بود؟

نفت و گاز همچنان ابزارهای خارجی اصلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهند بود. تا جایی که عربستان سعودی برنامه های اعلام شده برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر را دنبال کند (و سعودی ها آفتاب زیادی دارند و فضای خالی زیادی برای قرار دادن پنل های خورشیدی در آنها وجود دارد) در چند سال آینده، این بیشتر مورد توجه خواهد بود. مصرف داخلی، نفت و گاز بیشتری برای صادرات باقی می ماند.

کد خبر: ۱۹۳٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      0 1
      چین غیرقابل اعتماد و سودجوست ...