۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد
بررسی اختصاصی بازار از آمار پیشرفت خودروهای برقی

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش ۱۰۹ درصد رشد کرد

آمارها نشان می دهد که خودروهای برقی به سرعت در دو مقوله اقتصادی شدن و تصاحب سهم بازاردر حال پیشروی هستند و آینده از آن این نوع خودروها است در حالی که ایران عقب ماندگی قابل توجهی در اینباره دارد.

مهران ابراهمیان؛ بازار: دیگر بر همگان مسجل شده که آینده صنعت خودرو یک آینده تمام برقی خواهد بود و ما در این گزارش گردآوری شده از چندین منابع خارجی نگاهی به رشد عجیب و سریع برقی ها و اقتصادی تر شدن آن می اندازیم.

به گزارش تحلیل بازار اگر چه بازار ایران همچنان بر مدارخودروهای بنزینی می چرخد و هر از چندگاهی خبر تولید انبوه خودروهای برقی رسانه ای می شود اما همچنان این بازار حتی از ورود خودرو های هیبریدی هم محروم است. در مقابل اما خبرها از رشد انفجاری میزان تولید و فروش خودروهای برقی در کشورهای توسعه حکایت دارد ان هم با وجود مشکل جهانی کمبود تراشه ها !

چین و اروپا دو نقطه پر جمعیتی هستند که در بخش تقاضا در بازارهای خود پیشتاز هستند. اروپایی ها به بهانه محافظ از محیط زیست و تدوین مشوق ها برای شهروندان و تهدید خودروسازانش توانسته به خوبی به بازار خودرو جهت دهد. در پی این ها آمریکا نیز به دنبال تحول در بازار فروش خودرو است. در شرق نیز شرکت معظم نیسان ژاپن به تازگی با وامی ۱۰ میلیاردی به دنبال تحول در خودرو های خود است.

آمار فروش در چه وضعیتی است؟

آمارهای جدید نشان می دهد که در دو بازار مهم و توسعه یافته اروپا و آمریکا، افزایش تقاضای قابل توجهی برای خودروهای برقی ثبت شده است. به نحوی که سهم بازار برقی ها در ده ماهه نخست سال جاری میلادی و در بازار آمریکا حدود ۵.۱ درصد شده که این سهم در ده ماهه نخست سال گذشته تنها ۲.۹ درصد بوده است.

فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ در آمریکا نسبت به سال گذشته کرونایی خود با رشد ۳.۳ درصد توانست به بیش از ۱۵ میلیون خودرو برسد. خودروهای برقی توانستند حدود ۴.۵درصد بازار فروش خودروهای سواری را از آن خود کنند.

بر اساس گزارشی که چندی پیش تحلیل بازار متتشر کرده است، خودروهای برقی در این بازار توانستند با رشد خوبی در حدود ۴.۵درصد بازار فروش خودروهای سواری را از آن خود کنند و از ۳۰۰ هزار دستگاه سال ۲۰۲۰ به ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ برسد. در این بازار نیز مانند بازار چین، بازار خودروهای برقی به شدت در اختیار خودروهای برقی با سهم ۷۳درصدی در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت و تنها ۲۷ درصد از خودروهای غیر بنزینی از آن هیبریدهای قابل اتصال به شبکه برق بود.

همچنین بر اساس برآورد شرکت تحقیقاتی فناوری کانالیز در سال ۲۰۲۱، حدود ۶.۵ میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شده که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۱۰۹ درصدی داشته و البته نیمی از این خودروها در چین فروخته شده است.

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

گزارش منتشرشده نشان داد که کل بازارهای جهانی خودرو به دلیل همه‌گیری کووید- ۱۹ و کمبود تراشه تنها چهار درصد رشد کرده است و البته تقاضا برای خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ همچنان قوی بود و اگر خودروسازان با کمبود قطعات مواجه نبودند، فروش بیشتری داشتند.

هم اکنون در کشوری مانند کانادا صف خرید چند ماهه برای خودرو های برقی تشکیل شده و افراد مانند بازار ایران برای خرید خودروی برقی باید ماه ها صبر کنند.

با این حال جیسون‌لو، تحلیلگر در شرکت کانالیز گفت: خودروهای الکتریکی ۱۵ درصد از خودروهای جدید فروخته شده سال ۲۰۲۱ در چین را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال ۲۰۲۰ دوبرابر رشد کرده است.

اروپا همچنان بالاترین سطح استقبال از خودروهای الکتریکی را دارد به طوری که ۲.۳ میلیون یا ۱۹ درصد از کل فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ مربوط به خودروهای الکتریکی این منطقه بوده است.

در این گزارش آمده بود که تسلا مدل سه پرفروش‌ترین خودرو در اروپا بود.

در همین حال، فروش خودروهای الکتریکی در ایالات‌متحده با چهار درصد از کل خودروهای فروخته شده همچنان از چین و اروپا عقب است.

همچنین در گزارش مذکور تاکید شده بود که تسلا همچنان بر فروش خودروهای برقی ایالات‌متحده با سهم تخمینی بازار کمتر از ۶۰ درصد تسلط دارد.

در سطح جهانی، تسلا با ۱۴ درصد سهم در خط مقدم بازار خودرو در سراسر جهان باقی مانده است و فولکس واگن با ۱۲ درصد سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد و فروش خودروهای الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۱ دوبرابر کرده است.

خودروهای برقی در بازار آمریکا چقدر فروش داشتند؟

تسلا در ایالات متحده، فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ به سطوح بی سابقه‌ای رساند و ۷۲ درصد از کل بازاز خودروهای برقی آمریکا را همچنان در دست دارد، هر چند در سال گذشته این عدد ۸۰ درصد بوده است که به خاطر حضور بقیه خودروسازان چون آئودی، بی‌ام‌و، لکسوس و مرسدس بنز این سهم کاهش یافته است. این خودروساز مستقر در کالیفرنیا، پادشاه حاکم ایالات متحده است. در سال ۲۰۲۱، تسلا مدل Y با حدود ۱۹۰ هزار دستگاه به پرفروش ترین مدل خودروی برقی در ایالات متحده با قیمت ۵۸ هزار و ۹۹۰ دلار تبدیل شد. رتبه بعدی نیز متعلق به محصولی دیگر از شرکت تسلا با عنوان تسلا ۳ و در حدود ۱۲۰ هزار خودرو و پس از آن با فاصله نسبتاً زیادی فورد موستانگ ماخ-ای با ۲۷ هزار خودرو در جایگاه سوم قرار دارد.

ارزش صنعت خودروی برقی در سال ۲۰۲۱ حدود۲۸۷ میلیارد دلار بود و از آن زمان تا سال ۲۰۲۸، با نرخ رشد سالانه مرکب ۲۴.۳ درصد رشد خواهد کرد و تا پایان این سال به ۱.۳ تریلیون دلار خواهد رسید

بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی درآمریکا

به لطف ایلان ماسک و تسلا، بخش خودروهای برقی به یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های خودرو در جهان تبدیل شده است و خودروهای الکتریکی از حالت فانتزی و لاکچری خارج شده اند.

صنعت خودروهای الکتریکی به صنعتی در حال رشد تبدیل شده است که توجه دولت، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.

این احساس همچنین در گزارش های تحقیقات بازار که دارای نرخ های رشد تخمینی خوش بینانه برای صنعت هستند، منعکس شده است.

یک گزارش تحقیقاتی توسط فورچون اینساید بیزنس « Fortune Business Insights» بیان می‌کند که ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸۷ میلیارد دلار بود و از آن زمان تا سال ۲۰۲۸، با نرخ رشد سالانه مرکب ۲۴.۳ درصد رشد خواهد کرد و تا پایان سال ۲.۲۸ به ۱.۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

طبق آمار اعلامی از سوی مانکی اینسایدر ارزش بازار مذکور تا آبان ماه امسال به تفکیک شرکت های آمریکایی به شرح زیر است:

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

۱- تسلا موتورز: ارزش بازار این برند و شرکت ۵۶۰.۵۷ میلیارد دلار است.

تسلا تولیدکننده پیشرو در خودروهای الکتریکی در جهان است و تا حد زیادی به رانندگی سبز اعتبار داده است. این شرکت به سرعت در حال گسترش در چین است که قرار است یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای الکتریکی در جهان باشد.

این شرکت در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که در ماه اکتبر ۴۳ ایستگاه شارژ و ۱۷۴ سوپرشارژر در کشور اضافه کرده است. همچنین قصد دارد در این ماه این ایستگاه ها و شارژرها را در ۲۶ شهر دیگر افزایش دهد.

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

۲- جنرال موتورز: ارزش بازار این شرکت: ۵۶.۵ میلیارد دلار است. جنرال موتورز یکی از بزرگترین خودروسازان آمریکایی است و حتی به دلیل اندازه و تجربه خود به یکی از بزرگترین شرکت های خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شده است.

رشد سریع جنرال موتورز در بخش خودروهای الکتریکی این واقعیت را نشان می دهد که ۱۵۱۵۶ دستگاه خودرو در سه ماهه سوم امسال فروخته است و نشان دهنده رشد سالانه ۲۳۶ درصدی در این صنعت است.

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

۳- شرکت فورد موتور: ارزش بازاربرند ۵۶.۲۴ میلیارد دلار است. فورد یک خودروسازمشهور دیگر آمریکایی است که در صنعت خودروسازی مدرن نیز پیشتاز می باشد. این شرکت توسط هنری فورد افسانه ای در سال ۱۹۰۳ تاسیس شد.

فورد ۵۲۶۱ خودروی الکتریکی را در اکتبر ۲۰۲۲ تحویل داد که به با این امار نشان داد تحویل سالانه خودروی برقی اش را دو برابر کرده است.

۴- ریویان خودرو : این خودرو ساز با ارزش بازاری معادل ۲۶.۸ میلیارد دلار در بخش کامیون های سواری برقی و وسایل نقلیه ورزشی فعال است.

این شرکت در سه ماهه سوم مالی خود نتایج قوی را به ثبت رساند. افزایش حجم تولید شرکت به ۷۴۰۰ دستگاه وافزایش رزرو خودرو از ۱۶۰۰۰ دستگاه به ۱۱۴۰۰۰ دستگاه شاهدی بر موفقیت این شرکت است.

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

۵- شرکت لوسید موتورز (گروه لوسید) : ارزش بازار این شرکت ۱۸.۹۲ میلیارد دلار است. لوسید موتورز «Lucid Motors Corporation» یک شرکت آمریکایی است که در زمینه طراحی، تولید و فروش خودروهای الکتریکی فعالیت می کند. این شرکت همچنین موتور و سیستم های باتری را تولید و به فروش می رساند.

این شرکت توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی حمایت می شود و در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قراردادی را با یکی از شرکای خود در صندوق برای به دست آوردن بودجه اضافی ۹۱۵ میلیون دلاری امضا کرده است. این امر برای شرکت بسیار مهم است زیرا تولید خود را افزایش می دهد.

روند طولانی شدن مسیرهای خودروهای برقی

با وجود این امار ها که اقبال به خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، با این حال بسیاری از خریداران بالقوه هنوز در مورد محدوده حرکتی و محلی برای شارژ خودروهای الکتریکی تردید دارند.

در واقع، نظرسنجی انجام شده توسط ارنت و یونگ « Ernst & Young (EY) » نشان داد که ۳۳ درصد از خریداران خودروهای جدید نگرانی در مورد مسافتی را که یک وسیله نقلیه الکتریکی می‌تواند با شارژ کامل طی کند، به عنوان عامل شماره یک بازدارنده آن‌ها از خرید وسایل نقلیه الکتریکی عنوان کردند.

بنابراین، یک وسیله نقلیه الکتریکی متوسط ‌با یک بار شارژ چقدر می‌تواند پیش برود، و این میزان در مقایسه با محدوده معمولی خودروهای گازسوز چگونه است؟

حداکثر برد برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۰ ۱۲۷ کیلیومتر بوده در حالی که همین میزان برد در ۲۰۲۱ برای خودروهای متوسط حدود ۳۴۹ کیلومتر و برای بیشترین برد به ۵۲۰ مایل (۸۳۷ کیلومتر) رسیده است

محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA)، میانگین برد خودروهای الکتریکی طی دهه گذشته به لطف پیشرفت در فناوری باتری دو برابر شده است.

طبق این داده ها حداکثر برد برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۰ ۱۲۷ کیلومتر بوده در حالی که برد خودروهای الکتریکی در ۲۰۲۱ برای خودروهای متوسط حدود ۳۴۹ کیلومتر و برای بیشترین برد به ۵۲۰ مایل (۸۳۷ کیلومتر) رسیده است.

جدول زیر نشان می دهد که طیف وسایل نقلیه الکتریکی در بیش از یک دهه چگونه تکامل یافته است.

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

با شروع سال ۲۰۲۱، خودروی برقی باتری دار با یک بار شارژ به طور متوسط ‌مسافتی معادل ۲۱۷ مایل (۳۴۹ کیلومتر) را طی می کند. این افزایش ۴۴ درصدی نسبت به ۱۵۱ مایل (۲۴۳ کیلومتر) در سال ۲۰۱۷ و افزایش ۱۵۲ درصدی نسبت به یک دهه قبل است.

علیرغم رشد مداوم، وسایل نقلیه الکتریکی هنوز در مقایسه با خودروهای گازسوز ضعیف هستند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، میانگین برد یک خودروی گازسوز (با یک باک پر) در ایالات متحده حدود ۴۱۳ مایل (۶۶۴ کیلومتر) بود که تقریباً دو برابر آن چیزی است که یک وسیله نقلیه الکتریکی متوسط ‌می تواند طی کند. اما محدوده خودروهای برقی احتمالاً همچنان در حال افزایش است و به زودی می‌تواند با همتایان گازسوز آنها مطابقت داشته باشد زیرا خودروسازان مدل‌های جدیدی را عرضه می‌کنند.

چه چیزی بر محدوده خودروهای برقی تاثیر می گذارد؟

در تئوری، محدوده خودروهای برقی به ظرفیت باتری و کارایی موتور بستگی دارد، با این حال، نتایج واقعی می تواند بر اساس چندین عامل متفاوت باشد:

آب و هوا: در دمای کمتر از ۲۰ درجه فارنهایت (۶.۷- درجه سانتیگراد)، وسایل نقلیه الکتریکی می توانند حدود ۱۲ درصد از برد خود را از دست بدهند که در صورت روشن بودن سیستم گرمایش به ۴۱ درصد افزایش می یابد.

شرایط عملیاتی: به لطف سیستم ترمز احیا کننده، وسایل نقلیه الکتریکی حداکثر برد خود را هنگام رانندگی در شهر افزایش می دهند.

سرعت: هنگام رانندگی با سرعت بالا، موتورهای خودروهای الکتریکی سریعتر اما با سرعت کمتری می چرخند. این ممکن است منجر به از دست دادن انرژی بیشتر و در نتیجه کاهش میزان مسافت منجر شود.

طبق تجزیه و تحلیل جیوتب « Geotab»، هنگام رانندگی در دمای ایده آل در حدود ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱.۵ درجه سانتیگراد)، خودروهای برقی می توانند از محدوده امتیازی خود فراتر روند. به عبارت بهتر خودروهای برقی بهترین بازدهی و برد را در دمای ۲۱.۵ درجه سانتیگراد دارند.

۱۰ خودروی الکتریکی با برد طولانی در ایالات متحده

این جدول ۱۰ وسیله نقلیه الکتریکی دوربرد موجود در ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۲ بر اساس برآوردهای محدوده EPA نشان می دهد :

بُرد خودروهای الکتریکی ۱۵۲ و فروش  ۱۰۹ درصد رشد کرد

کد خبر: ۱۹۳٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha