۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
تنها ۱۵ درصد مخازن سدهای تهران پر هستند| افزایش سالانه قیمت آب را خواهیم داشت
سخنگوی صنعت آب در نشست خبری مطرح کرد:

تنها ۱۵ درصد مخازن سدهای تهران پر هستند| افزایش سالانه قیمت آب را خواهیم داشت

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد سدهای تهران پر هستند، گفت: رقم پرشدگی سدهای تهران نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده بارش کشور، میزان بارندگی به ۳۷ میلیمتر رسیده که نسبت به مهر و آبان سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته ولی سر جمع نسبت به رقم ۳۳ درصد سال گذشته ۱۰ درصد بهتر است.

او افزود: در استان‌های سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد کاهش بارندگی و در استان‌های همدان، قم، سمنان، البرز، تهران، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال داشتیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تهران ۳۱ درصد بارندگی دریافت کرده، گفت: این رقم ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی مصرف تهران را ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این رقم قابل توجه است و نیاز است که سیاست الگوی مصرف را اجرا کنیم.

قاسم زاده ورودی سدها را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد، خروجی از سدها نیز ۴.۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه سدها ۱۸ میلیارد متر مکعب آب دارند، بیان کرد: در حال حاضر مخازن سدها ۳۷ درصد پرشدگی دارند.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سدهای تهران ۱۵ درصد پرشدگی دارند، گفت: رقم پرشدگی سدهای تهران نسبت به پارسال ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی درباره پوشش برف گفت: عمده بارش برف در ارتفاعات تهران بوده که رقم آن در محدوده سد لتیان ۳۲ سانتیمتر و در سد کرج و سایر سدها ۲۰ سانتیمتر بوده است.

قاسم زاده همچنین درباره تحقق پیش بینی های بارندگی در پاییز سال جاری گفت: طبق پیش بینی ها شرایط نرمال بارش از اواسط آذر شروع تا اواسط فروردین ادامه خواهد داشت. البته اگر وضعیت بارندگی ها در زمستان هم نرمال باشد، بازهم با کمبود ذخایر آبی مواجه هستیم. چرا که پاییز خشکی را تجربه کردیم و با افت بارندگی ها در کشور مواجه بودیم.

افزایش قیمت آب در سال آینده

قاسم زاده درباره افزایش تعرفه تصریح کرد: سند تعرفه سال آتی در حال تدوین است، افزایش سالانه قیمت آب خواهیم داشت اما در خصوص افزایش تعرفه پلکانی تصمیم گیری نشده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره سیاست های تشویقی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف نیز گفت: پاداش خوش مصرفی نیز پیش بینی شده که با مصوبه هیات وزیران در قبوض ابتدای آبان اعمال می شود، یعنی مشترکینی که نسبت به آبان پارسال کمتر مصرف کرده باشند مشمول پاداش می شوند.

تراز دریاچه ارومیه کمتر نشد

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه تراز دریاچه از ۱۲۷۰.۰۶ پایین تر نرفت و اکنون ۱۲۷۰.۱۰ است و یک میلیارد متر مکعب هم آب در مخزن وجود دارد.

او درباره احداث حوضچه برای حل مشکل تامین آب اظهار داشت: در شمال کشور با احداث حوضچه و جمع آوری آبهای بهنگام نسبت به تامین آب کشاورزی اقدام می شود و آب پشت سد سفید رود نیز به مصرف کشاورزی در ارتفاعات و شرب می رسد. برای جنوب کشور نیز سدهای ساحلی پیش بینی شده تا قبل از ورود آب به دریا ذخیره سازی شود و به این ترتیب هزینه های شیرین کردن آب دریا را نیز به حداقل می رسد.

قاسم زاده همچنین به موضوع استفاده از پساب برای حل بحران آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: برنامه این است که ۲.۷ میلیارد متر مکعب از این مسیر ذخیره سازی داشته باشیم، اما اجرای این طرح هزینه دارد و نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد بنابراین در این راستا بازار پساب مطرح شده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر برای عبور از بحران آب اصلاح الگوی کشت است که بنا بر این است که ۵۰ درصد از مصرف کم شود و آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی باید تا ۱۴۰۵ حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: کاهش تلفات نیز در دستور کار عبور از بحران آب است، اکنون ۳۰ درصد آب بدون درآمد داریم که ۸ درصد از آن قابل احیا است اسناد در این بخش آماده است تا بتوانیم دستاورد هایی داشته باشیم.

انتقال آب برای شرب نداریم

وی درباره انتقال آب بین حوضه ای در کشور گفت: انتقال آب مگر برای شرب نداریم علاوه بر این سیاست ابلاغی این است که برای صنعت تخصیصی از آب سطحی و زیرزمینی نداریم و این بخش باید از آب دریا و پساب تغذیه شود.

قاسم زاده تعداد چاه های مجاز کشور را ۵۰۰ هزار حلقه و تعداد غیرمجازها را ۳۵۰ هزار حلقه عنوان کرد.

سخنگوی صنعت آب درباره احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویر احمد و احتمال به زیر آب رفتن روستاها و بناهای تاریخی منطقه گفت: این سد به منظور تامین آب شرب یزد احداث می شود، اما در هر حال برای احداث سازه ها مهندسی ارزش داریم و سود و هزینه بررسی می شود و ضرورت اجرا مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این خصوص به ازای روستاهایی که زیر آب می رود منطقه مسکونی و زمین در اختیار کشاورزان قرار می گیرد همچنین سعی بر این است که بناهای تاریخی زیر آب نروند اما در هر هر حال طبیعی است که همواره این موضعات وجود دارد و ممکن است بناهای تاریخی و یا مناطق مسکونی زیر آب بروند که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده می شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha