۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
 استقلال مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی را دو برابر کرد | سهامداران نماد استقلال را پس زدند
زیان ۷۰ میلیارد تومانی باشگاه

استقلال مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی را دو برابر کرد | سهامداران نماد استقلال را پس زدند

با وجود زیان ۲۷۶ میلیارد تومانی باشگاه استقلال تهران، زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان این باشگاه قرارداد کارد فنی و بازیکنان را دو برابر کرده است.

بازار؛ گروه بورس: بر اساس صورت مالی منتشر شده ۱۲ ماهه باشگاه استقلال تهران که ۸۸ درصد آن هنوز در اختیار وزارت ورزش کشور است، این باشگاه دچار زیان خالص حدود ۷۰ میلیارد تومانی شده این در حالی است که مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی آن طی یکسال گذشته ۲ برابر شده است.

باشگاه استقلال و پرسپولیس دو باشگاه ورزشی پر طرفدار ایرانی هستند که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ وارد بازار سرمایه شدند و در شهریور ماه سال جاری در تابلوی فرابوس با نمادهای اختصاصی سهام خود را عرضه کردند.

ناتوانی مدیران استقلال

بر اساس آخرین اطلاعات موجود در سامانه کدال صورت مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیر ماه باشگاه استقلال به صورت حسابرسی نشده در این سامانه بارگزاری شده است. اطلاعات موجود در صورت سود و زیان باشگاه استقلال نشان می‌دهد که این باشگاه در ۱۲ ماهه سال مالی خود ۲۰۱میلیارد تومان در آمد عملیاتی داشته باشد این در حالی است که برای این درآمد ۲۶۳ میلیارد تومان هزینه کرده است که این هزینه‌ها نسبت به سال قبل ۹۹ درصد بیشتر شده درحالی که درآمد عملیاتی این باشگاه ورزشی تنها ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این باشگاه با احساب برخی دیگر از هزینه‌ها مثل هزینه‌های اداری و غیره در ۱۲ ماهه سال مالی خود دچار زیان شده و حدود ۷۰ میلیارد تومان زیان خالص آن بوده است که نسبت به ۱۲ ماهه سال مالی قبل خود ۱۲ میلیارد تومان بوده که ۴۷۲ درصد رشد زیان آن است.

از نظر سهام هم نه تنها سودی روی هر پایه سهم نداشته بلکه ۶۵ ریال هم زیان هر سهم بوده است. با وجود زیان انباشته باشگاه استقلال تعداد کارکنان در استخدام این باشگاه از ۳۹ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۵۶ نفر در سال جاری رسیده است.

جزئیات درآمد علملیاتی باشگاه استقلال نشان می‌دهد که حدود ۱۱۸ میلیارد تومان از بخش تبلیغات و اسپانسر بوده و ۷۱ میلیارد هم از فروش بازیکن بوده که بیشترین رقم آن مربوط به فروش مهدی قایدی به باشگاه الاهلی امارات با مبلغ ۴۷ میلیارد تومان بوده است.

برای ۲۰۱ میلیارد تومان درآمدی که از بخش‌های گفته شده این باشگاه کسب کرده حدود ۱۹۷ میلیارد تومان آن را تنها بازیکنان و کادر فنی داده است. این رقم تقریبا ۲ برابر سال ۱۴۰۰ می‌باشد این در حالی است که اگر حقوق ۵۶ نفر از پرسنل این باشگاه را مساوی در نظر بگیریم ماهانه ۱۳ میلیون تومان به هر نفر حقوق پرداخت کرده است.

زیان انباشته ۲۷۶ میلیارد تومانی باشگاه استقلال

دارایی‌های ثابت یا غیر جاری باشگاه استقلال تهران رشد نداشته و تقریبا در دو سال گذشته ثابت بوده اما بیشترین تغییر را در بخش دارایی‌های جاری داریم که از میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰ میلیارد تومان رسیده است که بیشترین آن مربوط به افزایش وجوه نقد است.

در بخش بدهی‌های غیر جاری رشد ۵ هزار واحدی را مشاهده می‌کنیم که مربوط به دریافت میلیارد تومان دریافت تسهیلات بلند مدت می‌باشد. همچنین در بخش بدهی‌های جاری هم حدود ۲۳۷ میلیارد تومان هم مربوط به پرداخت‌های تجاری و سایر پرداختی‌ها است که نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد رشد کرده است. زیان ابناشته باشگاه استقلال به ۲۷۶ میلیارد تومان در سال جاری رسیده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

حدود ۸۸ درصد سهام استقلال هنوز در اختیار وزرات ورزش و جوانان است و مشخص نیست که چطور این باشگاه با وجود بدهی و زیان انباشته مبلغ قراردادهای خود با کارد فنی و بازیکنان را دو برابر کرده است.

سهامداران علاقه چندانی به نماد استقلال ندارند

در حال حاضر نماد استقلال متوقف است اما قیمت سهام این باشگاه که بر روی تابلوی بورس معامله شده ۲هزار ۵۴۰ ریال است. پی به ای این نماد منفی۳۹ است که نشان از زیان ده بودن شرکت یا نماد است.

باشگاه ورزشی استقلال چندان مورد استقبال سهامداران نبود و بر اساس اطلاعات موجود بر روی تابلوی بورس که مربوط به یکم آذر ماه می‌شود تنها ۲۲ فرد حقیقی معاملات را رقم زدند که از این تعداد ۵ نفر خریدار و ۳ خنثی و ۱۴ فروشنده بودند.

همچنین بازده شصت روزه نماد استقلال منفی ۳۷ درصد تخمین زده شده و تقریبا از شهریور ماه که سهام آن بر روی تابلوی بورس قابل خرید و فروش شد، روند نزولی به خود گرفت، به گونه‌ای که قیمت سهم آن از ۴ هزار ریال به ۲ هزار ریال رسیده است.

با توجه به زیان ده بودن باشگاه استقلال و همچنین روند نزولی سهم به نظر می‌رسد که سهام این شرکت دولتی چندان در بازار سرمایه طرفدار نخواهد داشت مگر اینکه بتواند زیان ده بودن خود را جبران کند.

کد خبر: ۱۹۰٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha