۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷
 کاهش ارزش یوان پیامد سیاست مقابله با کووید چین

 کاهش ارزش یوان پیامد سیاست مقابله با کووید چین

سیاست‌های مقابله باکووید در چین همراه با کاهش ارزش یوان و افزایش قیمت دلار، موجب آشفتگی بازارها شده است.

به گزارش بازار، در حالی که طی دو هفته اخیر اعتراض در چین علیه سیاست‌های مقابله دولت با کرونا باعث اجتناب سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر شده است، ارزش یوان چین در برابر دلار درحال کاهش بوده است.

پس از آتش‌سوزی آپارتمانی در ارومچی در منتهی الیه غرب این کشور که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد، اعتراضات در سراسر چین گسترش یافت. صدها تظاهرکننده و پلیس یکشنبه شب در شانگ‌های باهم درگیر شدند درحالی که موارد ابتلابه کووید در حال افزایش است، سرمایه گذاران نگران واکنش دولت پکن نسبت به برخورد با موج نافرمانی مدنی هستند.

کریس وستون، گفت: ما دربه دنبال واکنش دولت نسبت به اعتراضات هستیم... واکنش دولت، غیرقابل پیش بینی است و البته این فقط به معنای کاهش ریسک است. ارزش یوان در معاملات آسیایی به پایین‌ترین حد طی دو هفته گذشته رسید. ارزش یوان درمقابل دلار تقریباً ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۷.۲۲۴۲ در هر دلار رسید.

دلار استرالیا، که اغلب به عنوان شاخص یوان استفاده می‌شود، بیش از ۱ درصد کاهش یافته و به ۰.۶۶۸۱ دلار رسید. قیمت کیوی (دلار نیوزلند) نیز با ۰.۷۲ درصد کاهش به ۰.۶۲۰۲ دلار رسید. محدودیت‌های سختگیرانه چین برای مقابله با کووید، تلفات سنگینی بر اقتصاد این کشور وارد کرده است.

به منظور احیای رشد اقتصاد، مقامات مزبور اقدامات مختلفی داشته اند. روز جمعه، بانک مرکزی چین (PBOC) اعلام کرد که نسبت ذخیره الزامی (RRR) برای بانک‌ها را ۲۵ واحد کاهش می‌دهد. این سیاست از ۵ دسامبر اجرایی می‌شود.

آیریس پانگ، اقتصاددان ارشد چین در ING معتقداست: اگر کاهش RRR تنها ابزار سیاست پولی مورداستفاده بانک مرکزی چین بماند احتمالا منجر به افزایش قابل توجهی در وام‌دهی بانک‌ها نشود. سایرقیمت‌ها در بازارارز به این صورت است: یورو با ۰.۵ درصد کاهش به ۱.۰۳۵۰ دلار رسید، در حالی که پوند ۰.۲۶ درصد کاهش یافت و به ۱.۲۰۵۷ دلار رسید.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است روز چهارشنبه در رویدادی در موسسه بروکینگز درباره چشم انداز اقتصاد و بازار کار ایالات متحده صحبت کند. این سخنرانی می‌تواند سرنخ‌های بیشتری در مورد چشم انداز سیاست پولی ایالات متحده ارائه دهد.

کد خبر: ۱۹۰٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha