۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
چرا میوه ها گران شدند؟ / میوه های فصلی  از هفته بعد قیمت ها را می شکنند
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت و گو با بازار اعلام کرد:

چرا میوه ها گران شدند؟ / میوه های فصلی از هفته بعد قیمت ها را می شکنند

کارگرگلشن آبادی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه در بازار هیچگونه کم و کسری نداریم افزود: در هفته آینده میوه هایی مانند زردآلو، هلو و گوجه سبز به انبوه می‌رسد و ما مشکل میوه فصلی هم نخواهیم داشت.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار-اسدالله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: در حال حاضر هیچگونه کم و کسری نداریم چون کشوری چهار فصل هستیم و زود به زود میوه های فصل جدید جایگزین می‌شود. اگرچه برخی محصولات مثل لیموترش، سیب زرد و موز این روزها نوسان قیمت دارد که علت نوسان قیمت سیب زرد این است که آخرش است و در حال تمام شدن است به این ترتیب میوه هایی مانند زردآلو، هلو و گوجه سبز در هفته آینده به انبوه می رسد و ما مشکل میوه فصلی هم نخواهیم داشت.

کارگرگلشن آبادی در خصوص علل بالا رفتن قیمت موز نیز گفت: متاسفانه چون موز یک میوه کاملا وارداتی است بخشی از گرانی قیمت این میوه در این روزها مربوط به نوسان ارز است. اگرچه عوامل دیگری هم مانند مشکلات ایاب و ذهاب، قرنطینه و به رنگ‌آوری نیز در این امر دخیل هستند که تا حدودی  در بازار خلا ایجاد میکند و باعث نوسان قیمت می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر قیمت موز با نوسان ارز بالا و پایین می‌رود و گاهی حتی با وقفه افتادن در تخلیه بار،  باعث گرانی موز می‌شود. به طوری که اگر چند ساعت به میدان مرکزی تزریق نشود، نوسانات بوجود می‌آید اما معمولا مقطعی است.

تفاوت قیمت ۲۵ تا ۳۰درصدی میوه از میدان تا مغازه 

این مسئول بخش کشاورزی در خصوص میزان تفاوت قیمت‌ها از میدان تا مغازه‌ها گفت: هر میوه‌ای را که اعضای ما خریداری می کند، حق دارند که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سود روی قیمت آن بکشند و به مشتری عرضه کند در غیر اینصورت تخلف است. البته قطعا ۱۰۰درصد همه رعایت نمیکنند و تخلفاتی انجام می‌شود  اما از نظر نظارت هم اتحادیه، سازمان صنعت معدن تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی نظارت می‌کنند.

کارگرگلشن آبادی اظهار داشت: شیوع کرونا ۴۰ تا ۵۰ درصد بر کار ما تاثیر گذاشت اگرچه در این ایام کار ماتعطیل نشد اما آنچه در آوردند اندازه خرج و هزینه های ما بیشتر نشد بنابراین سودی برای اعضا حاصل نشد.

وی درخصوص پیش بینی آینده بازار میوه و سبزی نیز گفت: هرچقدر به فصل تابستان نزدیک تر میشویم انواع میوه‌ها همه گیرتر میشود چون محصولات شهرهایی مثل قزوین، کرج و ورامین فراوان می‌شود و میتوانند میوه و سبزی به بازار بدهند. درواقع تابستان فصلی است که همه جا فراوانی میوه است در نتیجه تنوع و آورده‌اش زیاد است و مثل زمستان نیست که تنها تامین کننده، جنوب کشور باشد.  

مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی بلندمدت، زحمات کشاورزان را به باد می دهد

کارگرگلشن‌آبادی در ادامه به افت قیمت برخی محصولات پرداخت و گفت: افت قیمت محصولاتی مانند پیاز در روزهای اخیر به دلیل مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی بلند مدت است. به این معنا که وقتی محصولی را صادر میکنند در بازار داخلی کم می آید و وقتی صادر نمیکنند مازاد می آید. در این بین کشاورز ضرر میکند. الان نیز بحث پیاز را داریم که حتی روی زمین با قیمت ۴۰۰ تومان هم از کشاورز خریداری نمیکنند و تمام زحمات‌شان هدر رفته است.

وی تاکید کرد:  متاسفانه  از جانب وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی بلند مدت صورت نمی گیرد و غالبا کوتاه مدت و مقطعی کار میکنند و خروجی اش هم همین می شود که امروز می بینیم.

وی در پایان گفت: امروز کشاورزها خوب کار میکنند و باید به نحوی مدیریت شوند تا دیگر متکی به نفت نباشیم. به عبارت دیگر اگر قراردادهای صادرات کالاهای کشاورزی که با دیگر کشورها بسته شده است را تامین کنند میتوان ارزآوری داشته باشیم. تا به این ترتیب نیازهای کشور از طریق کشاورز تامین شود. اما متاسفانه مدیریت ضعیف است اگرچه با روی کار آمدن وزیر جدید امیدواریم تدبیری بیندیشد تا برنامه‌هایی بلندمدت انجام شود و کشاورز تکلیفش مشخص باشد که چقدر باید هر محصولی را کشت کند.

کد خبر: ۱۹٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha