۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
بازاری با ۶۰۰میلیون مخاطب
گزارش تحلیلی بازار از مسیری که اینستاگرام در اقتصاد طی می کند

بازاری با ۶۰۰میلیون مخاطب

میان بازارهای دیجیتال و مجازی، اینستاگرام طرفداران بسیاری دارد. محیطی مبتنی به عکس و فیلم که درآمدهای میلیارد دلاری را برای صاحبان اصلی این اپلیکیشن به همراه دارد. صفحاتی که سالیانه برای تولید محتوایشان چند صد میلیون هزینه می کنند و برای هرپست شان میلیونها تومان پول می گیرند.

علی جواهری؛ بازار: میلیونی پول درمی­آورند. کاربرانی که صفحات اینستاگرامشان را با برنامه و هدفی مشخص برای جذب مخاطب و درآمدهای میلیونی مدیریت میکنند.  بازاری که اینستاگرام مبتنی بر عکس و فیلم ایجاد کرده است این روزها طرفداران بسیاری دارد. به گفته کارشناسان این حوزه زمانی فرا خواهد رسید که بیش از ۶۰درصد کاربران این اپلیکیشن برای درآمدزایی تلاش میکنند. اما این نظریه دور از انتظار نیست و زمان زیادی برای رسیدن به این نقطه طول نمی کشد. اینستاگرام بالغ بر ۶۰۰ میلیون کاربر در جهان و حدود ۲۷ میلیون کاربر در ایران دارد. کاربرانی که روزانه به طور متوسط ۱۲ دقیقه و ۵۱ ثانیه از وقت خود را در این شبکه اجتماعی سپری می کنند. به همین دلیل اینستاگرام می تواند پیشنهادی وسوسه انگیز برای تبلیغات کم هزینه هر کسب و کاری باشد. اینکه اینستاگرام چه مسیری را در تحول اقتصادی طی می کند و فعالیتش در ایران چگونه است بهانه تهیه گزارش ما در این زمینه شده است.

مسیری که اینستاگرام طی می کند

براساس تحقیقات، کاربران ایرانی بیش از ۲ساعت را در اینستاگرام سپری می کنند. موضوعی که فیلتر شدن تلگرام و محدودیت های فضای مجازی به آن دامن می زند، اینستاگرام را تبدیل به تنها محیط مجاز و بدون فیلتر می کند. اینکه بدون محدودیت می توانیم تبلیغات انجام دهیم و به تمام موضوعات بپردازیم بازار داغی را ایجاد کرده است. خود اینستاگرام برای درآمدزایی فعالیت های گسترده ای را انجام میدهد؛ به طوری که سال ۲۰۱۴ تحلیلگران بیان کردند که میزان ارزش اینستاگرام رقمی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار است. «محمد منصوری» تحلیلگر اقتصادی درباره روندی که اینستاگرام برای تجارت طی می کند را یک تحول می داند و می گوید: «اینستاگرام و فضای مجازی  روند جدیدی را در اقتصاد ایجاد کرده است. اکنون فضای مجازی دارای یک بازار اختصاصی برای خود است. بازار رقابتی که این اپلیکیشنها در برابر یکدیگر ارقام وسوسه کننده ای نشان می دهد. رقمی که رونالدو برای حضورش در این فضا از اینستاگرام دریافت کرد برابر با تمام سالهایی بود که در لیگ برتر اروپا بازی می کرد. ما در اینستاگرام با یک فضای باز تجاری روبه رو هستیم که به راحتی می توان فعالیت های گوناگونی انجام داد و ناشناخته ماند. این موضوع فرارهای مالیاتی و برخی از موضوعات دیگر را رقم می زند. اینطوری برای افرادی که دنبال کسب وکار هستند فرصتی استثنایی ایجاد می شود. البته در کشورهای مختلف که اینستاگرام با آنها همکاری های لازم را انجام می دهد این فضا با مدیریت بهتری انجام می شود.»

هزینه های میلیونی برای صفحات شخصی

زمانی که فیس بوک با هزینه برابر با  یک میلیارد دلار یک ایده را در سال ۲۰۱۷ خرید خیلی از افراد از این کار شوکه شدند. فیس بوک در رقابت با اینستاگرام نمی تواند از نظر میزان درآمد آان را شکست دهد ولی با این حال هم در سال جاری حدود ۹۷ درصد از درآمد ۳ماهه شبکه اجتماعی فیس بوک از تبلیغات به دست آمد. با توجه به گزارشات ۳ماهه مالی این شرکت در سال جاری سهمی برابر با ۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد رشد داشته است. بخشی از این درآمدها مطمئناً از اینستاگرام بوده. که تبلیغ کنندگان در سال ۲۰۱۳ برای تبلیغات خود هزینه ای  را پرداخت کرده بودند. منصوری می گوید: «پرداخت این مبالغ برای یک اپلیکیشن کم نیست. اینستاگرام به راحتی دسترسی برای ایجاد یک بازار بین المللی و چند ملیتی را ایجاد کرده است. ۸۰درصد مشاغل در این حوزه با یک برنامه ریزی اصولی و هدفمند به موفقیت رسیده اند. گاهی در همین ایران برای موفقیت یک صفحه سالانه ۲۰۰میلیون تومان هزینه تولید محتوا می شود. اینکه بتوانیم در ۶۰ثانیه حرفمان را بزنیم و بگوییم چه می خواهیم انجام دهیم مخاطب پسند است. کارشناسان تبلیغات و برندینگ تکنیک های بسیار کارآمدی را مبتنی بر فضای اینستاگرام طراحی می کنند.»

در  ایران برخی برای موفقیت یک صفحه سالانه ۲۰۰میلیون تومان هزینه تولید محتوا می شود. اینکه بتوانیم در ۶۰ثانیه حرفمان را بزنیم و بگوییم چه می خواهیم انجام دهیم مخاطب پسند است

درآمدزایی صحفات اینستاگرام

ماهانه درآمد تبلیغات در یک صفحه طنز اینستاگرام می تواند بالغ بر ۱۲۰میلیون تومان باشد. برخی افراد شناخته شده برای تبلیغات در صفحاتشان رقمی بالغ بر ۳۵میلیون تومان دریافت می کنند. «رضا الفت نسب» عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی دراین باره می گوید: «درصد بالایی از کاربران فضای مجازی تمایل زیادی برای ایجاد کسب وکار در اینستاگرام دارند. کسب و کار در فضای مجازی با سرعت بالایی در کشورمان توسعه پیدا کرده است. اما با چالش های بسیاری روبه رو هستیم که باید برطرف شود. اینستاگرام در ایران نمایندگی ندارد و در صورت تخلف به هیچ عنوان رسیدگی نمی شود. هیچ اطلاعات کاربری و میزان درآمدی در کشور وجود ندارد و همین قابل کنترل نبودن، این فضا را از دسترس خارج می کند.»

استفاده اینستاگرام خلأ رسانه ای در ایران

صفحات پرطرفداری مانند اینستاگرام به ترتیب صفحات طنزپردازان، پوشاک و سلبریتی ها هستند. الفت نسب با بیان اینکه کسب و کار در اینستاگرام به یک شاخه تخصصی و در عین حال کاربردی تبدیل شده است می گوید: «کاربران اینستاگرم در ایران از خلأ رسانه ای استفاده کرده اند. مثلاً در فضای طنز در اینستاگرام حرفهایی گفته می شود که رسانه های رسمی دربار اش صحبت نمی کنند. این موضوع برای بخش مد و لباس هم تداعی می کند که به راحتی تبلیغاتشان را انجام می دهند. در واقع اینستاگرم یک بنگاه مستقل اقتصادی است که شاخه های بسیاری را در خود جا داده است. یک جا محصولات پوشاک به فروش می رسد و در صفحه دیگری تبلیغات برندهای بنام گذاشته می شود. سرعت و دقت بالای رسانه ای این اپلیکیشن دلیل محبوبیت آن در کسب و کار است.   البته بهره گیری های بسیاری از آن می شود و برخی به عنوان تکمیل کننده فعالیت تجاری شان از آن استفاده می کنند. تبلیغات و کسب و کار در این فضا هیچ نرخی ندارد و بازاری مبتنی بر سلیقه ایجاد شده است.»

کد خبر: ۱۹٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha