۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
فرصت اشتغال زایی از دل سنگ های قیمتی|تسهیلات گره گشای صنعتگران نشد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

فرصت اشتغال زایی از دل سنگ های قیمتی|تسهیلات گره گشای صنعتگران نشد

بیرجند- هنرمند گوهر تراش خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه از پتانسیل معادن سنگ های قیمتی می توان برای اشتغال زایی بهره برد، گفت: تسهیلات گره گشای صنعتگران رشته گوهر تراشی نشد.

بازار، گروه استان ها: در میان صنایع دستی خراسان جنوبی بحث تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از رونق خاصی برخودار است. وجود معادن متعدد سنگ در کنار هنرمندان علاقمند به این رشته موجب ایجاد کارگاه های متعدد دراین رشته شده است.

برخی از شهرهای خراسان جنوبی چون سه قلعه در شهرستان سرایان در این زمینه نام آشنا است و مردمان این شهر زیبا با مدد گرفتن از ظرفیت های طبیعی موجود و با فراگیری دانش و تخصص در زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دست به کارآفرینی زده اند.

آنان با مدد گرفتن از خلاقیت و هنر ذاتی خویش نام شهرشان را با هنری اصیل به نام گوهر تراشی و فرآوری نگین های زیبا از عقیق و شجر و سنگ سلیمانی گره زده اند.

محمد کپشی از جوانان هنرمند شهرستان سرایان است که در رشته گوهر تراشی فعالیت می کند.

فرصت اشتغال زایی از دل سنگ های قیمتی|تسهیلات گره گشای صنعتگران نشد

استخراج سنگ را نیز خودمان انجام می دهیم

کپشی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خرید ماده اولیه را به طور مستقیم از معدن انجام می‌دهد، گفت: شاید جالب باشد که بدانید حتی استخراج این سنگ های قیمتی را نیز خودمان انجام می هیم.

وی بیان کرد: از این جهت من معدنی بودن، طبیعی بودن و اصل بودن سنگ ها را تضمین می کنم.

این هنرمند خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه سه قلعه و سرایان یکی از قطب های گوهر تراشی در استان است، ادامه داد: در این شهر انواع مختلفی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی یافت می شود.

کپشی که حدود ۹ سال است در زمینه هنر اصیل گوهر تراشی فعالیت می کند، اظهارکرد: متأسفانه در این مدت هیچ حمایت خاصی از سوی مسئولان و متولیان امر دریافت نکرده‌ام.

تسهیلات گره گشا نبوده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تسهیلاتی دریافت کرده است یا خیر، بیان کرد: یک بار تسهیلات گرفته‌ام ولی آیا با ۳۰ میلیون تومان تسهیلات که با آن حتی یک دستگاه نمی‌توان خرید، مشکل ما حل می شود؟

این هنرمند خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر من یک کارگاه خانگی دارم که دو- سه نفر در آن فعالیت داریم.

کپشی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات اظهارکرد: یکی از راه های فروش و معرفی محصولات همین نمایشگاه های صنایع دستی است و البته من از طریق فضای مجازی نیز فروش دارم.

وی افزود: البته محدودیت هایی که برای برخی شبکه های مجازی به وجودآمده، فروش ما را نیز با مشکلاتی رو به رو کرده است.

اقبال به سنگ های قیمتی خراسان جنوبی در دیگر استان ها

این هنرمند گوهر تراش با تأکید بر اینکه یکی از ضعف های ما در حوزه صنایع دستی بحث فروش است، گفت: در مورد سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بیشتر در خارج از استان خریدار و مشتری وجود دارد.

کپشی ادامه داد: سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان‌های جنوب کشور، تهران و ...مشتریان بیشتری دارد.

وی که در زمینه فرآوری نگین از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می کند، اظهار کرد: این نگین ها را کسانی که در حوزه ساخت نقره و زیور آلات فعالیت دارند از ما خریداری می کنند.

صنعتگر صنایع دستی سرایانی درباره چرایی رونق گرفتن گوهر تراشی در شهرستان سرایان و شهر سه قلعه بیان کرد: مهمترین دلیل آن بحث معادن سنگ در این منطقه از خراسان جنوبی است.

فرصت اشتغال زایی از دل سنگ های قیمتی|تسهیلات گره گشای صنعتگران نشد

کپشی ادامه داد: سنگ سلیمانی، سنگ عقیق، سنگ شجر و... به وفور در سه قلعه یافت می شود که در صورت حمایت در حوزه فرآوری، این ظرفیت می تواند در زمینه اشتغال زایی جوانان این شهر تأثیر گذار باشد.

وی گفت: ما در سرایان یک بازارچه فروش صنایع دستی داریم ولی به دلایل مختلف فروش چندانی در بازارچه وجود ندارد.

فروش صنایع دستی با رونق گردشگری ارتباط مستقیم دارد

این هنرمند خراسان جنوبی بیان کرد: موضوع فروش صنایع دستی با بحث گردشگری ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد و هر چه قدر گردشگر بیشتری وارد سه قلعه و سرایان و ... شود میزان فروش صنایع دستی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کپشی با تأکید بر اینکه بزرگترین مشکل ما بحث بازار فروش است، یادآور شد: هنوز ما به ارزش و اهمیت صنایع دستی در حوزه گوهر تراشی به معنای واقعی واقف نشده ایم.

وی افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورها حتی برای یک گرم از این سنگ های قیمتی ارزش فوق العاده ای قائل بوده و بر آن قیمت های نجومی می گذارند.

کد خبر: ۱۹۰٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha