۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
امسال هم کشت گندم در سیستان به آورده هیرمند بند بود| کشت محدود کشاورزان با آب چاه 
بازار گزارش می دهد؛

امسال هم کشت گندم در سیستان به آورده هیرمند بند بود| کشت محدود کشاورزان با آب چاه 

سیستان- در حالی سال زراعی ۱۴۰۱ را پشت سر می گذاریم که از آورده هیرمند خبری نیست و اندک زمین های کشاورزی کشت شده نیز با آب چاه آبیاری شده است.

فرشته بامری؛ بازار: درحالی سال زراعی ۱۴۰۱ را پشت سر می گذاریم که زنگ خطر کم آبی و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از سالها قبل در سیستان به صدا در آمده است.

اکنون کار کاشت محصولات کشاورزی در سیستان تحت تاثیر کاهش منابع آبی قرار گرفته و وضعیت نامطلوبی را پشت سر می گذارد به طوریکه در دو سال اخیر برخی روستاییان برای تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی، اقدام به حفر چاه کرده اند.

کم آبی کشاورزی را به مخاطره انداخته است

حمید کوهکن یکی از روستاییان بخش مرکزی شهر زابل در منطقه سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: طی سالهای اخیر که تنش آبی در منطقه سیستان تشدید پیدا کرده، کشت محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو و یونجه... نیز به مخاطره افتاده است.

وی افزود: زمین های کشاورزی همه ساله با آورده رودخانه هیرمند و بخشی از آب چاه نیمه ها که در انهار جاری می شد آبیاری و به مرحله برداشت می رسید اما در چند سال اخیر، مسئولان برای تامین آب آشامیدنی مردم منطقه نیز با چالش جدی مواجه شده اند.

در فصل زراعی سال قبل برای آبیاری زمین و کشت گندم اقدام به حفر چاه کردم اما آب چاه شور بود و آب شور محصول را می خشکاند به همین دلیل از کشت محصول باز ماندم

وی با اشاره به اینکه، اکنون تعداد اندکی از روستاییان به حفر چاه روی آورده اند، تصریح کرد: در فصل زراعی سال قبل برای آبیاری زمین و کشت گندم اقدام به حفر چاه کردم اما آب چاه شور بود و آب شور محصول را می خشکاند به همین دلیل از کشت محصول باز ماندم.

محمد علی کیخا یکی دیگر از کشاورزان این منطقه هم در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای کشت گندم و یونجه اقدام به حفر کرده ام خوشبختانه آب چاه شیرین بود.

وی با اشاره به اینکه، یکی دیگر از روستاییان نیز زمین هایش را از آب این چاه آبیاری کرده است، افزود: اما نکته مهم اینجا است که چاه هم بالاخره روزی خشک می شود و پس از آن باید چه کرد؟

بررسی منابع آبی جدید برای سیستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار کرد: هوای گرم و خشک، کاهش ریزش‌های جوی شده و نبود آورده آب هیرمند سبب شده تا بحران آب در منطقه به مسئله ای جدی تبدیل شود. از این رو کاهش وابستگی برای تأمین آب شرب منطقه سیستان به آب‌های مرزی، توسعه زیرساخت‌های موجود و بررسی منابع آبی جدید در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا قاسمی افزود: طرح‌های پیشنهادی تأمین آب در منطقه سیستان از طریق منابع سطحی و زیرزمینی به صورت ویژه در برنامه اجرایی شرکت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این راستا کار مطالعه و امکان‌سنجی پروژه های فوق برای تأمین آب شهرها و روستاهای شهرستان نیمروز و زابل انجام می شود و برای این کار، منابع آب زیرزمینی هامون - هیرمند، گودال جهاد و سایر منابع قابل استحصال پیشنهاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: همچنین قرار است، ۱۴ حلقه چاه جدید در منطقه هامون - هیرمند از محل اعتبارات تنش آبی حفر شود.

مخازن ذخیره جدید آب به میزان ۲۰۰۰ مترمکعب در محل سایت‌های چاه ژرف ۲ و یک احداث خواهد شد

قاسمی به افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب در محل چاه‌های ژرف ۲ و ۱ در راستای مصوبه سفر رئیس جمهور به استان با عنوان استحصال و شیرین‌سازی آب از چاه‌های ژرف در منطقه سیستان اشاره کرد و افزود: مخازن ذخیره جدید آب به میزان ۲۰۰۰ مترمکعب در محل سایت‌های چاه ژرف ۲ و یک احداث خواهد شد.

وی تصریح کرد: کمبود آب شرب روستاهای شهرستان هامون با اجرای خط انتقال تا ایستگاه پمپاژ لوتک اجرایی می شود و بدین منظور عملیات حفاری کانال این خط انتقال طی چند روز آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل خط انتقال آب از چاه‌نیمه شماره ۳ به تصفیه‌خانه روستایی در قالب طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو و مشارکت نیروی زمینی سپاه قدس یکی دیگر از راهکارهای موجود در این بخش است.

اختلافات بر سر آب رودخانه هیرمند که از افغانستان سرچشمه گرفته و به تالاب‌ هامون ایران سرازیر می‌شود، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این مساله ایران و افغانستان را بارها پای میز مذاکره کشانده است و قراردادهای مختلفی نیز منعقد شده اما توافقات صورت گرفته تاثیر چندانی بر روی مساله بحران آب در سیستان نداشته است به همین دلیل یافتن منابع آبی جدید و پایدار در منطقه اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

با این حال مردم سیستان امید دارند که همانند گذشته آب به وفور در دشت سیستان یافت شود و روزهای خودکفایی و آبادانی به این منطقه باز گردد.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 0
      بهتر نیست به جای راحت ترین راه (حفر چاه) ، برای مشکل آب کار کارشناسی بشه!؟