۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
سفر «شی» به عربستان برای تهران و واشنگتن پیام داشت| ایران با اصلاح اقتصاد توان رقابت را افزایش دهد
مشاور پادشاه پیشین عربستان در گفتگو با بازار:

سفر «شی» به عربستان برای تهران و واشنگتن پیام داشت| ایران با اصلاح اقتصاد توان رقابت را افزایش دهد

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است ایران برای اینکه بتواند سرمایه گذاری خارج جذب کند و توان رقابتی پیدا کند باید اقتصاد خود را از طریق اصلاحات ساختاری بهبود ببخشد.

بازار؛ گروه بین الملل: «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران کشورهای عربی و چین برای توسعه و همکاری در ریاض پایتخت عربستان گفت: پکن از تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمجید می‌کند و ما باید اعتماد متقابل را برای رویارویی با چالش‌های جهانی تحکیم کنیم.

رئیس جمهور چین افزوده بود: ما از تلاش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تبدیل شدن به پویاترین سازمان منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌های جهانی قدردانی می‌کنیم. ما به حمایت تزلزل ناپذیر خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ امنیت و ثبات این کشورها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ما مشتاق هستیم تا همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تحکیم بخشیم و معادله جدیدی در زمینه انرژی ایجاد کنیم. ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک شورای سرمایه گذاری مشترک همکاری خواهیم کرد. ما برای ایجاد مرکز انرژی هسته‌ای مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های صلح آمیز کار خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین اظهار داشت: ما در حال تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های جدید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه فضا و زیرساخت‌های فضایی هستیم. روابط چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از آینده امیدوارکننده ای برخوردار است.

پینگ همچنین گفت: چین به واردات مقادیر زیاد نفت خام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد داد. ما با این کشورها برای ایجاد سامانه پرداخت با ارز محلی کار خواهیم کرد.

همچنین چین و عربستان در بیانیه ای مشترک اتهاماتی را متوجه ایران کردند و از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. رئیس جمهور چین در این سفر همچنین اظهارات مداخله جویانه ای در خصوص سه جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی داشت که واکنش وزارت امورد خارجه و سایر نهادها را به همراه داشت.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «حسین عسکری» مشاور بانک جهانی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده که در ادامه آمده است. حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

*در سفر رئیس جمهور چین به عربستان، توافقنامه همکاری راهبردی جامع میان دو کشور به امضا رسید. اهمیت این توافقنامه برای دو کشور چیست و امضای آن در این مقطع زمانی چه پیامهایی دارد؟

چین در حال ارسال پیامی به ایران و ایالات متحده به ایران است. خطاب به ایران این پیام یا می دهند: ما عربستان سعودی را به عنوان شریک مورد علاقه خود در خلیج فارس بر شما مسلط می کنیم. عربستان سعودی تولید نفت بسیار بالاتر و اقتصاد قوی تری دارد. و تحت تحریم نیست. علاوه بر این، با عربستان سعودی ما به بقیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دسترسی داریم. عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس بازار بسیار بهتری را در اختیار چین قرار می دهند و در عین حال نیازهای انرژی ما را برآورده می کنند. خطاب به ایالات متحده این پیام را می دهند: چین اینجاست تا بماند. تو شریک ضعیفی هستی و محمد بن سلمان تو را بازی داده و ساده لوح جلوه داده است. با او جور دیگری برخورد خواهیم کرد.

*از جنبه اقتصادی، اهمیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چیست؟

نفت و LNG. عربستان سعودی، کویت و امارات نفت دارند و قطر LNG. چین با آنها نیازی به ایران ندارد. شورای همکاری خلیج فارس بازار بزرگتری را برای صادرات چین نیز به این کشور می دهد. عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس سرمایه زیادی دارند.

*محمد بن سلمان در نشست سران کشورهای عربی و چین گفته است که این اجلاس یک پیشرفت تاریخی در روابط چین و عربستان سعودی ایجاد و روابط را در همه زمینه‌ها تقویت می‌کند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مشتاقانه منتظر انواع مشارکت‌ها و توسعه شتابان در روابط خود با چین هستند. با توجه به این اظهارات به نظر می رسد در نظم جدید جهانی، جایگاه چین ویژه و خاص است و رابطه عربستان با چین صرفا برای ارسال پیام به آمریکا نیست و جنبه استراتژیک دارد. نظر شما چیست؟

بله، چین یک شریک استراتژیک برای شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. اما آمریکا در سیاست خارجی خود شکست خورده است و به همین دلیل چین در موقعیت قوی قرار دارد. بایدن با محمد بن سلمان سرسختی نداشته است – در جنگ یمن، در قتل خاشقجی و مهمتر از همه در تداوم تامین تسلیحات و اطلاعات به عربستان سعودی. عربستان سعودی برای ارتش خود تقریباً کاملاً به ایالات متحده وابسته است. بایدن باید سخت گیر باشد و ارتباط عربستان سعودی را با تسلیحات و نگهداری از هواپیماها و سایر تجهیزات نظامی آمریکا قطع کند. اما او به دلیل حمایت اسرائیل از عربستان سعودی، صادرکنندگان تسلیحات آمریکایی و این استدلال که عربستان در مقابل ایران می ایستد، می ترسد.

*چین و عربستان بیانیه ای ضد ایرانی صادر کردند و بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند و از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. این موضوع آیا می تواند بر رابطه چین و ایران تأثیرگذار باشد؟

بله و خیر. ایران در پشت صحنه اعتراض خواهد کرد، اما ایران باید دست خود را برای بازی قوی کند چون دست قوی ندارد. عربستان سعودی از هر طرف به ایران فشار خواهد آورد و چین، اسرائیل، اروپا، شورای همکاری خلیج فارس و البته ایالات متحده. ایران باید اقتصاد خود را اصلاح کند تا رقابتی تر و جذاب تر برای سرمایه گذاران خارجی باشد. ایران پس از جنگ ایران و عراق تاخیر زیادی داشته است. اما برای اصلاح اقتصاد هیچ وقت دیر نیست. چه اصلاحاتی؟ نهادهای مؤثر - حاکمیت قانون، سیاست‌ها و قوانین منطقی (نه ایدئولوژی) برای آموزش، رقابت، قوانین کار، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و کاهش می‌یابد. سیاست های پولی و مالی صحیح؛ رفع فساد و اجرای سیاست ها صرف نظر از اینکه چه کسی متخلف است. و حمایت از کسانی که نمی توانند از خود مراقبت کنند. بله، تحریم های ناعادلانه ایران با مشکل مواجه است، اما اگر از نظر اقتصادی موفق شود، سرمایه گذاران را جذب می کند و شکوفا می شود. اصلاح طلبی شجاعت می خواهد.

* ولیعهد سعودی در دیدار با رئیس جمهور چین به طرح‌های عربستان برای رسیدن به انرژی‌های پاک اشاره کرده بود و گفته بود که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منبع قابل اعتماد انرژی در جهان خواهند ماند. آیا این به معنای است که انرژی منطقه دیگر ابزاری برای کنترل رقبا از سوی آمریکا نخواهد بود؟

نه. محمد بن سلمان به دنبال انرژی پاک است، اما در تمام طول مدت و در پشت صحنه او سیاست هایی را برای از بین بردن انرژی های تجدیدپذیر و پاک در سراسر جهان اعمال می کند. خیر، خلیج فارس حداقل تا ۱۵ سال دیگر در حوزه انرژی قدرت خواهد داشت. برای آینده، گاز طبیعی، هم لوله کشی و به ویژه LNG از نفت مهم تر خواهد بود. ایران بهتر است در LNG و لوله کشی گاز به اروپا دست به کار شود. ایران در حالی خواب است که قطر در حال مذاکره برای قراردادهای بلندمدت برای تامین گاز برای سال‌های آینده است.

کد خبر: ۱۹۳٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha