۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالبه‌گری اتاق بازرگانی اهواز و همکاری گمرک به اصلاح عوارض صادراتی محصولات کشاورزی منجر شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مطالبه‌گری اتاق بازرگانی اهواز و همکاری گمرک به اصلاح عوارض صادراتی محصولات کشاورزی منجر شد

اهواز- قره بیگی، ناظر گمرکات استان خوزستان گفت: مطالبه‌گری اتاق بازرگانی اهواز و همکاری گمرک به اصلاح عوارض صادراتی تعدادی از محصولات کشاورزی منجر شد.

بهروز قره‌ بیگی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تعامل گمرک و اتاق بازرگانی اهواز، ظرفیت بسیار خوبی برای تسهیل فرآیندهای تجاری استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری‌های اتاق اهواز ضمن ایجاد همکاری‌های بسیار کاربردی با گمرک استان باعث اصلاح برخی فرآیندهای غیرضروری شده است، افزود: در این رابطه می‌توان به کاهش عوارض موقعی صادرات محصولات گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی اشاره کرد.

ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به مطالبه‌گری اتاق بازرگانی اهواز در دفاع از صادرکنندگان بیان داشت: برابر با ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات، گمرک مجری سیاست‌های تجاری دولت است؛ اما همواره تسهیل تجارت خارجی اولویت گمرک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا، با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، بخشنامه وضع عوارض موقتی صادرات این محصولات اصلاح شد.

قره بیگی با بیان اینکه درحال حاضر در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان که قطب تولید گوجه فرنگی هستند، عوارض صادراتی گوجه فرنگی به نیم درصد (از ۶۰ هزار به ۶۵۰ ریال) تقلیل پیدا کرده است.

گفتنی است، طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی عوارض پیاز در استان‌های قطب تولید این محصول ۷۰ درصد کاهش یافته و عوارض سیب زمینی نیز در استان‌های قطب تولید این محصول 58 درصد کاهش یافته است.

مشوق‌های ۱۸ گانه گمرک به فعالان اقتصادی اطلاع رسانی شود

قره بیگی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اطلاع رسانی مشوق‌های ۱۸ گانه گمرک برای تسهیل تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، استفاده از ضمانت نامه‌های بانکی جهت ترخیص بخشی از کالای فعالان اقتصادی از گمرک است و مطابق با تشریفات قانونی بعد از ترخیص، امکان پرداخت حقوق گمرکی تا ۱۵ بهمن ماه هر سال وجود دارد.

وی بیان داشت: این اقدام گمرک جمهوری اسلامی برای حمایت از فعالان اقتصادی است و در راستای کاهش مشکلات مربوط به نقدینگی این قشر است.

ناظر گمرکات استان خوزستان یادآورشد: همچنین موضوع حمل یکسره (ترخیص کالا) از مبادی ورودی مشوق دیگری از سوی گمرک جمهوری اسلامی است تا از تحمیل هزینه‌هایی مانند انبارداری به صاحبان کالا جلوگیری شود.

کاهش زمان و هزینه‌ در فرآیند ترخیص کالا طرح گمرکی فعالان اقتصادی مجاز(AEO)

وی همچنین در بخش دیگری از این همایش به عملیاتی شدن طرح کمرکی فعالان اقتصادی مجاز(AEO) اشاره کرد و افزود: به استناد مفاد تبصره یک ذیل بند الف بخشنامه «دستورالعمل نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی» رئیس کل گمرک ایران (درخصوص پذیرش ضمانت‌های مربوط به واحدهای تولیدی)، ارائه ضمانت‌نامه بانکی با سر رسید حداکثر یکساله بابت حقوق ورودی از سوی شرکت‌های مصوب شده به‌ عنوان فعال اقتصادی مجاز (AEO) در هر زمان از سال امکان‌پذیر است.

قره بگیری با تاکید بر اینکه تسهیلات گمرک در کاهش زمان و هزینه‌های مترتب در فرآیند ترخیص کالا برای فعالان اقتصادی مجاز تأثیرگذار است افزود: تلاش می شود با همکاری اتاق بازرگانی اهواز، سطح آگاهی فعالان اقتصادی برای بهره‌مندی از این تسهیلات بیش از پیش افزایش یابد.

تدام همکاری گمرک و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

ناظر گمرکات استان خوزستان با بیان اینکه شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی استان از ظرفیت بسیار مطلوبی و قانونی برای پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی بخصوص در حوزه تجارت خارجی برخوردار است، گفت: همکاری گمرک و این دبیرخانه برای رفع چالش های پیشروی توسعه تجارت خارجی از استان خوزستان با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همواره برخی موازی کارها، ضرورت ارتقاء زیرساخت‌ها در مرزهای زمینی، جلوگیری از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تسریع در فرآیند ترخیص کالا در اولویت این همکاری‌ها بین گمرک، اتاق بازرگانی اهواز و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار داد.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha