انسجام بین مراجع متولی بهبود محیط کسب‌وکار، ضروری است
در نشست هم‌اندیشی شوراهای گفت‌وگوی استانی مطرح شد

انسجام بین مراجع متولی بهبود محیط کسب‌وکار، ضروری است

در نشست هم‌اندیشی نمایندگان دبیرخانه‌های شوراهای گفت‌وگوی استانی بر ضرورت هماهنگی بین شوراهای گفت‌وگو، دبیرخانه‌های ستاد تسهیل و هیات‌های مقررات‌زدایی استانی تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هم‌اندیشی نمایندگان دبیرخانه‌های شوراهای گفت‌وگوی استانی برگزار شد. در این نشست ضمن تشریح دستاوردها و روند فعالیت شوراهای گفت‌وگو، دستورالعمل ارزیابی شوراهای استانی مورد بازنگری قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، گزارشی از عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی ارائه شد که طبق آن وضعیت کنونی برگزاری جلسات، حضور استانداران، نمایندگان مجلس و دیگر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفت.

در این رابطه، محسن عامری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران از روند صعودی برگزاری جلسات اصلی با حضور استانداران، نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در هر یک از استان‌ها خبر داد و از آن به عنوان یک ظرفیت بی‌نظیر در اختیار دولت و بخش خصوصی یاد کرد.

او به مکانیسم ارزیابی عملکرد شوراهای استانی که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، اشاره کرد و افزود: این اقدام کمک کرد تا تصویر دقیقی از شرایط برگزاری جلسات در سطح کشور داشته باشیم. آمار و اطلاعات به دست آمده از این نشست‌ها در اختیار روسای سه قوه و معاونان آنها قرار می‌گیرد تا بتوان از این طریق به سمت برگزاری بهتر و منظم‌تر جلسات حرکت کنیم. البته باید توجه داشت که در دولت سیزدهم شاهد افت تعداد برگزاری جلسات شوراهای استانی بودیم که به نظر می‌رسد بیشتر به شناخته نشدن این ظرفیت از سوی استانداران مربوط باشد.

شوراهای استانی در تغییر نگاه مسئولان دولتی نسبت به جایگاه بخش خصوصی فعال باشند
در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با توجه به حضور نمایندگان دولت در این نشست، گفت: بزرگ‌ترین اثرگذاری در چگونگی برگزاری و روند جلسات شوراها در هر استانی از سوی وزارت کشور است و بدین‌ترتیب تقاضا داریم که جلسه‌ای با حضور استانداران و دبیران شوراهای استانی که در واقع روسای اتاق‌ها هستند، برگزار و فرصتی برای گفت‌وگو بین آنها فراهم شود.

او از دبیران شوراهای گفت‌وگو نیز درخواست کرد تا اعضای بخش خصوصی و تعاونی در شوراهای استانی را با دقت بالا انتخاب کنند. به باور او باید در هر سال افراد مختلف و توانا در تشریح مسائل و مشکلات انتخاب شوند.

شافعی تصریح کرد: تغییر دیدگاه بین مسئولان محلی نسبت به جایگاه بخش خصوصی از کارآمدی شوراهای استانی است. از طرفی بالاتر از طرح مشکلات، پیدا کردن راه‌حل برای آنها اهمیت دارد، پی دبیرخانه‌های شورای استانی تلاش کنند در عین حال که مشکلات را به همت تشکل‌ها و فعالان اقتصادی شناسایی می‌کند، راهکارهای عملیاتی و موثری برای آنها ارائه دهند.

رئیس اتاق ایران ارزیابی صورت گرفته در دبیرخانه ملی شورای گفت‌وگو درباره عملکرد شوراهای استانی را اقدامی موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: این نهاد با مجموعه اختیاراتی که دارد، ‌بتواند در بهبود محیط کسب‌وکار موثر باشد. پس باید از این ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشیم.

دولت حساب ویژه‌ای روی شوراهای گفت‌وگو باز کرده است
محسن کوشش‌تبار، معاون وزارت کشور با تاکید بر این نکته که در وزارت کشور توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی و برگزاری جدی جلسات شورای گفت‌وگو وجود دارد، گفت: امروز اگر قرار باشد در کشور اتفاقی بیفتد باید به دست بخش خصوصی، تولیدکنندگان و تجار باشد و راهی جز این نداریم. آنچه به ایران کمک کرد تا علی‌رغم فشارهای ناشی از تحریم به مسیر خود ادامه دهد، زنده نگه‌داشتن روابط بین‌المللی کشور به کمک فعالان اقتصادی بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: روی گزارش‌هایی که از شوراهای استانی به دست وزات کشور می‌رسد بسیار توجه می‌شود و در روند امتیازدهی به استانداران و استان‌ها، گزارش‌های شورای گفت‌وگو ملاک عمل است. تعداد جلسات شوراها، تعداد مصوبات، تعداد مصوبات تبدیل شده به قانون یا آیین‌نامه و سطح اثرگذاری جلسات شورا از جمله موضوعاتی است که مدام پیگیری می‌شود چون دولت روی شوراهای گفت‌وگو حساب باز کرده است.

معاون وزارت کشور حمایت بخش خصوصی از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی را مورد توجه قرار داد و از نیاز دولت به این دست همکاری‌ها از سوی فعالان اقتصادی سخن گفت. البته بر اساس اظهارات او برگزاری قدرتمند جلسات شورای گفت‌وگو از یک همکاری دو طرفه حاصل می‌شود و لازم است پیشنهادهای کارشناسی و دقیقی درباره چالش‌های شناسایی شده از سوی دبیرخانه‌های استانی شوراها ارائه شود.

کوشش‌تبار پیشنهاد داد تا شوراهای گفت‌وگو در چارچوب برنامه‌های چهار ساله برای رسیدن به چند هدف اصلی، فعال شوند و پیگیرانعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری با کشورهای هدف باشند. چراکه به اعتقاد او شوراهای گفت‌وگو محل ایده‌پردازی و اندیشه هستند و ابزارخوبی برای گسترش سطح روابط بین‌المللی به شمار می‌آیند و باید همه اعضای شورا به این باور برسند.

اثرگذاری گفت‌وگو در پیشبرد اهداف کشور بالاست
جعفر مرعشی، مشاور دبیرخانه شورای گفت‌وگو، به اهمیت و جایگاه گفت‌وگو در سطح جامعه اشاره کرد و اثرگذاری استفاده از اصل گفت‌وگو در پیشبرد اهداف کشور را بالا دانست.

به اعتقاد او اگر بخواهیم از ظرفیت شورای گفت‌وگو بهترین بهره را ببریم، همکاری بین دولت و بخش خصوصی ضرورت دارد و دو طرف باید با تعامل و تفاهم جلو بروند.

شوراهای استانی و ستاد تسهیل در استان‌ها باید هماهنگ حرکت کنند
صدیف بیک‌زاده، دبیر ستاد تسهیل کشور هدف از همه این نشست‌ها را رفع مشکلات و موانع محیط کسب‌وکار، رشد اقتصاد و در نتیجه رفاه مردم دانست و تصریح کرد: امروز وضعیت محیط کسب‌وکار کشور مناسب نیست و در مقایسه با آنچه در سایر کشورها شاهد هستیم، رتبه خوبی نداریم. بنابراین برای پیروز شدن بر شرایط حاکم لازم است از تمام ظرفیت‌ها و ابزار خود بهره ببریم و در این بین تعامل وگفت‌وگو بین نهادها و دستگاه‌ها از یک طرف و هماهنگی بین آنها بسیار موثر است.

او از شناسایی ۲۱۵ مورد پیش‌روی واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف مالیاتی، تامین اجتماعی، امور بانکی و غیره خبر داد و گفت: شوراهای گفت‌وگوی استانی در این راستا وظیفه دارند تا نسبت به آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و غیره واکنش نشان دهند و نقطه شروع پیگیری این موارد باشند.

بر اساس اظهارات این مقام مسئول طی ۷ ماه اخیر ۶۰۹ جلسه در استان‌های مختلف از سوی ستادهای تسهیل استانی برگزار و ۶۶۲پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

به باور بیک‌زاده هماهنگی بیشتر بین شوراهای گفت‌وگوی استانی و ستادهای تسهیل در استان‌ها بسیار موثر است.

در این بین عامری پیشنهاد داد مکانیزم دقیق‌تری به منظور هماهنگی بیشتر بین این دو نهاد تدوین شود و در عین حال جلسات مجازی مستمری بین دبیرخانه‌های شورای استانی و ستادهای تسهیل استانی برگزار شود.

در ادامه نظری، نماینده وزارت اقتصاد ضمن تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت هیات‌های مقررات‌زدایی، از سوی شوراهای گفت‌وگو برای بهبود محیط کسب‌وکار از تشکیل ستادی در وزارت اقتصاد با هدف پیگیری و رفع چالش‌های تولید در سطح این وزارت‌خانه خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد تا مشکلات حوزه کسب‌وکار که مربوط به وزارت اقتصاد می‌شود در چارچوب این ستاد مطرح، بررسی و حل شوند.

هماهنگی بین مراجع تصمیم‌ساز به بهبود سریع‌تر و بهتر محیط کسب‌وکار کمک می‌کند
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو نیز دستاورد و عملکرد شورای گفت‌وگو را بسیار امیدوارکننده ارزیابی و تاکید کرد: در طول سالیان اخیر صاحب‌نظران متعددی روی ادبیات توسعه کار کردند و بر اساس آنچه گفته می‌شود، ایران در مسیر توسعه قدم برداشته اما روند رشد سایر کشورها سریع‌تر و بهتر بوده است، بنابراین همیشه شکافی از این نظر بین ایران و دیگر کشورها وجود دارد. پس اگر عزم، اراده و هماهنگی بیشتری شکل بگیرد، بهبود فضای کسب‌وکار کشور سریع‌تر ومناسب‌تر خواهد بود.

او معتقد است در ایران دچار تعدد مراجع برای بهبود فضای کسب‌وکار و حذف قواعد زائد شدیم که هم‌پوشانی، موازی‌کاری، هدررفت زمان و منابع را به دنبال دارد. پس باید هماهنگی لازم بین این مراجع شکل بگیرد تا به کمک آنها شرایط کسب‌وکار کشور بهتر شود.

در ادامه این هم‌اندیشی، فرصتی فراهم شد تا نمایندگان دبیرخانه‌های شورای گفت‌وگوی استانی پیشنهادها و انتقادهای خود را مطرح کنند و دستورالعمل ارزیابی شوراهای استانی را مورد بازنگری قرار دهند.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha