۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
روش نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

روش نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

در صورت لق شدگی یا از دست دادن دندان‌، موثرترین راه برای بازیابی زیبایی لبخند و جایگزینی دندان، ایمپلنت دندان خواهد بود.

به گزارش بازار، در صورت لق شدگی یا از دست دادن دندان‌، موثرترین راه برای بازیابی زیبایی لبخند و جایگزینی دندان، ایمپلنت دندان خواهد بود. از اینرو، برای جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با ایمپلنت دندان، باید از روش‌های نگهداری از ایمپلنت مطلع باشید و بدانید که چگونه باید از ایمپلنت دندانی خود مراقبت کنید. چرا که با رعایت نکات ضروری در رابطه با مراقبت از ایمپلنت، میتوانید تا آخر عمر از زیبایی و درخشندگی لبخندتان لذت ببرید.

ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان در نگهداری از ایمپلنت دندان

برخلاف دندان طبیعی و واقعی، ایمپلنت دندانی دارای مینا (پوشش باریک خارجی دندان) نیست. از اینرو، ایمپلنت دندانی از موادی ساخته شده است که دچار پوسیدگی نمیشود چرا که هیچگونه مینایی که در اثر پلاک پوسیده شود را ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که رعایت بهداشت دهان و دندان در نگهداری از ایمپلنت دندانی ضرورت نداشته و بی اهمیت است.

توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان موجب میشود تا باکتری‌های موجود در پلاک‌ها در اطراف لثه جمع شده و منجر به بیماری لثه شوند. برای مثال، یکی از علائم رایج در مشکلات مربوطه به ایمپلنت دندانی، خونریزی از اطراف بافت لثه است که به این عارضه موکوزیت گفته میشود.

سایر مشکلاتی که نشان از شکست ایمپلنت دندانی دارند عبارتند از:

  • التهاب لثه
  • تورم لثه
  • تحلیل رفتن لثه
  • شل شدگی ایمپلنت دندان
  • مشکل در جویدن
  • درد یا ناراحتی در اطراف لثه

مراقبت از ایمپلنت دندانی پس از جراحی

بهبودی کامل از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است تا ۶ ماه نیز طول بکشد. اما اگر از ابتدای مشکل خود به فکر درمان نباشید ممکن است این مدت زمان طولانی‌تر نیز بشود. تا ۵ الی ۷ روز اول پس از جراحی توصیه میشود که تا حد امکان فقط از غذاهای نرم استفاده کنید. همچنین، در طول این دوره نباید غذای تند یا مایعات داغ مصرف کنید.

اجتناب از مصرف مشروبات الکلی نیز تا ۲ الی ۳ روز اول پس از کاشت ایمپلنت دندان کاملا ضروری است. چرا که الکل میتواند روند بهبودی را مختل کرده و حتی منجر به کندی روند بهبودی شود. از اینرو، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا کامل شدن دوره درمان، از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. با رعایت این نکات دیگر سردرگم و متعجب نخواهید بود که " بهبودی پس از کاشت ایمپلنت چه مدت طول می‌کشد؟" بعد از گذشت شش ماه.

چگونه باید ایمپلنت دندانی خود را تمیز کرد؟

در ادامه مقاله راهنمایی‌های دقیقی در مورد نحوه تمیز کردن ایمپلنت دندانی ارائه شده است.

از مسواک نرم استفاده کنید.

مسواک‌های با برس نرم، کمتر موجب آسیب به لثه شده و موجب خونریزی لثه نمیشود اما به همان اندازه مسواک با برس متوسط یا سفت، در از بین بردن جرم و پلاک دندانی موثر هستند. ثابت شده که مسواک‌های برقی نسبت به مسواک دستی، بهتر میتوانند باکتری‌ها را تمیز کرده و از بین ببرند چرا که در مقایسه با نوع حرکت دست انسان، مسواک‌های برقی تعداد ضربه‌های بیشتری حین مسواک زدن وارد میکنند. اما جدا از اینکه مسواک برقی انتخاب میکنید یا دستی، توجه داشته باشید که حتما مسواک شما دارای برس یا فرچه نرم باشد.

روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید.

روش نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

مسواک زدن در صبحگاه به محض بیدار شدن از خواب، موجب خوشبو شدن دهان شده و باکتری‌هایی که در طول شب در دهان جمع شده‌اند را نیز از بین میبرد. مسواک زدن شبانگاهی قبل از خواب نیز به از بین بردن باکتری‌هایی که در طول روز در دهان جمع شده کمک کرده و احتمال تشکیل پلاک دندانی و پوسیدگی دندان را کمتر میکند. اکثریت دندانپزشکان توصیه میکنند که بعد از صرف هر وعده غذایی یا هر زمانی در طول روز که نیاز باشد مسواک بزنید تا باکتری و باقی مانده ذرات غذایی از دهان و دندان تمیز شوند.

از واترفلاسر استفاده کنید.

همچنین به واترفلاسر، شستشو دهنده دهان یا واترجت نیز گفته میشود که یک دستگاه برای بهداشت دهان و دندان است که پلاک، رسوبات غذایی و باکتری موجود در پاکت پریودنتال با عمق تا ۶ میلی متر تمیز میکند. اکثریت دستگاه‌های واترفلاسر دارای محرک‌های لاستیکی و سایر امکاناتی هستند که متناسب با لثه‌های حساس طراحی شده‌اند و به طور موثر میتوانند مناطق تنگ بین دندانی که دسترسی به آنها دشوار است را تمیز کنند. اکثریت دندانپزشکان نیز استفاده از واترفلاسر را بجای نخ دندان توصیه میکنند چرا که برخی از برندهای نخ دندان میتوانند در ایجاد پری ایمپلنتایتیس (التهابی شبیه به بیماری لثه) نقش داشته باشند. از اینرو، حتما از واترفلاسر استفاده کنید تا فلورایدی که حین مسواک زدن اعمال شده را از بین نبرید.

از نخ دندان مخصوص بریج استفاده کنید.

نخ دندان مخصوص بریج و ایمپلنت، منحصرا برای تمیز کردن زیر و اطراف ایمپلنت دندانی طراحی شده است. این نخ دندان دارای دو انتهای نایلونی سفت بوده و قسمت میانی آن از نخ یا کرک تشکیل میشود که میتواند بطور ملایم، سطح ایمپلنت دندانی و بریج را در زیر خط لثه تمیز کند. انتهای سفت این وسیله به شما کمک میکند تا نخ را ما بین ایمپلنت دندانی در زیر خط لثه قرار داده و آن را تا سمت دیگر بکشید. سپس میتوانید آن را به سطح ایمپلنت دندانی خود تکیه داده و پهلوها را هم تمیز کنید. بهترین کار این است که زمانی که مقداری خمیر دندان بعد از مسواک زدن هنوز در دهان باقی مانده از این نخ دندان استفاده کنید. این امر موجب میشود تا فلوراید در اطراف ایمپلنت دندانی شما پخش شود و به جلوگیری از رشد ناخواسته باکتری کمک کند.

از خمیردندان کمتر ساینده استفاده کنید.

سعی کنید حتما از خمیردندان‌های فاقد مواد ساینده مانند جوش شیرین یا مواد لکه‌بر(سفید کننده) استفاده کنید چرا که این مواد میتوانند به مرور به مینای دندان آسیب بزنند و حتی درخشندگی ایمپلنت دندانی را نیز از بین ببرند. خمیر دندان مخصوص ایمپلنت دندانی تهیه کنید یا از دندانپزشک خود بخواهید تا خمیر دندان مناسبی را به شما معرفی کند.

قسمت زیر و اطراف تاج ایمپلنت دندانی خود را مسواک بزنید.

تجمع باکتری و پلاک در زیر و اطراف تاج ایمپلنت دندانی میتواند خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت را افزایش دهد. از اینرو، برای تمیز کردن این نواحی بویژه اگر ایمپلنت دندانی شما در ردیف دندان‌های پشتی باشد، حتما از مسواکی با گردن زاویه‌دار یا مسواک بین دندانی با سری باریک استفاده کنید.

سالانه حداقل دو مرتبه به دندانپزشک متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید.

حتما در طول سال حداقل دو مرتبه برای معاینه و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. در برخی موارد اگر دندانپزشک متوجه مشکلی در سلامت دهان و دندان شما شود ممکن است توصیه کند تا دفعات مراجعه خود را بیشتر کنید. اگرچه ایمپلنت جایگزین دندان طبیعی میشود اما این امر به معنای بی نیازی از مراجعه منظم به دندانپزشک نیست. مراجعه منظم به دندانپزشک موجب حفظ و طول عمر سایر دندان‌های طبیعی شما نیز میشود.

سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار برای سلامتی عمومی بدن نیز ضروری است. وقتی صحبت از ایمپلنت دندانی باشد، سیگار کشیدن میتواند به میزان قابل توجهی برای بهبودی پس از جراحی تاثیر منفی داشته باشد. اثرات مصرف سیگار و تنباکو در دراز مدت نیز میتواند از بیماری لثه تا پریودنتیت باشد که موجب از دست دندان میشوند.

از طرفی، ترک سیگار آسان نبوده و نیاز به تغییر سبک زندگی دارد. برای مثال، باید از افراد و مکان‌های محرک دوری کنید. معاشرت با افراد غیر سیگاری یا ورزش کردن نیز میتواند در ترک سیگار موثر باشد.

چگونه می‌توان از شکستن دندان ایمپلنت شده جلوگیری کرد؟

اگر از ایمپلنت دندانی باکیفیت استفاده کرده باشید، در برابر شکستن مقاوم خواهند بود.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، با وجود پیشرفته‌ترین تکنولوژی و تکنیک‌ها برای تولید دندان‌های مصنوعی، هنوز هم ابزار ساخت دست بشر در برابر ۴۲۰ میلیون سال تکامل ناکام است. تاج ایمپلنت دندانی همانند دندان طبیعی نبوده و نمیتوان تاج ایمپلنت لب پر شده یا شکسته را بوسیله روش‌های ترمیمی مانند کامپوزیت‌های دندانی برطرف کرد. اگر تاج ایمپلنت دندانی شما آسیبی ببیند نیاز به تعویض خواهد داشت.

بنابراین اگر بخواهید که از ایمپلنت دندانی خود به خوبی مراقبت کنید باید از موارد زیر پیروی کنید:

از خوردن غذاهای بیش از حد سفت، ترد یا مواد غذایی که به زیاد جویده شدن نیاز دارند خودداری کنید.

هم در دندان‌های طبیعی و هم در ایمپلنت، همچنان یکی از دلایل اصلی شکستن دندان گاز زدن مواد غذایی سفت است که احتمال بروز این مشکل همراه با افزایش سن دندان‌های طبیعی و کاشته شده بیشتر میشود.

همانطور که پیشتر هم گفته شد، دندان کاشته شده شکننده‌تر از دندان طبیعی هستند به همین دلیل باید سعی کنید که مواد غذایی نسبتا سفت را با سمتی از دهان که ایمپلنت ندارد بجویید.

احتمال بروز هرگونه آسیب دندانی را به حداقل برسانید.

روش نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

منظور از تروما یا آسیب دندانی، وارد شدن ضربه به دهان است. از آنجایی که ایمپلنت نسبت به دندان طبیعی آسیب پذیرتر و شکننده‌تر است، حتما باید مراقب باشید تا ضربه‌ای به آنها وارد نشود. از اینرو، در حین فعالیت‌های ورزشی باید از محافظ دهان استفاده کنید تا احتمال شکستگی ایمپلنت را به حداقل برسانید.

عادت دندان قروچه کردن خود را کنترل کنید.

دندان قروچه کردن باعث سایش دندان‌ها شده و یکی از دلایل اصلی شکستن یا لب پر شدن دندان‌ها در طول زمان است. از آنجایی که دندان قروچه کردن عمدتا شب هنگام رخ میدهد، ممکن است شما ناخواسته ایمپلنت دندانی خود را بیشتر در معرض این نوع آسیب قرار دهید.

از اینرو، بهترین وسیله برای محافظت از دندان در برابر آسیب ناشی از دندان قروچه کردن شبانه، استفاده از یک وسیله مخصوص دندانپزشکی در شب است. این وسیله کوچک و مستقل بوده اما برای محافظت از دندان در برابر آسیب ناشی از دندان قروچه بسیار مناسب و موثر است.

میتوان عادت دندان قروچه کردن بویژه در شب را نیز با اقداماتی مانند به حداقل رساندن استرس و هیدراته نگه داشتن بدن به حداقل رساند.

قبل از کاشت ایمپلنت دندانی، ارتودنسی کنید.

اگر هم به سیم کشی دندان یا ارتودنسی و هم به کاشت ایمپلنت نیاز دارید، توصیه میشود قبل از کاشت ایمپلنت دندانی، ارتودنسی کنید. به این دلیل که بعد از کاشت ایمپلنت، این دندان کاشته شده قابلیت حرکت کردن مثل دندان طبیعی را نخواهد داشت. ایمپلنت در استخوان فک ثابت میشود و رباطی ندارد که امکان تراز مجدد به آن بدهد.

در اکثریت بیماران نیز ابتدا باید ارتودنسی انجام شود تا فضای مورد نیاز برای کاشت دندان بوسیله ایمپلنت ایجاد شود تا ریشه و دندان‌های مجاور در موقعیت‌های صحیح جابجا شوند.

کد خبر: ۱۹۳٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha