۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پای مرغ از گرانی کوتاه شد| بازار تنظیم نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

پای مرغ از گرانی کوتاه شد| بازار تنظیم نیست

مشهد- کاهش قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب موجب شده تا بسیاری از مرغداران متضرر شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه کاهش قیمت مرغ و شکستن قیمت‌ها در طی روزهای گذشته موجب خوشحالی بسیاری از مردم شد و استقبال از خرید این محصول را در بازار افزایش داد اما واقعیت این است که در آن روی سکه این افت قیمت موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز که بر اساس نرخ مصوب به قیمت ۵۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است در طی هفته گذشته به کمترین مقدار خود به ازای هر کیلو ۴۵ هزار تومان در سطح بازار مصرف رسید.

مشاهدات خبرنگار ما حاکی است نرخ مرغ‌های تکه کاری شده نیز در این مدت به‌شدت کاهشی بود به‌گونه‌ای که ران مرغ تا قیمت ۳۷ هزار تومان به ازای هر کیلو در بازار افت قیمت داشت.

کاهش قیمت مرغ در بازار موجب شد تا بسیاری از شهروندان از این موضوع استقبال کرده و برای خریداری و ذخیره‌سازی مرغ ارزان‌قیمت در برابر برخی فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی صف تشکیل دهند.

تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ کشتار روز در حالی این روزها از مردم طلب استمداد برای خرید و ذخیره‌سازی دارند که در مهرماه امسال به‌رغم درخواست مردم برای رعایت قیمت مصوب و نظارت بر قیمت مرغ اما این محصول در بازار میدان‌داری می‌کرد.

پای مرغ از گرانی کوتاه شد| بازار تنظیم نیست

قیمت هر کیلو مرغ در مهرماه امسال بدون مجوز از نرخ مصوب ۵۹ هزار تومان سبقت گرفت و به بیش از ۶۷ هزار تومان در بازار رسید.

در مهرماه امسال در برخی از فروشگاه‌ها قیمت سینه مرغ تکه کاری شده به نرخ هر کیلو ۱۱۶هزار تومان و پا چین مرغ به ازای هر کیلو ۸۵ هزار تومان رسید که در این آشفتگی سود مناسبی به جیب واسطه‌ها روانه کرد.

استقبال مردم از ارزانی

به‌طورمعمول تولید مرغ در کشور در فصل گرمابه دلیل کاهش مصرف افت می‌کند و با آغاز فصل سرما تقاضا برای مرغ افزایشی می‌شود. اما در سال جاری با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، در فصل سرد برخلاف سال‌های گذشته تقاضای مرغ از بازار روند کاهشی داشته است و در این میان مرغداران طبق سنوات گذشته در ماه‌های منتهی به فصل سرما، جوجه ریزی خود را افزایش داده بودند، حالا معادلاتشان برهم‌خورده و متضرر شده‌اند.

افزایش تولید، کاهش تقاضا و تزریق مرغ منجمد جهت تنظیم بازار ازجمله عواملی است که دست‌به‌دست هم داده تا رکود بازار مرغ مواجه شویم.

حسین طاهر خانی یکی از توزیع‌کنندگان مرغ در گفت‌وگو با بازار دلایل متعدی را برای به وجود آمدن این وضعیت ابراز می‌کند.

وی در این رابطه می‌گوید: معمولاً دولت به‌واسطه شرکت پشتیبانی امور دام برای بازگشت آرامش به صنعت مرغداری، مرغ مازاد تولیدشده را از مرغداری‌ها باید خریداری و ذخیره‌سازی کند تا این موضوع به تعادل عرضه و تقاضا کمک کند.

وی می‌افزاید: دولت یک‌شبه تصمیم می‌گیرد تا صادرات مرغ را ممنوع کند لذا طبیعی است که بازار با افزایش تولید همراه می‌شود.

برخلاف تبلیغات صداوسیما این صف‌ها همگی برای حمایت از مرغ داران نبود بلکه این حجم استقبال نشان می‌دهد که مردم خواهان خرید مرغ هستند اما گرانی این محصول پیش از این اجازه خریداری با وزن‌های بیشتری را به آن‌ها نمی‌داد

وی بابیان اینکه یک نکته را نباید دراین‌بین از یاد برد می‌گوید: با ارزان شدن قیمت‌ها و رسیدن قیمت مرغ شما مشاهده کردید که قبل از تبلیغات صداوسیما و فراخوان برای حمایت مردم برای خرید مرغ کیلویی ۴۷ هزار تومان صف تشکل شد.

وی به ما می‌گوید: برخلاف تبلیغات صداوسیما این صف‌ها همگی برای حمایت از مرغ داران نبود بلکه این حجم استقبال نشان می‌دهد که مردم خواهان خرید مرغ هستند اما گرانی این محصول پیش از این اجازه خریداری با وزن‌های بیشتری را به آن‌ها نمی‌داد.

وی ادامه داد: تا سال گذشته مصرف مرغ میزان بیشتری نسبت به امسال برخوردار بود اما با افزایش قیمت مرغ به جرات می‌توان گفت که فروش و مصرف این محصول بیش از ۳۰ درصد در مشهد کاهش داشته است.

دلیل شکستن قیمت‌ها

احسان پور حیدری یکی از تولیدکنندگان مرغ نیز در گفت‌وگو با بازار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تولید اظهار کرد: در شهریورماه امسال مرغداران خواستار افزایش قیمت و حمایت بیشتر از دولت شدند و قرار بود تا قیمت مرغ افزایش یابد اما با این درخواست موافقت نشد.

پای مرغ از گرانی کوتاه شد| بازار تنظیم نیست

وی اذعان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده برای مرغدار و تولیدکننده حدود ۳۸ تا ۴۱ هزار تومان تمام می‌شود درحالی‌که نرخ مصوب مرغ زنده ۴۶ هزار تومان است اما در حال حاضر مرغ زنده را از مرغ دار کیلویی ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کنند یعنی ما به عنوان تولید کننده به ازای هر کیلو ۵ هزار تومان ضرر می‌دهیم!

وی بابیان اینکه در صورت تداوم این وضعیت ضرر هنگفتی به تولیدکننده وارد می‌شود ادامه داد: اگر قیمت مرغ به قیمت واقعی خود یعنی نرخ مصوب، نزدیک نشود، تولید آسیب سنگینی می‌بیند.

این تولید کننده با بیان اینکه کمبود مرغ و یا جبران خسارت را نمی توان یک شبه حل کرد ادامه داد: برای تولید یک قطعه مرغ ۴۵ روز برنامه‌ریزی در سالن پرورش صورت می‌گیرد و لذا وقتی مرغدار جوجه را در سالن پرورش قرار می‌دهد انتظار دارد حداقل منفعت‌ها را کسب کند، و اگر بازیان مواجه شود قدرت ماندگاری در عرصه تولید را از دست می‌دهد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی برای جوجه ریزی دوره بعدی تعداد قابل‌توجهی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند لذا با کاهش تولید قیمت‌ها بالا می‌رود و این ضرری برای مصرف‌کننده خواهد بود.

پور حیدری بابیان اینکه دولت در قالب خریداری و ذخیره‌سازی مرغ‌های مازاد باید به کمک تولیدکننده بیاید ادامه داد: متأسفانه شرایط تولید با توجه به افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار و نهاده‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست.

این تولیدکننده افزود: قیمت جوجه در هر دوره بسیار متغیر است و لذا در دوره‌های گذشته باقیمت ۱۵ هزار تومان هم جوجه ریزی داشتیم درحالی‌که این روزها با کاهش قیمت نرخ جوجه به ۴ هزار تومان رسیده است.

پور حیدری عنوان بیان کرد: اگر این شرایط ادامه‌دار باشد طبیعی است که تولیدکننده دلسرد می‌شود و دوره‌های بعد جوجه ریزی نمی‌کند و به دنبال آن کاهش تولید نیز موجب افزایش قیمت مرغ می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون ما ناچاریم برای اینکه جلوی ضرر بیشتر را بگیریم، مرغ را پایین‌تر از قیمت تولید خود بفروشیم، اما در دوره بعد بسیاری از مرغداران جوجه ریزی نخواهند کرد، چون ضرر کرده‌اند و اگر این‌طور پیش برود تقاضا زیاد و عرضه کم می‌شود و لذا در دو ماه آینده باید منتظر افزایش قیمت مرغ بود.

افزایش ۲۰ درصدی تولید مرغ

در همین رابطه مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه موضوع اصلی کاهش قیمت مصوب مرغ ناشی از نوسانات عرضه و تقاضا در بازار است اظهار کرد: تولید مرغ در خراسان رضوی از ابتدای آذرماه ۲۰ درصد افزایش داشته است.

همواره مازاد تولید برای شب عید ذخیره‌سازی می‌شود اما در حال حاضر تولید مازاد در این بازه زمانی بسیار زودتر از موعد اتفاق افتاده است لذا در راستای حمایت از تولیدکنندگان باید برای مازاد تولید بازارهای هدف صادارتی در کشورهای دیگر در دستور کار قرار گیرد

محمدمهدی یعقوب زاده در پاسخ به این سؤال که برای حل این مشکل چه تمهیدات و یا راهکاری اندیشیده شده است بیان کرد: همواره مازاد تولید برای شب عید ذخیره‌سازی می‌شود اما در حال حاضر تولید مازاد در این بازه زمانی بسیار زودتر از موعد اتفاق افتاد لذا در راستای حمایت از تولیدکنندگان باید برای مازاد تولید بازارهای هدف صادارتی در کشورهای دیگر در دستور کار قرار گیرد که اقدامات لازم برای صادرات به بازارهای هدف ا جمله افغانستان و عراق در حال انجام است.

وی بابیان اینکه در صورت افزایش و استقبال بازارهای صادراتی این استان قابلیت تولید بیش از بازار داخلی را دارد ابراز کرد: متأسفانه میزان صادرات به دلایل مختلف قابل پیش‌بینی نیست اما اگر محدودیتی در صادرات نباشد، مدیریت جهاد کشاورزی خراسان رضوی قادر به صادرات ۲۰ درصد مازاد تولیدشده در استان است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اگر در طول سال حجم تولیدشده و تمام ظرفیت واحدهای تولیدی را فعال نگاه‌داریم به میزان ۴۰ هزار تن معادل ۲۰ درصد بیشتر از مصرف استان قادر به صادرات مرغ هستیم.

وی افزود: اگر محدودیتی در حوزه صادرات نباشد، پیش‌بینی می‌شود که ۲ برابر صادرات در استان تولید مرغ داشته باشیم زیرا تقریباً هزینه‌های تولید مرغ تا حدودی کاهش‌یافته و مرغداران راندمان خود را بالابرده و کیفیت‌ جوجه‌ها و شکل دان مورداستفاده فرق کرده است.

اکنون قیمت‌ مرغ به قیمت مصوب تولید نزدیک نبوده و تولیدکننده ضرر و زیان زیادی می‌کند اما در صورت انجام صادرات تولیدکنندگان مرغ سود زیادی کرده و تولید خود به خود افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: به طور معمول ۹ میلیون جوجه‌ریزی در خراسان رضوی وجود دارد اما با شروع تولید انبوه مرغ از بهمن ماه بیش از ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در استان صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۹۳٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha