۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
تشکیل کمیته های تخصصی خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد| ۹۵درصد تولید غذا به خاک وابسته است
معاونت آب و خاک وزارت جهاد خبر داد:

تشکیل کمیته های تخصصی خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد| ۹۵درصد تولید غذا به خاک وابسته است

عباسی معاون آب و خاک وزارت جهاد با اشاره به وابستگی۹۵درصدی غذای انسان به خاک، گفت: تهیه نقشه پهنه بندی شوری، توسعه همکاری با فائو و راه اندازی تشکیلات خاک از اقدامات ما برای ارتقای ارزش و حفظ خاک است.

بازار؛ گروه کشاورزی: نشست خبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز با موضوع برگزاری روز جهانی خاک برگزار شد. فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: بر اساس گزارشات سازمان فائو و سایر دستگاه ها خاک و تغذیه خاک بسیار مهم است. این در حالی است که ۹۵درصد غذای انسان به طور مستقیم به خاک وابسته است و تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید غذا باید تا ۶۰درصد افزایش یابد.

خاک سرآغاز غذا؛ شعار روز جهانی خاک در سال جاری

عباسی افزود: از سوی دیگر بر اساس داده های فائو در حال حاضر یک سوم خاک های دنیا از بین رفته است و ۲میلیارد نفر در جهان از گرسنگی یا سوء تغذیه رنج می برند. لذا خاک از این جهت مهم است و باید برای آن ارزش قائل شویم و در حفظ آن کوشا باشیم.

وی با اشاره به روز جهانی خاک که هفته آینده برگزار می شود گفت: به دلیل اهمیت خاک در تامین غذای جهانیان شعار امسال «خاک سرآغاز غذا» نامگذاری شده است.

عباسی خاطر نشان کرد: روز جهانی خاک امسال با هدف هم افزایی و همگرایی مجموعه دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی و همچنین آگاهی و الزام کلان کشورها برای توجه بیشتر به خاک و همچنین افزایش آگاهی سطح عمومی نسبت خاک برگزاری می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از مهمترین اهداف برگزاری روز جهانی خاک «تغییر نگرش ها نسبت به خاک، نهادینه سازی، ارتقای فرهنگ حفظ و مدیریت صحیح خاک» است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اصلی ترین اقدامات این معاونت در تحقق اهداف نامبرده خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید قانون حفاظت از خاک در خرداد ۱۳۹۸ توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده است. در حالی که تا آن زمان تشکیلاتی در معاونت خاک نداشتیم با این وجود از زمان تصویب این قانون، در حال سازماندهی تشکیلاتی هستیم.

تهیه نقشه بندی شوری خاک به کمک موسسات تحقیقاتی در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

وی ادامه داد: به عبارت دیگر تا به حال در معاونت خاک تشکیلات و بودجه ای برای خاک نداشتیم اما الان در دست اقدام است و از این به بعد نگاه عمیق تری به موضوعات خاک خواهیم داشت.

عباسی با بیان اینکه راه اندازی کمیته های تخصصی در خصوص خاک از دیگر اقدامات معاونت خاک است که اخیرا تشکیل شده است، افزود: تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک نیز به صورت پایلوت در ۱۳استان انجام شده که برای تعیین الگوی کشت بهینه خاک کاربرد دارد و استفاده می شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: از سوی دیگر تهیه نقشه پهنه بندی شوری خاک به کمک موسسات تحقیقاتی از دیگر اقدامات معاونت خاک بوده است که در راستای ارزش دهی و حفاظت از خاک صورت گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های معاونت خاک با سازمان های بین المللی افزود: به طور خاص ارتباط با سازمان فائو از برنامه های ما است که سعی داریم ارتباطات را بیش از گذشته با این سازمان توسعه دهیم.

گفتنی است روز جهانی خاک در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ مصوب شده است و پس از آن به صورت مرتب این روز در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. همچنین در ایران نیز به صورت مستمر مراسم روز جهانی خاک توسط معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha