۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
 بانک‌ها ۱۴ درصد بیشتر از سال قبل وام پرداخت کردند

بانک‌ها ۱۴ درصد بیشتر از سال قبل وام پرداخت کردند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان تابستان، بانک‌ها حدود ۱۴ درصد بیشتر از پایان سال قبل تسهیلات پرداخت کرده اند.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، بررسی جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری ۴۰۳۴۷.۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ که ۳۵۴۰۸.۸ هزار میلیارد ریال بود ۱۳.۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰.۱ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۳۷.۳ درصد و فروش اقساطی با ۱۴.۵ درصد است.

به لحاظ عددی در پایان سال تابستان ۱۴۰۱ معادل ۴۰۹۱ هزار میلیارد ریال از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال قبل که ۳۰۹۱.۷ هزار میلیارد ریال بوده، ۳۲.۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وضعیت بانک‌های تجاری
بر پایه این گزارش، بررسی میزان تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تجاری کشور در پایان آخرین ماه تابستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۱۲.۵ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری قرض‌الحسنه بوده که با افزایش ۲۱.۸ درصدی نسبت به پایان سال قبل، از رقم ۸۶۸.۳ هزار میلیارد ریال به رقم ۱۰۵۷.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به مرابحه به میزان ۳۵.۳ درصد است که رقم آن از ۲۲۵۹.۴ هزار میلیارد ریال در پایان سال قبل به رقم ۲۹۷۷.۶ هزار میلیارد ریال در پایان تابستان امسال رسیده است که بیان گر رشد ۳۱.۸ درصدی در این مدت است. همچنین در این مدت، ۱۷.۵ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۱۴۷۳.۷ هزار میلیارد ریال به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص داشته که این رقم در اسفندماه سال قبل ۱۵۲۹.۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

وضعیت بانک‌های تخصصی
همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در پایان شهریورماه امسال نشان می‌دهد که ۵.۶ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۳۳۳ هزار میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال قبل ۲۵۵ هزار میلیارد ریال بود که با افزایش ۳۰.۶ درصدی همراه بوده است.

بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به نحوی که در پایان شهریورماه امسال تسهیلات فروش اقساطی با افزایش ۷.۷ درصدی از رقم ۱۸۸۱ هزار میلیارد ریالی در پایان سال قبل به رقم ۲۰۲۵.۸ هزار میلیارد ریال در پایان تابستان ۱۴۰۱ رسیده است.

بانک‌های تخصصی در بخش مشارکت مدنی نیز تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند به نحوی که ۲۱.۲ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۵۴.۹ هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده است.

وضعیت بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری
در بخش بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری نیز ۱۰.۴ درصد تسهیلات پرداخت شده در پایان شهریورماه سال جاری به میزان ۲۷۰۰.۶ هزار میلیارد ریال به عنوان قرض‌الحسنه و ۴۲.۴ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مرابحه به رقم ۱۱۰۱۸.۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha