۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
اضافه شدن یک میلیون مؤدی جدید به آمار مالیات پردازان| مالیات، جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه می شود
«بازار» گزارش می دهد؛

اضافه شدن یک میلیون مؤدی جدید به آمار مالیات پردازان| مالیات، جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه می شود

دولت درحالی با فاصله گیری ازدرآمدهای نفتی بدنبال کسب درآمدهای پایدار است که توانسته طی یکسال اخیر با شناسایی فعالان اقتصادی بیش از یک میلیون مؤدی جدید را به آمار مالیات پردازان اضافه کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: کسب درآمد های پایدار با اتخاذ تصمیمات درست و راهکارهای اصولی مالیات ستانی آنگونه که اقتصاد و کسب وکارها دچار مشکل نشوند برای تامین بودجه و اداره امورکشور آن هم در شرایطی که درآمدهای دولت در پی تحریم ها کاهش یافته است امری ضروری است. این موضوع درحالی مطرح است که هم اکنون تمام کشورهای دنیا از طریق کسب درآمدهای مالیاتی و ...منابع بودجه سالیانه خود را تامین می کنند.

اقدام درستی که هرچه چرخ اقتصاد کشورها به خوبی بچرخد و کسب وکارها پر رونق شوند، درآمد بیشتری نصیب فعالان اقتصادی و در پی آن دولت ها خواهد شد چرا در این چرخه پرداخت مالیات نیز افزایش و درآمدهای دولت بیشترمی شود. البته ایران به دلیل تکیه بر درآمدهای بادآورده نفتی بیش از یک قرن است که از این چشمه جوشان بهره می برد درحالی که وابستگی به درآمدهای نفتی برای تامین بودجه سالانه مشکلات عدیده خود را به دنبال دارد. این مسئله نه فقط در ایران به لحاظ برخورداری ازمنابع نفت وگاز بلکه در خیلی از کشورهای تک محصولی که اقتصاد آنها متکی به یک محصول است مشکل آفرین شده است چرا که آنها از کسب سایر درآمدها چون دریافت قابل توجه مالیات تا حدودی غافل و فاصله گرفته اند.

تصمیم گیران تازه به فکر این افتاده اند که می توان کشور را بدون تکیه بر درآمدهای کلان نفتی از طریق کسب سایر درآمدهای پایدار چون تمرکز بر جلوگیری از فرار مالیات و کسب درآمد از این بخش اداره کرد

تامین منابع بودجه با فاصله گیری از نفت و توجه بر درآمدهای پایدار

اکنون که چندسالی است کشور در پی تحریم های ناجوانمردانه با مشکل محدودیت صادرات نفت و سایر محصولات مواجه است، تصمیم گیران تازه به فکر این افتاده اند که می توان کشور را بدون تکیه بر درآمدهای کلان نفتی از طریق کسب سایر درآمدهای پایدار چون تمرکز بر جلوگیری از فرار مالیات و کسب درآمد از این بخش اداره کرد. طبق گزارش های موجود به همان اندازه که دولت سالانه از فعالان اقتصادی و کسب وکارها و ... مالیات می گیرد، همان قدر نیز فرار مالیاتی در کشور اتفاق می افتد که این افراد یا مجموعه ها بدون اینکه ریالی به دولت بپردازند در اقتصاد زیرزمینی فعالیتی گسترده دارند ولی حاضر نیستند خود را در پرداخت به حق مالیات در این امر سهیم کنند.

البته طی یکسال اخیر دولت با همراهی مجلس شورای اسلامی اقدامات خاصی را در راستای کسب درآمدهای مالیاتی چون ایجاد پایه های جدید مالیاتی بکارگرفته است، اما به گفته کارشناسان تا سند جامع مالیاتی به درستی تهیه نشود و مالیات ستانی بصورت عادلانه انجام نگیرد، همچنان شاهد فرار مالیاتی گسترده درکشور خواهیم بود. اقدامی که نه تنها موجب خواهد شد تا همه به قانون تمکین کنند بلکه با افزایش میزان درآمدهای مالیاتی دولت، رقم پرداخت مالیاتی نیز از سوی مردم کاسته و مودیان مالیاتی با فشار چندانی مواجه نشوند.

همه صاحبان کارتخوان های ملزم به ایجاد پرونده مالیاتی و اتصال آنها به سازمان امور مالیاتی شده اند آن طور که بیش از ۱۸ میلیون دستگاه پذیرنده شناسایی و بالغ بر ۹ میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی متصل شدند

دستاورد مطلوب دولت در شناسایی مودیان جدید مالیاتی و کسب درآمد از این بخش

سیاوش غیبی پور، کارشناس خبره مالیاتی در گفتگو با «بازار» درباره توجه دولت به کسب درآمد قانونی از محل دریافت اصولی مالیات در بودجه سالانه گفت: ازآنجایی که اداره امور کشور نیاز به درآمد دارد و بخش عمده منابع بودجه سالانه نیز معمولا از طریق مالیات ستانی تامین می شود، بنابراین توجه به کسب درآمدهای مالیاتی امری قانونی و اجتناب ناپذیراست که در این راستا دولت با مجاب کردن همه فعالان اقتصادی به ایجاد پرونده مالیاتی و الزام آنها به پرداخت به حق مالیات از طرق مختلف توانسته است طی یکسال اخیر به دستاوردی مطلوبی برسد.

وی به اقدام سازمان امور مالیاتی کشور در شناسایی فعالان اقتصادی که بدون پرداخت مالیات به دولت فعالیت می کردند، اشاره کرد و اظهارداشت: از نیمه دوم سال گذشته سازمان امورمالیاتی با هماهنگی بانک مرکزی و در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در اقدامی درست صاحبان کارتخوان های بانکی را که به سازمان امور مالیاتی متصل نبودند، ملزم به ایجاد پرونده مالیاتی و اتصال آنها به این سازمان کرد در این طرح بیش از ۱۸ میلیون دستگاه پذیرنده شناسایی شد و بالغ بر ۹ میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی متصل شدند.

در این ساماندهی بیش از نیمی از کارتخوانها یعنی بالغ بر ۹ میلیون دستگاه که پرونده مالیاتی تشکل نداده بودند خاموش و غیر فعال شدند. این اقدام کمک شایانی به ساماندهی بازار در مسیر عدالت کرد و از طرفی آمار مودیان مالیاتی را به خوبی افزایش داد.

با شناسای فراریان مالیاتی جدید در کشور همچنین الزام آنها به تمکین به قانون، آمار مودیان مالیاتی را آنگونه طی یک سال بیش از یک میلیون افزایش یافتند، به راحتی می توان چنین آماری را در سطح وسیعی افزایش داد

افزایش ۲ میلیونی تسلیم اظهارنامه های مالیاتی طی یکسال

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: هر چند تعدای قابل توجهی از صاحبان کارتخوانهایی که پرونده مالیاتی تشکیل داده بودند در محاسبات انجام شده درآمد آنچنانی نداشتند و مشمول مالیات نشدند اما آمار مشاغل نسبت به سال ماقبل آن در تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۲ میلیون بیشتر شد و این امر موجب شد تا با شناسایی فعالان اقتصادی خرد و کلان فعالیت های زیر زمینی به نسبت کمتر شود.

غیبی پورخاطرنشان کرد: اگرچه بخش قابل توجه افراد فعال در این طرح به دلیل درآمد نامناسب مشمول پرداخت مالیات نشدند ولی با توجه به شناسنامه دار کردن آنها به عنوان فعالان اقتصادی و ثبت نام آنها در سامانه امورمالیاتی، اقدامی درست در راستای شفافسازی و جلوگیری از فساد اتفاق افتاده است. از طرفی نیز با توجه به ظرفیت بالای فعالان اقتصادی زیرزمینی می توان با چنین رویکردی یعنی شناسای فراریان مالیاتی در کشور همچنین الزام آنها به تمکین به قانون آمار مودیان مالیاتی را آنگونه طی یک سال بیش از یک میلیون به آمار مالیات پردازان اضافه شد، چنین آماری را در سطح وسیعی افزایش داد.

سخنان غیبی پور در مورد تمرکز دولت بر شناسایی فراریان مالیاتی برای الزام آنها به پرداخت مالیات در حالی مطرح است که هنوز سند جامع مالیاتی تدوین و شکل اجرایی به خود نگرفته است و چنانچه این سند شکل اجرایی به خود گیرد بی تردید افراد زیادی در تورمالیاتی گیر خواهند کرد. آنطور که معاون رئیس جمهورمی گوید؛ ‌حجم مالیات با شناسایی فرارهای مالیاتی افزایش خواهد یافت، و چنانچه نرخ‌های مالیاتی را کاهش دهیم می‌توان تا ۷ میلیون مؤدی جدید مالیاتی را درکشور شناسایی کرد به گونه ای که‌ سازمان امور مالیاتی با شناسایی ۵۰۰ پرونده از بین ۵۰۰ هزار پرونده مالیاتی توانست ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کند.

دولت طی یکسال اخیر با ساماندهی دستگاههای پز و اتصال آنها به سازمان امور مالیاتی، درآمد قابل توجهی را کسب کرد بنابراین چنانچه با برنامه ریزی هایی از این دست آنگونه که به مردم فشار وارد نشود، می توان در کسب درآمدهای مالیاتی موفق عمل کند

تحقق درآمدهای مالیاتی با رویکرد اتصال دستگاههای پز به سازمان امور مالیاتی

حمید حاج اسماعیل، کارشناس اقتصادی و بازار کار نیز در گفتگو با «بازار» درباره تامین بخش عمده ای از منابع بودجه از محل دریافت مالیات، گفت: دریافت مالیات باید اصولی باشد و سیاست ها در این بخش طوری اتخاذ نشود که برای تامین منابع بودجه ای به مردم در بازار کار و فعالان اقتصادی فشار وارد شود. البته دولت طی یکسال اخیر با ساماندهی دستگاههای پز فروشگاهی و اتصال آنها به سازمان امور مالیاتی درآمد قابل توجهی را کسب کرد. بنابراین چنانچه با برنامه ریزی هایی از این دست آنگونه که به مردم فشار وارد نشود، می توان در کسب درآمدهای مالیاتی موفق عمل کند به شرطی که اقتصاد و کسب و کارها با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه اهداف درآمدهای مالیاتی این بخش در بودجه سالجاری که رقمی ۴۲۵ هزار میلیارد تومانی بود با اجرای سیاست ساماندهی کارتخواهای بانکی طی نیمه سال محقق شد، گفت: شیوه مالیات ستانی با اتصال کارتخوانهای بانکی به سازمان امور مالیاتی موجب شد تا مودیان جدید زیادی به جرگه مالیات پردازان کشور بپیوندند و دولت نیز از این طریق کسب منابع مالی قابل توجه ای کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد بخش عمده فعالان اقتصادی که دارای کارتخوان هستند و به سازمان امور مالیاتی متصل اند و درآمدی ماهانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند در چنین شرایطی این افراد مشمول پرداخت مالیات نمی شوند اما حسن چنین اقدامی این است که چنانچه اقتصاد پررونق شود و درآمدها افزایش یابد دولت نیز از این مسیر می تواند کسب منابع کند.

بنا به این گزارش، دولت در تدوین لایحه بودجه سالانه چندسالی است، اتکا بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش داده است و سعی می کند با فعال کردن بخش مالیاتی و شناسایی مالیات گریزان همچنین ایجاد پایه های مالیاتی جدید مسیر کسب درآمدهای پایدار را در پیش گیرد این در حالی است که به گفته کارشناسان هر چند دولت در راستای عدالت محوری بایستی مالیات گریزان را شناسایی کند تا از طریق اخذ مالیات از آنها نیاز منابع بودجه ای را در این بخش تامین کند اما برنامه ریزیها برای گرفتن مالیات نباید طوری باشد که مردم و فعالان اقتصادی دچار مشکل شوند.

کد خبر: ۱۹۲٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      0 2
      سختی کار و حجم کار بسیار بالا و دریافتی ناچیز حقوق و دستمزد باعث شده اکثر کارمندان ادارات مالیات به فکر استعفا بیفتن آمار استعفا در ادارات بسیار بالاست
    • مهديان IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      5 0
      با این وضعیت اقتصادی از کدوم درآمد مالیات می خواهید بگیرید هرچقدر کار میکنبم بیست درصد یا سی درصد سود که اونم همیشه نیست از تورم حداقل چهل پنجاه درصدی عقب تریم چی میگید شما
    • رضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      3 0
      با توجه به رکود و تورم بالا در بازار و گرانی دلار و کاهش قدرت خرید مردم دیگر مالیات گرفتن در این وضعیت اقتصادی ، از اصناف معنایی ندارد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      5 0
      این قانون مالیات عادلانه نیست و با این بحران اقتصادی که تو جامعه وجود داره باعث فشار غیرقابل تحمل به مردم میشه، کارمندان مالیاتی هم که به گفته خودشون مجبورن طبق پیشبینی ها وصول کنن و این وضعیت جامعه رو بحرانیتر میکنه