۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
وزارت بهداشت در جریان کمبود دارو دچار غافلگیری استراتژیک شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

وزارت بهداشت در جریان کمبود دارو دچار غافلگیری استراتژیک شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی توجهی وزیر به هشدارهای نهادهای نظارتی درباره کمبود دارو گفت: متاسفانه در جریان کمبود دارو در کشور وزارت بهداشت دچار غافلگیری استراتژیک شد.

به گزارش بازار، فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر بهداشت و درمان پیرامون علت عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان ها، ضمن تشکر از تلاش کادر بهداشت و درمان به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا و تامین بخشی از مطالبات مردم توسط دولت و وزارت بهداشت گفت: بدنه وزارتخانه بهداشت و درمان در طول یک سال گذشته، برخی از دستور وزیر را اجرا نکرده است، لذا این سوال براساس برنامه های توسعه کشور، کارنامه و عملکرد وزیر بهداشت طرح شده است، کما اینکه ما نمایندگان در برابر قرآن سوگند یاد کرده ایم تا به استقلال، آزادی و تامین منافع مردم پایبند باشیم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه های وزیر بهداشت و درمان در زمان رأی اعتماد افزود: شهریورماه سال ۱۴۰۰ نیز آقای عین اللهی برنامه استراتژیکی برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان ارائه نکرد و در برنامه های وی، درمان بر پیشگیری مقدم بود، در حالی که طبق سیاست های نظام سلامت کشور، پیشگیری بر درمان مقدم است.

وی یادآور شد: در زمان رأی اعتماد اعلام کردم که جناب عین اللهی انسان شریف و پزشک خوبی است، اما نمی تواند وزیر موفقی باشد، این سخن ناشی از شناخت قبلی ایشان نبود، بلکه براساس مطالعات دقیق برنامه های پیشنهادی وی در زمان اخذ رأی اعتماد این موضوع را بیان کردم. کارنامه یک سال و سه ماه گذشته وزیر بهداشت و درمان نیز نشان می دهد که در آن زمان بیراه سخن نگفته ام.

توسلی در ادامه اظهار کرد: در ۴۵۴ روز مسئولیت آقای عین اللهی در وزارت بهداشت، ۲۷۷ تذکر کتبی از نمایندگان گرفته است و تاکنون بیش از ۲۲۴ سوال از عملکرد این وزارتخانه در سامانه درج شده است، همچنین ۹ فقره استیضاح و ۳ مورد تحقیق و تفحص از این وزارتخانه مطرح شده است، این کارنامه آیا نگران کننده نیست؟ و آیا نشان از وجود مشکل در این وزارتخانه ندارد؟

وی خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت در جریان کمبود دارو، دچار غافلگیری استراتژیک شد و برنامه ریزی و مطالعه دقیق کارشناسی برای کمبود دارو نداشت، این وزارتخانه در کمتر از دو ماه چند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو را تغییر داد و این درحالی است که براساس هشدارهای معاونت فنی و حسابرسی عمومی و سلامت دیوان محاسبات، کارگروه سیاستگذاری، تخصیص، توزیع و مصرف ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده و تعامل لازم بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی وجود ندارد، البته قصور بانک مرکزی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بی توجهی وزارت بهداشت به هشدارهای دستگاه های نظارتی و حتی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و گزارش دیوان محاسبات شایان توجه است، براساس گزارش رسمی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آبان ماه و به استناد بررسی داده های سازمان غذا و دارو در سامانه توتک از ۳۱۰۰ قلم دارو با کمبود حداقل ۳۷۰ دارو مواجهیم که ۹۰ مورد آنها از اقلام پرمصرف دارویی هستند و این وضعیت در مناطق محروم حادتر است، چنانکه در یک بازه زمانی در انبار دارویی حوزه انتخابیه ام تنها ۶ سرم وجود داشت!!

توسلی خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: در گزارش نهادهای نظارتی درباره تعطیلی خط سرم سازی شهید قاضی تبریز که ۴۰ درصد سرم کشور را تامین می کند، هشدار داده شده بود، اما بی توجهی به این هشدارها موجب کمبود سرم و داروهای دیگر از جمله داروهای آنتی بیوتیک شد.

کد خبر: ۱۹۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha