۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
حبوبات ارزان می‌شود
دبیرکل بنکداران مواد غذایی در گفتگو با بازار؛

حبوبات ارزان می‌شود

در شرایطی که بازار موادغذایی در رکود به سر می برد دبیرکل بنکداران مواد غذایی معتقد است با گرم شدن هوا حبوبات ارزان می‌شود چون نگهداری آنها سخت شده و فصل برداشت این محصولات نیز آغاز می‌گردد.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در خصوص وضعیت فعلی بازار گفت: از ابتدای ماه رمضان دوران رکود و سکوت را پشت سرمیگذاریم و هیچ تنشی از نظر قیمتی نداریم چون انگیزه برای خرید نیست، قدرت خرید کم شده و  قیمتها به طور کاذب و غیراصولی گران شده است.

حسنی با بیان اینکه در مورد برخی از اقلام  انتظار داریم با توجه به شرایط جوی کشور و پربارش بودن و برداشت محصول زیاد، کاهش قیمت داشته باشیم، افزود: به عنوان مثال حبوبات ارزان می‌شود  چون فصل تابستان است و نگهداری اش سخت است و همچنین مشتری ندارد. از سوی دیگر فصل برداشت محصولات داخلی هم میرسد و ارزان می‌شود.

 وی تصریح کرد: البته این ارزان شدن به شرطی است که دولت دست از ارز دادن به مواد غذایی بردارد چون اگر باز در انحصار خودش باشد هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و دیگر رقابت و تجارت نیست.

ارزهای تحمیلی دست و پای ما را بسته است

حسنی گفت: مشکلی که الان بنکداران با آن درگیر هستند، ارزهای تحمیلی از سوی بانک مرکزی  است که دست و پای ما را بسته است. ما بارها درخواست داده ایم که اجازه بدهند ورود و خروج کالا با ارز آزاد انجام شود و ما را درگیر بانک مرکزی نکنند، اما متاسفانه گوش شنوایی نیست.

وی تاکید کرد: اگر ارز آزاد شود کالا ارزانتر از ارز دولتی به دست مردم می رسد؛ یعنی الان سودجویی و گران فروشی صورت میگیرد چون عده معدودی به ارز دولتی دسترسی دارند و این امر باعث می‌شود  یک بازار بی رحم نابرابر باشد و ارز دولتی مزاحم کار است درنتیجه رقابت نیست.

حسنی گفت: اگر رقابت باشد بنکداران واردکننده با کمترین سود و در برخی مواقع با ضرر کالا میفروشند اما الان هرکسی کالایی وارد میکند با سودهای آنچنانی در برخی کالاها حتی با سود ۱۰۰ درصدی میفروشد و به صورت  غیرقانونی، غیرعرفی و غیرشرعی گران فروشی میکند.

صیفی جات؛ ارزآورترین محصولات تولیدی کشور

حسنی اظهار داشت: در حال حاضر در برخی اقلام وارد کننده و در برخی از اقلام هم  صادرکننده هستیم. به هر حال چرخش کالا وجود دارد اما الان یکسری  محدودیت ها در برخی مرزها وجود دارد و محدودیت تردد کالا داریم. در بسیاری از قسمتها باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم که فعلا به دلیل کرونا حرکت کمی کند است.

وی گفت: در مجموع اگر دولت ۵ سال به تولیدکنندگان داخلی فرصت بدهد، دست از قیمت گذاری و دادن ارز دولتی به مواد غذایی بردارد مطمئنا بازاری ارزان و باثبات خواهیم داشت.

این مسئول بخش کشاورزی در خصوص ارزآورترین محصول تولیدی نیز گفت: ارزآورترین محصولات ما صیفی‌جات است به طوری که اگر راه باز باشد هرچقدر خیار تولید داشته باشیم روسیه خریداری میکند. گوجه فرنگی و انگور هم به همین نحو است به شرطی که بسترها را فراهم کنیم نه اینکه لحظه‌ای فکر کنیم و با صدور بخشنامه های یک‌شبه روند صادرات را بهم بزنند.

حسنی خاطرنشان کرد: بعنوان مثال الان پیاز روی دست تولیدکنندگان مانده است چون تبادل کالای ما آزاد نیست. این در شرایطی است که دولت بایستی مثلا برای ۱۰ سال صادرات این محصول را آزاد بگذارد. از آنطرف برای حمایت از اقشار آسیب پذیر هم میتوانند راهکارهای دیگری همچون بالا بردن حقوق و دستمزدها استفاده کنند نه اینکه صادرات را مقطعی ممنوع و مجددا آزاد کند.

مشکل ما بی برنامه‌گی و لحظه‌ای فکر کردن دولت است

 وی تاکید کرد: میتوان اینگونه گفت که عمده مشکلات ما بی برنامه‌گی و لحظه ای فکر کردن دولت، عدم مشورت با بازار و نگاه از بالا به پایین است. در حقیقت دولت برنامه ندارد و وزارتخانه های ما نیز فاقد اتاقهای فکر است که این مسائل به تولید آسیب میزند.

حسنی افزود:سالهاست که دولت و بازار در یک رینگ با هم مبارزه میکنند و همیشه هم بازار پیروز شده  چون علمی و آگاهانه جلو می رود. گواه این حرف هم این است که قیمتی که بازار دلش خواسته را همیشه اعمال کرده است.

وی در پیش بینی بازار نیز گفت: بازارمواد غذایی  همیشه خوب بوده و خوب هم خواهد بود چون از ضعیفترین افراد تا قویترین اقشار جامعه برای بقا باید غذا بخورند. بنابراین هیچوقت بازار موادغذایی بد نبوده اگرچه گاهی رکود بوده اما چندماه بعد جبران شده است. پس یکی از گسترده ترین و پررونق ترین بازارها، بازار مواد غذایی بوده است و حال نیز یکی از پرجنب و جوش ترین  بازارها را طی سالهای گذشته داریم.

حسنی در خصوص ذخایر نیز گفت: در حال حاضر ذخایر مواد غذایی خوب است به طوری که به اندازه ۸ ماه برنج در انبار گمرک ها داریم. چون همانطور که می‌دانید تعلل ساختارهای دولتی باعث شده ۲۳ کشتی در گمرک در انتظار تخلیه باشند.

وی در پایان تاکید کرد: ما درخواست داریم که اجازه بدهند بخش خصوصی کار خودش را بکند، ممنوعیت ها و آزادسازی‌ها را بردارند. همچنین برای مدت حداقل ۵ سال یک برنامه مدون ارائه بدهند چون در حال حاضر تولیدکننده، صادرکننده و همچنین واردکننده از فردای خود خبر ندارد.

کد خبر: ۱۹٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha