۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
آفت کرونا به جان گل‌های رُز؛ بیکاری گریبان ۳ هزار نفر را گرفت
گفتگو با رئیس انجمن ملی گل رز ایران؛

آفت کرونا به جان گل‌های رُز؛ بیکاری گریبان ۳ هزار نفر را گرفت

مشهد - واقعیت این است که برخی محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه را نمی‌توان با فراوری مدت‌ها قابل‌استفاده کرد لذا از همین رو تولیدکنندگان گل و گیاه در استان خراسان رضوی بیشترین خسارت را از بابت کرونا متحمل شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها- با تعطیلی مراسم‌ و دیدوبازدیدها به دلیل بیماری کرونا، تقاضایی برای خرید گل امسال در خراسان رضوی و حتی کشورهای همسایه وجود نداشت و لذا گل‌های شاخه بریده بر روی دست تولیدکنندگان ماند و درنهایت خوراک دام‌ها شد.

متأسفانه عمق فاجعه زمانی مشخص شد که در ستاد ملی مقابله با کرونا بخش کشاورزی نماینده‌ای نداشت و به همین خاطر حمایتی از آنان به عمل نیامد.

توقف فروش و صادرات

رئیس انجمن ملی گل رز ایران در گفتگو با بازار بابیان اینکه ۳۷۰ هکتار گلخانه در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد، گفت: ۷۰ هکتار از این گلخانه‌ها مربوط به گل‌های زینتی  و ۴۰ هکتار گلخانه‌های گل شاخه بریده هستند.

مهدی سمنگانی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون شاخه گل در استان تولید می‌شود تصریح کرد: ۱۵ الی۲۰ درصد از این تولیدات در داخل استان مصرف می‌شود، ۱۵ درصد به شهرها یا کشورهای دیگر ارسال می‌شود و عمده گل‌ها به بازار تهران ارسال می‌شود و هم چنین بخش کوچکی از این گل‌ها نیز به ترکمنستان ارسال می‌شد.

وی عنوان کرد: بالغ‌بر۱۰ میلیون شاخه گل و حدود ۲۰ درصد نیز هرساله به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود که امسال این رقم متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به ۹۹ درصد رسید.

نبود امکان فراوری

رئیس اتحادیه گل و گیاه مشهد با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در دوران کرونا را تولیدکنندگان گل شاخه بریده متحمل شده‌اند، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا، تمامی مجالس و عروسی‌ها لغو و از ابتدای فروردین‌ماه گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و لذا از آن جایی که گل‌های شاخه بریده قابلیت نگهداری ندارد این تولید به ضایعات تبدیل شد.

در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمده و بیش از سه هزار نفر به‌طور مستقیم بیکار شدند  و البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود

سمنگانی در ادامه یادآور شد: صنوف دیگر تنها موفق به فروش نشدند و چند ماه آینده می‌توانند کالای خود را باقیمت بالاتر عرضه کنند اما گل شاخه بریده چون قابلیت نگهداری ندارد تولیدکننده  نه‌تنها فروشی  نداشت بلکه مجبور شد محصول خود را دور بریزد.

خسارت ۵۵ میلیارد تومانی

وی با بیان اینکه متاسفانه خسارت بسیار سنگینی و بالغ‌بر ۵۵ میلیارد تومان به این حوزه واردشده است ادامه داد: باوجود تعطیلی مراسم همچنان تولید گل‌های شاخه بریده ادامه دارد و هزینه‌های تولید این گل‌ها نیز بسیار بالاست.

سمنگانی اظهار کرد: از کودهای شیمیایی و سموم گرفته تا کارگر، برق، گاز و غیره که هزینه‌های بسیار زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند ذره ای کاسته نشده و حتی قیمت تمام این عوامل در پرورش گل در سال جدید افزایش یافته است اما فروش به هیچ وجه افزایش نداشته و مشتری برای گل و گیاه نیست.

گل‌ها خوراک دام شدند

رئیس انجمن ملی گل رُز ایران بابیان اینکه تولیدکنندگان درشب عید و تعطیلی بازار، گل‌های خود را بریده و بیرون ریختند و به‌اصطلاح کف‌بُر کردند، افزود:در آستانه نوروز گفته شد که ۱۵ روز آینده شرایط به حالت عادی برمی‌گردد اما متأسفانه شرایط بدتر شد و تمامی گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و تولیدکنندگان محصولات خود را خوراک دام کردند.

سمنگانی با بیان اینکه ۹۹ درصد گل تولیدی فروردین‌ماه به ضایعات تبدیل شد ادامه داد: بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متاسفانه این دو بازار را نیز امسال به‌طور کامل از دست دادیم.

وی افزود: در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمده و بیش از سه هزار نفر به‌طور مستقیم بیکار شدند  و البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.

حمایتی در کار نیست

مهدی سمنگانی بابیان اینکه در لیست مشاغل اعلام‌شده از سوی دولت که از شیوع کرونا خسارت‌دیده‌اند از فست فودها، باشگاه بدن‌سازی، کفش‌فروش و لباس‌فروش و عروسک فروش تا طباخی قرار گرفته است بیان کرد: این در حالی است که در این فهرست حمایتی از تولیدکننده گل و گیاه و کشاورزی هیچ اسمی برده نشده است!

وی اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌یک از معافیت‌های حق بیمه کارفرما و مالیات بر ارزش‌افزوده شامل حال تولیدکنندگان این حوزه نشد و تا به امروز حتی یک ریال کمک به حوزه گل و گیاه نشده است.

قطع برق و گاز تولیدی‌ها

رئیس اتحادیه گل و گیاه مشهد ادامه داد: شرکت‌های خدماتی ازجمله برق و گاز قبض‌های خود را با اخطار قطع برای واحدهای تولیدی ارسال کرده‌اند و کار به‌جایی رسیده است که شرکت گاز باوجود درخواست سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر مهلت سه ماهه جهت پرداخت قبوض، در بعضی مناطق اقدام به قطع گاز واحدهای تولیدی ما کرده‌اند.

سمنگانی با اشاره به اینکه ما مطابق قانون از مالیات معاف هستیم یادآور شد: متأسفانه به شیوه‌های مختلف و تحت عناوینی هم چون مالیات بر ارزش‌افزوده، از تولیدکنندگان اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مالیاتی که روی قبض‌های برق و گاز گرفته می‌شود در هنگام توزیع گل در گل‌فروشی‌ها و باوجود عرضه مستقیم محصول، مالیات‌های سنگینی از تولیدکننده گرفته می‌شود.

گوش شنوایی نیست

رئیس اتحادیه گل و گیاه مشهد ادامه داد: باوجود مکاتبات بسیار زیاد با کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان برنامه‌وبودجه و سایر نهادها مذاکره داشتیم و وضعیت بسیار سخت تولیدکنندگان گل و گیاه را به آن‌ها توضیح دادیم اما به‌جز جهاد کشاورزی که تنها حرف ما را شنیده و قول مساعد داده متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است.

تولیدکنندگان گل رز هلندی مجبور شدند با قیچی گل‌ها را چیده و بیرون بریزند و برای سه ماه هیچ تولیدی نداشته باشند

سمنگانی تاکید می کند: اگر نگاهی به لیست صنوف بیندازید هیچ اسمی از کشاورزی و گل و گیاه وجود ندارد و این در شرایطی است که کشاورزی بسیار صدمه‌دیده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب در حوزه کشاورزی به تولیدکنندگان گل و گیاه واردشده است تولیدکنندگانی که گل‌های سنبل، لاله و... را برای شب عید کشت کردند و شب عید و بازاری وجود نداشت تمام گل هارا مجبور شد بیرون بریزند.

وضعیت بلاتکلیف بازار

رئیس اتحادیه گل و گیاه مشهد همچنین یادآور شد: تولیدکننده گل رز هلندی مجبور شدند با قیچی گل‌ها را چیده و بیرون بریزند و برای سه ماه هیچ تولیدی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: این در شرایطی است که وضعیت بازار مشخص نیست و تضمینی برای شروع مراسم و مجالس عروسی یا عزا  بعد از ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

سمنگانی اظهار کرد: متاسفانه هیچ استراتژی و یا برنامه‌ای و هیچ نوع حمایتی برای کمک به این صنف و خروج از بحران فعلی وجود نداشته و افزون بر سه هزار نفر در آستانه بیکاری مطلق قرار دارند.

کد خبر: ۱۹٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha