۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
بورس در انتظار تصمیم سخت دولت| دو فاکتوری که رشد بورس را تضمن می کند
بازار گزارش می دهد؛

بورس در انتظار تصمیم سخت دولت| دو فاکتوری که رشد بورس را تضمن می کند

شاخص کل بورس در یک محدوده ارزنده قرار دارد اما همچنان زیر فشار ریسک سیاسی و اقتصادی است، از این رو کارشناسان معتقدند تغییر جهت بورس به تصمیم سخت دولت بستگی دارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در شرایط کنونی در موقعیت پیچیده ای قرار گرفته است، از یک سو بسیاری از فعالان بازار معتقدند به دلیل ریسک های بودجه و نوسانات بازار جهانی نمی توان پیش بینی دقیقی از سودسازی آینده شرکت ها داشت، به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود مجدد به این بازار دست نگهداشته اند در حالی که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بازار در موقعیت ارزنده ای قرار دارد، زیرا در حالی که بازار دلار، طلا و ... رشد کرده، بورس در یک سال اخیر درجا زده و می تواند عقب ماندگی خود را جبران کند. همچنین دولت اعلام کرده که واگذاری خودروسازان جدی است و از آنجایی که پیش شرط اجرای آن حذف قیمت گذاری دستوری و واگذاری شرکت های تودلی است گروه خودرویی می تواند موتور رشد شاخص بورس باشد، چراکه در گذشته هم بارها گروه خودرویی ها این پتانسیل را از خود نشان داده که می تواند همه بازار را به دنبال خود بکشد.

سیاست های دولت درسال های اخیر باعث شده بسیاری از پول ها از بازار خارج شوند و وارد معاملات طلا و دلار شوند، در چنین شرایطی نمی توان انتظار رشد شارپ از شاخص داشت و ابتدا بازار باید ترمیم شود و شاید ورود پول صندوق توسعه ملی به بازار می تواند بستری برای رشد دوباره بورس باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تحلیل بازار با اشاره به اینکه سرمایه گذاران حقیقی در یک سال اخیر از بازار خارج شده اند، گفت: مهمترین موتور رشد بازار، نقدینگی است که سیاست های دولت درسال های اخیر باعث شده بسیاری از پول ها از بازار خارج شوند و وارد معاملات طلا و دلار شوند، در چنین شرایطی نمی توان انتظار رشد شارپ از شاخص داشت و ابتدا بازار باید ترمیم شود و شاید ورود پول صندوق توسعه ملی به بازار می تواند بستری برای رشد دوباره بورس باشد.

احمد جانجان با بیان اینکه گروه خودرویی به عنوان یک صنعت پایین دستی فولاد و پتروشیمی و ... تابع وضعیت سایر گروه های بازار هستند، تصریح کرد: اگر قیمت خوراک و نرخ سوخت بالا برود قیمت تمام شده محصولات بالادستی خودروسازان هم بالا می رود و این مساله روی تمام بازار اثر منفی می گذارد و از آنجایی که خودروسازان الان زیر بار زیان انباشته سنگین هستند در صورتی که عرضه خودرو در بورس کالا باعث شود که این شرکت ها بخشی از زیان انباشته خود را جبران کنند بعد از چند سال به موقعیت سودسازی می رسند.

او افزود: در حال حاضر صنایع سودساز با پی بر ای های پایین هم داریم که همسو با شاخص کل بورس اصلاح داشته اند و حتی برخی نمادها با وجود سودسازی، بیشتر از شاخص کل افت داشته اند به همین دلیل وضعیت بازار بسیار پیچیده است و نمی توان ادعا کرد که خودرویی ها می توانند لیدر بازار باشند، حالا باید دید که در هفته های پیش رو روند بازار چگونه خواهد بود. به عبارت دیگر اگر سیگنال خودرویی ها نتواند کمک کند تا شاخص از مقاومت ها عبور کند پیش بینی می شود در همین کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شاخص بورس نوسان خود را تا زمان ورود سیگنال دیگر ادامه دهد.

تورم ابزار رشد بورس می شود

همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ظرفیت بالایی برای رشد دارد، اما فعلا سیگنالی درباره رشد بازار نمایان نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر سیاست های کلان اقتصادی کشور کاملا در مسیر کنترل تورم و فریز کردن نقدینگی در بانک ها اجرا شده است، به همین دلیل پیش بینی می شود بورس فعلا رشد عجیب و غریبی نداشته باشد.

تا زمانی که سایه تورم و کسری بودجه به سر اقتصاد کشور است تنها عاملی که می تواند منجر به رشد موقت بورس شود ارزش جایگزینی است که بعد از یک دوره تورم در ارزش سهام هم نمایان می شود

حمید میرمعینی با بیان اینکه مهمترین ریسکی که الان در اقتصاد کشور وجود دارد کسری بودجه است که به بازار سرمایه هم منتقل شده است، افزود: تا زمانی که سایه تورم و کسری بودجه به سر اقتصاد کشور است تنها عاملی که می تواند منجر به رشد موقت بورس شود ارزش جایگزینی است که بعد از یک دوره تورم در ارزش سهام هم نمایان می شود.

او با تاکید بر اینکه بورس نمی تواند به ادامه رشد قیمت دلار و همچنین تورم عمومی در کشور سکوت کند، اظهار کرد: هرچند برخی از نمادها در سال های گذشته رشد بالایی داشته اند اما افت دو سال و نیم اخیر بورس را به محدوده ای ارزنده ای رساند و برخی از نمادها به شدت ارزنده شده اند و پی بر ایی کلی بورس حکایت از این دارد که شاخص می تواند از همین سطح رشد کند.

بورس تحت تاثیر دو فاکتور است؛ نخست اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک و سوخت را تغییر ندهد و همچنین سیاست های کنترلی بر اقتصاد کشور را حذف کند و دومین عاملی که می تواند به رشد بورس کمک کند تورم است

این کارشناس اقتصادی افزود: در شرایط کنونی فقط تورم می تواند باعث رشد بازار شود، مگر اینکه سیاست های بودجه دولت برای تغییر سوخت تغییر کند و زمینه رشد حاشیه سود شرکت ها فراهم شود و از طرف دیگر سیاست های دستوری از اقتصاد حذف شود.

براساس این گزارش مجموع ریسک سرمایه گذاری در بورس پایین است، اما این مساله تحت تاثیر دو فاکتور اساسی خواهد بود؛ نخست اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک و سوخت را تغییر ندهد و همچنین سیاست های کنترلی بر اقتصاد کشور را حذف کند و دومین عاملی که می تواند به رشد بورس کمک کند تورم است. به عبارت دیگر در صورتی که عامل اول در اقتصاد کشور اجرا نشود و تحریم ها همچنان ادامه داشته باشند ارزش جایگزینی می تواند رشد بورس را نسبت به سایر بازار را جبران کند. هرچند نباید نسبت به وضعیت بازار جهانی غافل بود و اگر قیمت نفت و گاز بالا برود می تواند معادلات را برای تمام بازارهای مالی تغییر دهد و بورس ایران هم به تبع واکنش جدیدی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۲٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha