۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
دلار آزاد ۳۷ هزار تومان را رد کرد| رشد نرخ ارز با شانتاژ افزایش قیمت ها در معاملات توافقی!
گزارش «بازار» از آشفتگی نرخ ها در بازار ارز؛

دلار آزاد ۳۷ هزار تومان را رد کرد| رشد نرخ ارز با شانتاژ افزایش قیمت ها در معاملات توافقی!

قیمت ها در بازار ارز در حالی بر مدار رشد قرار گرفته اند که رئیس بانک مرکزی وعده داده است با انجام راهکارهای اصولی برای ساماندهی بازار، طی روزهای آینده نرخ این کالا در مسیر نزولی قرار می گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دلار امروز در بازار آزاد به بیش از ۳۷ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که کارشناسان رشد قیمت ارز در معاملات توافقی را عامل رشد قیمت این کالا عنوان می کنند. پس از ثبات چند هفته ای قیمت دلار درکانال ۳۶ هزارتومان، نرخ این کالا امروز از لاک چنین قیمتی خارج و به کانال ۳۷ هزار تومان آمد. افزایش قیمتی که تبعات منفی خود را به دنبال دارد چرا که با رشد قیمت ها در بازار ارز قیمت همه کالاها نیز به تبع آن در بازار گران می شوند.

البته رئیس کل بانک مرکزی وعده داده است؛ با استفاده از ابزارها و راهکارهای اصولی قیمت ارز در بازارطی روزهای آینده کاهشی می شود اما از آنجایی که آغاز معاملات توافقی دلار در بازار رسمی با افزایش قیمت در کانال ۳۵ هزار تومان در حال انجام است، به گفته کارشناسان در چنین شرایطی کار مسئولان برای ساماندهی این بازار را کمی سخت کرده است، زیرا فرمان تعیین قیمت ها هم اکنون دردست افرادی است که با انجام معاملات توافقی در بازار رسمی (صرافی ها) قیمت ها بالا و پایین می شوند و معامله گران چنین بازاری امروز معاملات خود را برای نخستین بار با دلار گران ۳۵ هزارتومانی آغاز کردند.

خیلی ها در پی رکود بازارهای سرمایه گذاری تلاش می کنند سرمایه های خود را به ارز تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود چنین موضوعی باعث شده تا سطح تقاضا برای تهیه این کالا در بازار بالا رود و قیمت ها نیز در مسیر رشد قرار گیرند

رشد دوباره تقاضا در بازار ارز

اینکه چرا با وجود افزایش قیمت ارز باز هم متقاضیان آن در بازار همچنان خریدار چنین کالا هستند، بیانگر آن بوده که خیلی ها در پی رکود بازارهای سرمایه گذاری تلاش می کنند سرمایه های خود را به ارز تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود چنین موضوعی باعث شده تا سطح تقاضا برای تهیه این کالا در بازار بالا رود و قیمت ها نیز در مسیر رشد قرار گیرند. البته بخش عمده افزایش تقاضا برای خرید ارز در بازار هم اکنون هیجانی است زیرا هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است تا ارز به این شکل گران شود اما مسائلی چون تشدید تحریم ها، مسائل سیاسی و بین المللی در کنار طولانی شدن بحث مذاکرات برجام زمینه رشد قیمت ارز را در بازار بصورتی هیجانی فراهم کرده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در پی افزایش بی منطق قیمت ها در بازار ارز این احتمال وجود دارد با ورود بانک مرکزی به چنین بازاری قیمت ها شکسته و در مسیر عقب گرد قرار گیرند. آنطور که صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است؛ اقدامات و عرضه‌هایی در بازارهای مختلف برای ساماندهی بازار در حال انجام است. آنطور که اخیرا مقررات مربوط به اعطای ارز به دارندگان کارت‌های بازرگانی تسهیل شده همچنین بسیاری از مقررات ارزی متناسب با نیازهای واقعی بازار در حال انجام می باشد. از طرفی برای افرادی که از نوسانات نرخ ارز نگران هستند، ابزار گواهی ارزی معرفی شده است تا آنها بتوانند دارایی را پوشش ریسک دهند.

اگر دولت به عنوان فروشنده ارز در معاملات توافقی بازار ارز و ... قیمت ها را پایین درنظر گیرد، بی شک قیمت ارز در بازار آزاد به این شکل گران نمی شود که نرخ دلار آزاد به یکباره به بیش از ۳۷ هزارتومان برسد

گرانی دلار در پی بی توجهی بانک مرکزی نسبت به شیوه معاملات ارز توافقی در بازار

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل افزایش قیمت ها در بازار ارز گفت: ارز زمینه افزایش قیمت را دارد چرا که بانک مرکزی خیلی در معاملات توافقی ارز صرافی های مجاز دخالت نمی کند و از آنجایی که معاملات توافقی ارز روز را با افزایش قیمت شروع می کنند، بنابراین نباید انتطار داشت که در سایر بازارها چون بازار آزاد، قیمت دلار و یا انواع ارز افزایش قیمتی اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه بزرگترین دارنده و فروشنده ارز در بازار دولت است، گفت: وقتی حجم بالای ارز در دست دولت می باشد بی تردید تصمیم گیری نرخ این کالا در دست اوست در چنین شرایطی است که زمانی نرخ ها در معاملات توافقی سیر صعودی به خود می گیرند دولت از این طریق کسب سود هنگفت می کند چرا که بزرگترین دارنده ارز در کشور است. این در حالی است که اگر دولت به عنوان فروشنده ارز در بازار توافقی و ... قیمت ها را پایین درنظر گیرد، بی شک قیمت ارز در بازار آزاد به این شکل گران نمی شود که نرخ دلار آزاد به یکباره به بیش از ۳۷ هزارتومان برسد.

ریش و قیچی تعیین قیمت ارز اکنون در دست صرافی ها و معامله گران توافقی ارز بوده و آنها برای حفظ منافع خود هیچ وقت ارز را در شرایطی که متقاضی آن در بازار بالاست به قیمت منطقی نمی فروشند و از فرصت به وجود آمده برای کسب سود هرچه بیشتر قیمت ها را بالا در نظر می گیرند

معامله گرانی که برای منفعت خود با گران کردن دلار به توافق می رسند!

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: درمعاملات توافقی ارز، چنانچه دلار یا هر نوع ارزی به قیمت مناسب به دست وارد کننده برسد این اقدام نه تنها مانع از رشد قیمت ها در بازار آزاد ارز می شود بلکه کالاهایی وارداتی که با چنین رقم ارزی به کشور وارد می شود تقریبا به قیمت مناسبی به دست خریداران خواهد رسید. اما اکنون ریش و قیچی تعیین قیمت ارز در دست صرافی ها و معامله گران توافقی ارز بوده و آنها برای حفظ منافع خود هیچ وقت ارز را در شرایطی که متقاضی آن در بازار بالاست به قیمت مناسب و منطقی نمی فروشند و از فرصت بوجودآمده برای کسب سود هرچه بیشتر قیمت ها را بالا در نظر می گیرند، به گونه ای که امروز قیمت دلار در معاملات توافقی با رقم ۳۵ هزار تومان شروع و این موضوع باعث شانتاژ قیمتی در بازار آزاد ارز و ورود دلار به کانال ۳۷ هزار تومان شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا انتشار اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی تاثیر زیادی برکاهش قیمت ارز در این بازار به جای نگذاشت، گفت: انتشار اوراق ارزی هر چند به عنوان مسکنی زود گذار می تواند بر ممانعت از رشد مقطعی قیمت ارز در بازار تاثیرگذار شود، اما عاملی بازدارنده نیست چرا که مردم معمولا معاملات فیزیکی را بیشتر از معاملات کاغذیی می پسندند که سرمایه آنها به اوراقی تبدیل شود و خیلی ها آینده آن را بعضا مبهم تلقی می کنند.

بغزیان رشد قیمت ارز در بازار را علاوه بر تاثیر گذاری اخبار سیاسی و بین المللی در منطقه و جهان بخصوص تشدید تحریم ها بی رمقی بازارهای سرمایه گذاری در داخل عنوان کرد و افزود: تقاضا برای خرید ارز مسافرتی با توجه به در پیش بودن سال نو میلادی همراه با تلاش سرمایه گذاران برای تبدیل ریال به دلار با هدف حفظ ارزش سرمایه و ترس از آینده اقتصاد کشور مواردی است که مردم این روزه ترجیع می دهند سرمایه خود را به کالاهای ارزشی تبدیل کنند و برای خرید دلار روانه بازار ارز شوند.

در بازار متشکل ارزی قیمت فروش دلار توافقی ۳۵ هزار و ۹۴ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۵ هزار و ۸۵ تومان اعلام شد، نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۷ میلیون تومان و دلار آزاد به بیش از ۳۷ هزار تومان رسید

دلار آزاد ۳۷ هزار تومان شد، قیمت این کالا در بازار معاملات توافقی به بیش از ۳۵ هزار تومان رسید

بنا به این گزارش، امروز قیمت ها در بازار ارز چه در بازار معاملات توافقی و چه بازار آزاد با رشد همراه بود آنگونه که دلار به کانال ۳۷ هزار تومان آمد و نرخ این کالا در بازار توافقی ارز از ۳۳ هزار تومان به ۳۵ رسد. این افزایش قیمت موجب شد تا بهای سکه و طلا نیز بر مدار رشد قرار گیرند، طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۶۳۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۷ میلیون تومان، نیم‌سکه ۱۰ میلیون و ۱۵۰، ربع سکه ۷ میلیون و ۲۰۰ و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد.

علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز، قیمت فروش دلار توافقی ۳۵ هزار و ۹۴ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۵ هزار و ۸۵ تومان اعلام شد. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۵۹۰ تومان است. هر چند قیمت ها در بازار ارز این روزها افزایشی است اما معلوم نیست که با ورود بانک مرکزی به این بازار نرخ ها برای ساعات و یا روزهای آینده چه رقمی شوند چرا که به گفته مسئولان و کارشناسان رشد قیمت ارز هم اکنون هیجانی است و ناشی از هیچ مولفه اقتصادی نمی باشد.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 1
      دولت کافیه فروش دلار را از سطح بازار جمع کنه و فقط دلار به وارد کننده ها بدهند اینجوری دلالی جمع میشه نمی‌دونم چه اصراری دارن دلار بدهند دست مردم تو بازار که دلالی کنند ،،،دلالی دلار شده واسه بعضی ها نان آب متاسفانه کسی هم نیست جلوی این دلالی بگیره طرف وقتی کلی دلار بخره هرقیمتی دوست داره میفروشه