۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
بد افزارهای رکود و نوسانات ارزی بازار تبلت را از کار انداخت/ فروشندگان بیکار و مشتریان، منتظر کاهش قیمت
گزارش میدانی «بازار» از دغدغه فروشندگان و مشتریان رایانه لوحی

بد افزارهای رکود و نوسانات ارزی بازار تبلت را از کار انداخت/ فروشندگان بیکار و مشتریان، منتظر کاهش قیمت

نفس کشیدن بازار تبلت در شرایط صعود نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا سخت‌تر از گذشته شده است. فروشندگان و مشتریان همچنان در انتظار ثبات قیمتها و افزایش میزان واردات هستند.

احمدرضا صباغی؛ بازار: بازار تبلت یا رایانه لوحی برخلاف بسیاری از بازارهای اقتصادی هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا با افزایش چشمگیر متقاضیان در جهان روبرو شد. گسترده شدن آموزش‌های آنلاین از یک طرف و ماندن در خانه از طرف دیگر میزان استفاده از تبلت توسط مردم را بالا برد.

طبق گزارش‌های منتشر شده در ماه فوریه ۲۰۲۰ میلادی تعداد محموله های تبلت برای عرضه در کشورهای مختلف جهان بیش از ۱۲۰ درصد رشد کرد که این روند صعودی نشان از ایجاد تغییرات اساسی در روند زندگی انسانها همزمان با شیوع ویروس کرونا و حتی در فضای پساکرونا خواهد بود.

چین که خود زادگاه شیوع ویروس کرونا در جهان بود در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴ میلیون تبلت آموزشی به کشورهای مختلف جهان صادر کرد و پیش‌بینی می شود در سال جاری میلادی بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تبلت روانه بازار کند. در صورت استمرار صادرات تبلت از چین به سایر کشورهای جهان انتظار می رود در سال ۲۰۲۱میلادی چینی‌ها بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه تبلت را به کشورهای مختلف جهان بفرستند.

گستردگی بازار تبلت در جهان و رشد فروش اینترنتی آن در چین و سایر کشورهای توسعه یافته همزمان با شیوع ویروس کرونا را باید به فال نیک گرفت اما نکته مهم در شرایط کنونی کاهش میزان خرید تبلت در ایران است. اشک چشمان بسیاری از فروشندگان تبلت در بازارهای اصلی کلانشهرهای کشور با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور جاری شد. تعطیلی محل کسب فعالان بازار تبلت از یک طرف و از صعود نرخ ارز از طرف دیگر دست به دست هم داد تا ویروس کرونا عاملی برای قفل‌شدن بازار تبلت در ایران باشد.

مشاهدات میدانی از مراکز مهم فروش تبلت در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور این واقعیت را نشان می‌دهد که رکود تورمی و کاهش چشمگیر تقاضا هدایای ویروس کرونا برای فعالان بازار تبلت  کشور بوده است.

برای مواجه شدن با این واقعیت که بازار تبلت روزهای سردی را سپری می کند به سراغ چند فروشنده و تعداد اندکی از مشتریان آنها رفته ایم تا ببینیم اوضاع آنها در شرایط کنونی چگونه است.

بازار تبلت دچار ویروس های متعددی مانند کرونا، بی پولی مردم، بی وجدانی بعضی فروشندگان و گرانی نرخ ارز شده است 

احتکار و کاهش واردات عامل گرانی

فروشگاه بزرگی در کنج طبقه دوم مرکز خرید چارسو با میزهای رنگارنگ توجه ام را جلب میکند که تبلت های این فروشگاه را ببینم. فروشنده از انتهای پاساژ دوان دوان خودش را به فروشگاهش می رساند. وقتی از برندهای معتبر تبلت در بازار از او  سوال می کنی تنها نام ۳ برند را می برد و می گوید: برند دیگری از تبلت فعلا در بازار موجود نیست. علت کمبود برندها در بازار را جویا می شوم که فروشنده می گوید: «برندهای معتبر تبلت فعلا در بازار نیست چون یا احتکار شدند یا اجازه واردات به کشور را ندارند.» 

مرکز خرید آنقدر خلوت بود که یکی دیگر از همکاران این فروشنده  پیش ما بیاید واز شرایطش گلایه کند تا جایی که با لحن تندی از اظهارات مقامات دولتی نسبت به حمایت از اصناف مختلف در زمان شیوع ویروس کرونا انتقاد میکند و می گوید: بازار تبلت تا به روال عادی برگردد زمان طولانی نیاز است. همین الان که مشتری در بازار کم شده قیمت تبلت مانند نرخ دلار روند افزایشی دارد و دلیل این اتفاق هم مشخص نیست. مردم فکر می کنند که قیمتها ارزان می شود اما این اتفاق به زودی رخ نمیدهد؛ چون هم صعود نرخ ارز را داریم و هم کاهش جدید واردات تبلت به کشور که موجب شده تا بازار به حال و روز بی‌رونقی بیفتد.

تعدیل نیرو در بازار کار تبلت

فروشنده دیگری  با ناراحتی می گوید: ما تمام برندهای تبلت موجود در بازار را داریم اما فروشمان به یک عدد تبلت در روز هم نمی‌رسد که افت بی‌سابقه‌ای را در تاریخ فروش ماست. ۷ پرنسل بودیم که الان تبدیل به ۲ نیرو شدیم و بقیه بچه‌ها را عجالتا عذرشان را خواسته‌ایم. بیشتر فروشگاه‌های این مرکزخرید اجاره می دهند و وقتی مشتری نداشته باشند خسارتهای زیادی می‌بینند.

فروشندگان هر قیمتی بخواهند می‌دهند

پسری قدبلند که ویترین‌های مغازه‌ها را می‌پاید توجه‌ام را جلب میکند. در این خلوتی مرکز خرید یک نفر به سراغ فروشگاه‌ها و قیمت گرفتن از آنها می‌رود. به سراغشمی روم که میگوید: «بلاتکلیفی بازار باعث تاخیر چند هفته‌ای در خرید او شده است. مشکل اینجاست که بسیاری از سایت‌های اینترنتی هم که پیش‌تر قیمت‌ها را داشتند دیگر موجودی ندارند و نمی‌توان نرخ بازار را با نرخ آنها سنجید. این موضوع و قیمت شناور دلار در بازار باعث شده که هر فروشنده‌ هر قیمتی که دلش خواست تبلت را بفروشد و به‌شخصه مواردی را دیدم که با اختلاف چند ۱۰۰ هزارتومانی در همین مرکزخرید به‌فروش می‌رسد. او می گوید بازار تبلت دچار ویروس های متعددی مانند کرونا، بی پولی مردم، بی وجداننی بعضی  فروشندگان و گرانی نرخ ارز شده است.

با این پسرقدبلند همراه شدم تا بفهمم حرفهایش درست است یا نه؟ در خیلی از مغازه‌ها بعد از اسم بردن نام تعدادی برند تبلت، فروشنده بیرون می‌رود و بعد از چند دقیقه قیمت می‌دهد یا با دوستانش تماس می‌گیرد. این امر قبلا هم در بازار متداول بود اما الان تقریبا سر اکثر مدل‌ها چنین ماجرایی رقم می‌خورد و به نظر می‌رسد که انواع تبلت‌ها با یک ترتیب خاص بین مغازه‌ها پخش شده است.

نظرم نسبت به این حال و روز بازار تبلت کلا تغییر کرد. درست است که نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا آثار مخربی را بازار تبلت گذاشته است اما واقعا بعضی از فروشندگان هم نسبت به مشتریان انصاف ندارند. رضایت مشتری و فروشنده اولین رکن یک معامله است که در این روزهای بازار تبلت واقعا سخت رخ می دهد.

کد خبر: ۱۹٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha