۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
استیضاح پر فایده وزیر با امضای بهارستانی ها جدی تر شد| عین الهی در یک قدمی بر کناری
با کمبود ۶۰۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی

استیضاح پر فایده وزیر با امضای بهارستانی ها جدی تر شد| عین الهی در یک قدمی بر کناری

دهمین طرح استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمبود حدود ۳۵۰ قلم دارو و بیش از ۲۵۰ قلم تجهیزات پزشکی از سوی مجلسی ها مورد بررسی قرار می گیرد.  

بازار؛ گروه صنعت: طرح استیضاح بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دهمین بار در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار گرفته است؛ چرا که طی ماه های اخیر نه تنها صنعت دارو و تجهیزات پزشکی سر و سامان نیافته بلکه روز به روز بر کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی نیز افزوده می شود.

بنابراین در شرایطی که از سوی دارایی رئیس سابق سازمان غذا و دارو وعده شده بود تا پایان پاییز امسال کمبودهای دارویی به کمتر از ۵۰ قلم برسد اکنون فتح الله توسلی نماینده مردم در مجلس از کمبود حدود ۳۵۰ قلم دارو پرده بر می دارد. داروهایی که برخی از آن ها پر مصرف هستند و عدم تامین به موقع می تواند سلامت مردم را به خطر بندازد.

کمبودهای حوزه بهداشت و درمان به ۳۵۰ قلم در حوزه دارو و ۲۵۰ قلم در حوزه تجهیزات پزشکی رسیده است

در کنار کمبودهای دارویی که به کرات به موضوع آن از سوی بازار و سایر رسانه ها پرداخته شده، کمبودهای به وجود آمده در صنعت تجهیزات پزشکی نیز نگران کننده است. بر اساس آمار رسیده به دست خبرنگار بازار اکنون بیش از ۲۵۰ قلم تجهیزات پزشکی از باتری قلب تا حتی نخ بخیه دچار کمبود شده است. نکته قابل توجه نیز این است که در همین شرایط که کمبود تجهیزات پزشکی چالش زا شده بر اساس گفته های یک کارشناس؛ یک معاون وزیر به سادگی توانسته هزار و ۸۰۰ یونیت دندان پزشکی را به اسم اطفال به ستاد تدابیر ویژه معرفی و ترخیص کند؛ چرا که برادرزاده او رئیس اداره دندان پزشکی اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو است.

در کنار این کمبودها چندی پیش نیز گفته شد که حتی کیت های آزمایشگاهی هم از دقت کافی برخوردار نیستند و به بیان ساده تر بی کیفیت هستند و نمی توان به نتایج آن ها استناد کرد؛ این یعنی روند تشخیص علمی بیماری تا درمان همگی مختل شده است. از طرفی کمبودهای دارویی هفته های گذشته که به داروهای آنتی بیوتیک و شربت استامینوفن کودکان رسیده بود نیز بیشتر از قبل عملکرد وزارت بهداشت در حوزه دارو را عیان کرده؛ چرا که این داروها به گفته کارشناسان این حوزه در گذشته صادراتی بود و حالا باید محموله پشت محموله واردات صورت بگیرد تا نیاز داخلی تامین شود.

ناتوانی وزارت بهداشت در حفظ قیمت دارو

البته اولین محموله وارداتی آنتی بیوتیک که به عنوان دستاورد وزارت بهداشت در اوج بحران معرفی شد نیز خیلی زود مشخص شد از کیفیت کافی برخوردار نبوده و همگی از سطح داروخانه ها جمع آوری شد. همچنین هنوز آنتی بیوتیک به قدر کافی تامین نشده و در این باره حسن کربکندی، عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان به بازار گفت: هنوز در حوزه آنتی بیوتیک ها، برخی از شربت ها، اسپری های تنفسی با کمبود مواجه هستیم. علاوه بر این داروها هنوز کمبود سرم در بیمارستان ها مشهود است.

البته کسری امین لو، فعال صنعت دارو و داروساز به بازار گفته که کمبودهای دارویی همچون گذشته نیست و قدری از شدت آن کاسته شده است. بنابراین بیماران می توانند با مراجعه به چند داروخانه بالاخره تمام نسخه خود را تامین کنند.

همانطور که اشاره شد از اواخر مهرماه سال جاری بیشتر کمبودهای دارویی در حوزه داروهای پر مصرف که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند از طریق واردات تامین شدند و مشکلات صنعت دارو هنوز به قوت خود باقی است؛ به طوری که هنوز نقدینگی لازم برای شرکت های داروسازی داخلی تامین نشده و همچنان نیز قیمت کارشناسی مناسبی برای داروهای تولید داخل تعیین نشده است.

اجرای طرح دارویار مشروط بر جلوگیری از افزایش قیمت دارو بود

از این رو از دو سو به شرکت های داروسازی فشار نقدینگی وارد می شود و آن ها را به سمت تعطیلی خطوط تولید می کشاند. همچنین هنوز تسهیلات وعده شده از سوی دولت نیز از سوی بانک های عامل پرداخت نشده و نقدینگی به عنوان مهمترین چالش بخش خصوصی و حتی دولتی صنعت دارو معرفی می شود.

بنابراین در چنین شرایطی که حتی از قبل پیش بینی می شد صنعت دارو گرفتار کمبود نقدینگی تا کمبود دارو شود اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی از این صنعت اقدام نامناسبی بود که برخی از مدیران دارویی وزارت بهداشت بر آن اصرار ورزیدند و شاید نتیجه همین مشاوره ها به وزیر نیز وضعیت موجود باشد. این در حالی است که همان اواخر سال گذشته نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به وزیر هشدار داده بودند در صورتی با حذف ارز دارو موافق هستند که قیمت دارو برای مردم افزایش نیابد و خللی در روند تولید ایجاد نشود. با این حال همان طور که قبل تر گزارش شده قیمت دارو بین ۷۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش یافته و کمبودها هم ایجاد شده است.

در کنار این موضوع بیمه ها هم نتوانستند به موقع به تعهدات خود در طرح دارویار عمل کنند و همین شد که برخی از نسخ دارویی مردم با قیمت آزاد از سوی داروخانه ها ارائه شد.

عین اللهی در یک قدمی خداحافظی از وزارت بهداشت

شایان ذکر است دهمین طرح استیضاح بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی به دنبال کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی، افزایش شدید قیمت دارو، عدم تمدید طرح پرستاران و غیره در مجلس شورای اسلامی از روز ۱۵ آذر در دست بررسی مجلسی ها قرار گرفته است.

درباره چرایی طرح استیضاح وزیر بهداشت،‌ عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار داشت: عدم به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب، عدم مدیریت به هنگام و علاج جویانه مجموعه عوامل درون و برون سازمانی وزارت بهداشت که موجب بسیاری از خسارات در زنجیره تأمین، تولید و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، خصوصاً در ماه‌ های اخیر شده است از جمله دلایل قید شده در طرح استیضاح وزیر بهداشت است.

عین اللهی رکورد دار بیشترین طرح استیضاح از مجلس کارت زرد گرفت

بنابراین عجیب نیست که وزیر بهداشت به عنوان تنها کسی که بیشترین تذکر را از مجلس دریافت کرده طی هفته اخیر کارت زرد مجلس را هم دریافت کند و طرح استیضاح او بیش از پیش جدی شده باشد.

همچنین بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌ توانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح است که حداقل به امضای ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده باشد و حالا ۶۰ نماینده با امضا های خود خواهان برکناری وزیر هستند. البته یک بار دیگر نیز در مهرماه همین امسال موضوع استیضاح وزیر با ۳۰ امضا مطرح شده بود که به نتیجه نرسید. با این حال اکنون باید دید این بار وزیر می تواند نمایندگان مردم در مجلس را در خصوص اتفاقات اخیر اقناع کند و بر صندلی خود بماند یا خیر؟

کد خبر: ۱۹۲٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha