۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
۱۰ هزار هکتار کشت پیاز، بیشتر از سطح ابلاغی الگوی کشت

۱۰ هزار هکتار کشت پیاز، بیشتر از سطح ابلاغی الگوی کشت

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح کشت پیاز برای کرمان تعیین شده، اما ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سطح ابلاغی کشت شده که یک میلیون تن محصول بیشتر از نیاز کشور روانه بازار می‌کند.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح کشت پیاز برای جنوب کرمان تعیین شده، اما ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سطح ابلاغی کشت شده که ۸۰۰ تا یک میلیون تن محصول بیشتر از نیاز کشور روانه بازار می‌کند.

مهاجر در نشست بررسی شیوه اجرای الگوی کشت در جنوب کرمان افزود: نگران تولید این محصول در بهمن و اسفند هستیم که اگر عراق محصولاتی همچون پیاز را نخرد قابل تبدیل و فرآوری هم نیست و کشاورز متضرر می‌شود.

وی همچنین درباره چرایی وضع تعرفه صادراتی برای پیاز که به زیان پیازکاران منجر می‌شود، اظهارداشت که این تعرفه به صورت شناور و بسته به قیمت به منظور حمایت از تامین بازار داخل وضع می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات حوزه صادرات اظهار داشت: صادرکننده ما هویت و برندی ندارد و اولین کار باید هویت بخشی در صادرات ایجاد تا امکان صدور محصولات با کیفیت و دارای برند نیز فراهم شود.

مهاجر تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که اجازه صادرات محصولات بی کیفیت داده نشود، چون اعتبار کشور در حوزه محصولات کشاورزی زیر سئوال می‌رود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نمی‌خواهیم کشت محصولی را به کشاورز تحمیل کنیم، اما می‌خواهیم بگوییم محصولی کشت شود که بر اساس نیاز کشور، مقرون به صرفه و سازگار با اقلیم باشد.

وی با بیان اینکه در دوران طلایی کشاورزی از نظر درآمدزایی هستیم ادامه داد: در شرایط کنونی وجود اختلاف قیمت ارز، صادرات را به‌صرفه می‌کند و بیشترین صادرات ما به کشورهای همسایه است که اگر خود، تولید کننده شوند نیازی به محصولات ما نخواهند داشت.

مهاجر تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها و برقراری تجارت آزاد نیز توانایی رقابت ما کم می‌شود و توانایی فعلی در صادرات را نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۹۲٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha