چالش های کارآفرینی در محیط های پس از جنگ
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش های کارآفرینی در محیط های پس از جنگ

چالش‌های پیش روی کارآفرینی در یک محیط پس از مناقشه مستلزم یک راه‌حل چهارجانبه است - مشارکت مؤثر دولت، شرکت خصوصی، نهادهای امنیتی و سازمان‌های غیردولتی.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ اوکراین توجه افکار عمومی را از بسیاری از درگیری‌های دیگر در سراسر جهان - از افغانستان، ساحل و هائیتی، تا سودان و میانمار منحرف کرده است. با این حال، در همه حال، خشونت و بی ثباتی مداوم هزینه های اجتماعی و اقتصادی هنگفتی را بر جمعیت کشورهای در حال توسعه تحمیل می کند.

هزینه ها شامل سرمایه از بین رفته، پسرفت تکنولوژیکی و کسری عظیم درآمد است. منازعات داخلی نرخ رشد را به طور متوسط ۲.۲ درصد در سال کاهش می دهد و با نگاهی به حوزه اقتصاد کلان، شوک های اقتصادی منفی تنها ۵ درصد می تواند خطر جنگ داخلی را تا ۵۰ درصد در کشورهای شکننده افزایش دهد.

اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط - ستون فقرات شرکت خصوصی در این جوامع - برای سلامت و ثروت یک کشور غیرقابل انکار است. «گیل تزماخ لمون» در مطالعه سمیناری خود در مورد کارآفرینی در مناطق پس از مناقشه اشاره می کند که شرکت های کوچک و متوسط ۲۹ درصد از تولید ناخالص داخلی رسمی در کشورهای کم درآمد و ۴۵ درصد از اشتغال رسمی در این کشورها را تشکیل می دهند. این شرکت ها همچنین بیش از ۸۰ درصد از منشاء مشاغل را کنترل می کنند.

چالش‌های کارآفرینی در محیط‌های پس از جنگ مشابه و در عین حال متمایز از محیط‌هایی است که در آن جنگ، شورش و درگیری‌های داخلی در جریان است. برای شروع کار، امنیت یک جزء ضروری از محیط های پس از درگیری است. اما امنیت بدون توسعه منجر به رکود اقتصادی و نارضایتی جامعه مدنی می شود، همانطور که توسعه بدون امنیت رشد اقتصادی را به خطر می اندازد و می تواند منجر به فروپاشی کامل یک اقتصاد شود.

در عرصه‌های پس از جنگ، عملیات حمایت از صلح ضروری است و باید در آموزش صلح‌بانان گنجانده شود. محققین صلح و امنیت، هانس گئورگ ارهارت و آلبرشت اشنابل استدلال می کنند که نه مفهوم کلیدی منحصر به فرد برای عملیات های حمایت از صلح در حوزه های پس از جنگ وجود دارد: نگرش، استفاده از زور، درک دشمن سابق، استراتژی های خروج، نقش غیرنظامیان، کلیدی، محل های تصمیم گیری در عملیات های حفظ صلح، ساختارهای فرماندهی و کنترل، تعامل با رسانه ها و استفاده از فناوری.

در بوسنی و هرزگوین، تنش‌های قومی ساختارهای اداری پیچیده، بازارهای اقتصادی و کار پراکنده، سیستم‌های مالیاتی سنگین و محیط‌های منحصر به فرد اجتماعی را ایجاد کرد. در مورد سوریه، کارآفرینان این کشور همچنان با کمبود حمایت مالی، کاهش مهارت های انسانی، محیط نظارتی غیر دوستانه و زیرساخت های ویران شده در بسیاری از مناطق مواجه هستند.

کلمبیا نمونه ای عالی از این است که چگونه کارآفرینی می تواند از محیط پس از جنگ حمایت کند. نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) پس از امضای توافقنامه ای با دولت در سال ۲۰۱۶ توسط رهبران آنها و پایان دادن به شورش پنجاه و دو ساله، سلاح های خود را زمین گذاشتند.

در ازای خلع سلاح، کلمبیا به اولین گروه از جنگجویان سابق آموزش در زمینه حسابداری، مدیریت سهام، تجزیه و تحلیل بازار، توسعه طرح‌های تجاری و ۲۳۰۰ دلار برای راه‌اندازی یک تجارت کوچک ارائه کرد.

چالش های اقتصادی و تهدیدات امنیتی همچنان ادامه دارد. عدم ارائه ضمانت‌های امنیتی و اصلاحات اجتماعی و روستایی که در توافقنامه صلح ۲۰۱۶ بیان شده‌اند، به دوره‌های خشونت در مناطق منتخب این کشور کمک کرده است. با این وجود، پیشرفت مداوم در حال انجام است. بخش خصوصی نیز در این زمینه پیشرفت کرده است و در زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی تفاوت ایجاد می کند.

بررسی بسیاری از مناطق درگیری سابق مانند کوزوو، سیرالئون، السالوادور و رواندا به فرد این امکان را می دهد که به این نتیجه برسیم که چهار عامل اصلی مؤثر بر کارآفرینی در کشورهای درگیری و پس از مناقشه عبارتند از زیرساخت، مقررات، مالی و سرمایه انسانی

بررسی بسیاری از مناطق درگیری سابق مانند کوزوو، سیرالئون، السالوادور و رواندا به فرد این امکان را می دهد که به این نتیجه برسیم که چهار عامل اصلی مؤثر بر کارآفرینی در کشورهای درگیری و پس از مناقشه عبارتند از زیرساخت، مقررات، مالی و سرمایه انسانی.

پاشنه آشیل برای همه کارآفرینان، چه در مناطق درگیری یا خارج از آن، تامین مالی است. با توجه به سطح ریسک مالی در مناطق درگیری، دسترسی شرکت های کوچک و متوسط به سرمایه از منابع رسمی یا غیررسمی بسیار مهم است.

خوشبختانه، انبوهی از مؤسسات مالی دوجانبه و چندجانبه توسعه وجود دارد که به کاهش محدودیت‌های مالی که شرکت‌های کارآفرین با آن مواجه هستند، کمک می‌کنند. علاوه بر IFC، بانک جهانی و شرکت توسعه آند، آژانس های توسعه آمریکای شمالی و اروپا در این فضا فعال هستند.

چشم انداز کارآفرینان در یک محیط پس از جنگ به نیروهای و عوامل متعددی بستگی دارد و در حالی که کارآفرینان نیاز به رشد و ایجاد ارتباط با شرکت‌های بزرگ‌تر دارند، حتی در خدمات با ارزش افزوده پایین، مهاجرانی که از فقر، خشونت و بی‌ثباتی فرار می‌کنند، چه در سوریه، یمن یا ونزوئلا، جریان ثابتی از مصرف‌کنندگان را برای شرکت های خرد و کوچک فراهم می‌کنند.

شرکت‌ها در کشورهای درگیر باید به تعدادی از درس‌های کلیدی توجه کنند، از جمله: ساده‌سازی فرآیندها و محصولات تجاری و متنوع‌سازی زنجیره‌های تامین، سرمایه‌گذاری در زمینه سرمایه انسانی، توانمندسازی زنان

کارآفرینی می تواند کمک قابل توجهی به بازسازی پس از جنگ داشته باشد. با این حال، همانطور که ویم ناوده از دانشگاه ماستریخت اشاره می‌کند، شرکت‌ها در کشورهای درگیر باید به تعدادی از درس‌های کلیدی توجه کنند، از جمله: ساده‌سازی فرآیندها و محصولات تجاری و متنوع‌سازی زنجیره‌های تامین، سرمایه‌گذاری در زمینه سرمایه انسانی، توانمندسازی زنان.

افزایش تقاضای نیروی کار (ایجاد مشاغل جدید) می تواند به طور قابل توجهی به یک محیط اجتماعی-اقتصادی کمک کند که احتمال شعله ور شدن مجدد درگیری را کاهش می دهد

همانطور که استیون کولتای در کتاب صلح از طریق کارآفرینی توضیح می دهد، افزایش تقاضای نیروی کار (ایجاد مشاغل جدید) می تواند به طور قابل توجهی به یک محیط اجتماعی-اقتصادی کمک کند که احتمال شعله ور شدن مجدد درگیری را کاهش می دهد. این امر با یک بخش امنیتی همراه است که مأموریت اصلی نهادهای آن محافظت از افراد (در مقابل دولت) است.

چالش‌های پیش روی کارآفرینی در یک محیط پس از مناقشه مستلزم یک راه‌حل چهارجانبه است - مشارکت مؤثر دولت، شرکت خصوصی، نهادهای امنیتی و سازمان‌های غیردولتی.

کد خبر: ۱۹۲٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha