۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۴
بهار بورس هم از راه خواهد رسید
کارشناس بازار سرمایه:

بهار بورس هم از راه خواهد رسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارهای مالی در بلند مدت حتما به هم خواهند رسید و اینطور نیست که تمام بازارها رشد کنند و بورس عقب بماند. معتقدم دیر یا زود بهار بورس از راه خواهد رسید.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی در خصوص چشم‌انداز نرخ ارز بیان کرد: با توجه به نقدینگی ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومانی، دلار حدود ۳۶ هزار تومانی منطقی است. به نظر می‌رسد دلار در کوتاه مدت در همین محدوده نوسان داشته و تا پایان سال با توجه به شیب صعودی رشد نقدینگی، نرخ دلار هم به محدوده ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که در سال‌های قبل، دولت‌ها منابع بیشتری برای سرکوب نرخ ارز داشتند؛ اما در حال حاضر منابع کافی برای سرکوب نرخ ارز در کشور وجود ندارد و بعید است که دولت بتواند مانع رشد نرخ ارز شود.

بوربور در ادامه در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: علاوه بر متغیر ارز، متغیرهای دیگری هم بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهند. قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس هستند. نکته اینجاست که با توجه به شرایط بازارهای جهانی، نسبت به رشد قیمت کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت چندان خوشبین نیستم. از سوی دیگر کسری بودجه دولت، نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، افزایش هزینه‌های تولید و ظهور رقیبی در بازارهای (روسیه)، حاشیه سود شرکت‌های بورسی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که در بازار کامودیتی‌ها، اقتصاد چین و هند به مراتب تاثیرگذارتر از آمریکا هستند. حدود ۵۰ درصد از اقتصاد چین و بالغ بر ۶۰ درصد از اقتصاد هند مربوط به تولید است و مصرف کامودیتی‌ها در این دو کشور، تاثیر با اهمیتی بر قیمت‌های جهانی دارد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینجاست که معمولاً بین ارزش بازار سرمایه و حجم نقدینگی رابطه منطقی وجود دارد و مثلاً در حال حاضر حجم نقدینگی آمریکا حدود ۴۲ تریلیون دلار است و بازار سرمایه این کشور هم همین حدود ارزش دارد. در سال ۹۶ حجم نقدینگی در کشور ۲۰۰۰ همت و ارزش بازار سرمایه حدود ۱۲۰۰ همت بود. اما با جهشی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه ما رخ داد، این عقب ماندگی جبران شد و حتی ارزش بازار سرمایه بیش از کل نقدینگی کشور شد.

بوربور در ادامه گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۵۷۰۰ همت است و به نظر می‌رسد نقدینگی تا پایان سال به ۶۱۰۰ الی ۶۳۰۰ همت خواهد رسید. واقعیت این است که حتی در خوشبینانه‌ترین حالت، رشد نقدینگی متوقف نشده و تورم هم ادامه خواهد داشت. بنابراین هرچه ارزش بازار سهام از نقدینگی فاصله بیشتری بگیرد، شرایط برای رشد این بازار مهیاتر خواهد شد. البته که اکثر شرکت‌های بازار سرمایه ارزنده هستند؛ ولی ارزندگی لزوما به معنای رشد قیمت سهام نیست و ممکن است به رغم ارزندگی، سهام فعلا رشد نکند.

وی افزود: وضعیت این روزهای بازار سرمایه ما در سال‌های قبل هم سابقه داشته و دوره‌هایی بوده که با وجود ارزندگی قیمت سهام، این بازار رشدی نداشته؛ اما در نهایت بعد از یک دوره رکودی، بورس با یک جهش عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران کرده است. با این تفاسیر معتقدم بازار سرمایه ما در اواسط فصل زمستان خود قرار دارد؛ اما این زمستان همیشگی نیست و دیر یا زود بهار از راه خواهد رسید. بازارهای مالی در بلند مدت حتما به هم خواهند رسید و اینطور نیست که تمام بازارها رشد کنند و بورس عقب بماند. هر چه استارت رشد بازار سرمایه دیرتر زده شود فنر این بازار فشرده تر شده و پتانسیل برای جهش ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۱٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha