۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
جهش ۷۰ ‌درصدی در تولید داروهای ضد سرطان| پیش بینی صادرات ۳ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل سبحان انکولوژی مطرح کرد

جهش ۷۰ ‌درصدی در تولید داروهای ضد سرطان| پیش بینی صادرات ۳ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱

گودرزی، مدیرعامل سبحان انکولوژی به بازار گفت: طی یک سال اخیر، ۲۳ پروانه جدید تولید دارو دریافت کرده ایم و پیش بینی می کنیم تا پایان سال سبد داروهای انکولوژی را به ۸۰ درصد افزایش دهیم.

بازار؛ گروه صنعت: سبحان انکولوژی به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده داروهای ضد سرطان شناخته می شود؛ شرکتی که از دو سال پیش با شیوع گسترده کرونا، تولید برخی از داروهای ضد کرونا را در رسالت کاری خود قرار داد و حالا با فروکش کردن موج بیماری باید سبد دارویی خود را متحول کند. از این رو توسعه سبد محصولی داروهای انکولوژی را به عنوان هدف خود مشخص کرده و طی کمتر از یک سال اخیر توانسته به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یابد و حتی برخی از داروهایی که تاکنون نمونه داخلی نداشتند را تولید داخل کند.

اتفاق بزرگی که نه فقط سبب توسعه سبد محصول این شرکت شده، بلکه با کمک به صنعت درمان کشور کمک بزرگی به بیماران سرطانی کرده است. همچنین هدف بعدی این شرکت تامین نقدینگی ارزی خود از طریق صادرات مازاد تولیدات است. اقدامی که می تواند بخشی از چالش های همه گیر نقدینگی شرکت های داروسازی که در اثر حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی رخ داده را برطرف کند. در این رابطه علی گودرزی مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در خصوص آینده فعالیت های این شرکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* از ابتدای شیوع بیماری کرونا، خیلی از شرکت های دارویی تولید داروهای ضد کرونا را در برنامه کاری خود قرار دادند و سبحان انکولوژی هم یکی از این مجموعه ها بود، بفرمایید اکنون که کرونا از اوج همه گیری خود فاصله گرفته سبحان انکولوژی چه برنامه ای برای سبد محصولات خود دارد؟

همانطور که اشاره کردید به دنبال شیوع بیماری کرونا، شرکت سبحان انکولوژی طی دو سال اخیر تولید داروی رمدسیور را در برنامه تولید خود قرار داد؛ یعنی در عمل رسالت و مسئولیت اجتماعی خود را معطوف به تولید داروهای ضد کرونا کرد و توانست نقش مهمی را هم در این حوزه ایفا کند.

این اتفاق باعث ایجاد وقفه ای در تولید داروهای جدید انکولوژی شد و بعد از فروکش کردن کرونا از بازار داروهای ضد سرطان عقب بودیم؛ چرا که ۸۰ درصد از تولیدات شرکت مرتبط با داروهای ضد کرونا بود و کاهش ابتلا به این بیماری باعث شد سبد محصولی که در اختیار داریم متناسب با بازار نباشد.

بنابراین طی مدت نه چندان بلندی به گروه سبحان انکولوژی پیوسته ام سعی کردم برنامه های تقویت توسعه سبد محصولی شرکت را حمایت کنم و طی این مدت نیز کارهای خوبی انجام شده است. بنابراین در همین مدت ۱۰-۱۱ ماهه توانستیم در حدود ۲۳ پروانه جدید تولید دارو دریافت کنیم که خود یک رکورد در حوزه دارو معرفی می شود. همچنین توانستیم یکسری از داروها را برای اولین بار در ایران تولید کنیم.

* چه داروهای جدیدی را طی این ۱۱ ماه گذشته به سبد محصولی انکولوژی خود افزوده اید؟

داروهای جدیدی که در سبحان انکولوژی تولید می شود شامل دوکسورابیسین، اپی روبیسین می شود که در گذشته از طریق واردات تامین می شد و نسخه داخلی نداشت. همچنین این اتفاق باعث شده سهم داروهای انکولوژی سبد دارویی در شیمی درمانی از ۱۰ درصد به ۴۳ درصد افزایش یابد که یک جهش خیلی خوبی است.

سیس پلاتین، دوکسورابیسین، اپی روبیسین، وینورلبین، بیکالومید چهار محصول انکولوژی سبحان انکولوژی بدون نمونه داخلی است

همچنین برخی از محصولات را هم به صورت مرجع خودمان تولید می کنیم و تولیدکننده دیگری در کشور ندارد که شامل سیس پلاتین، دوکسورابیسین، اپی روبیسین، وینورلبین، بیکالومید می شود که جزو محصولات خاص سبحان انکولوژی است. در ادامه تا پایان امسال نیز متصور هستیم دوباره هفت پروانه جدید بگیریم و به لیست قبلی اضافه شود و شمار پروانه ها به ۳۰ پروانه برسیم و سبد محصولی به حدود ۸۰ درصد توسعه یابد.

* برای دستیابی به اهداف توسعه سبد محصولی خود چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟ آیا چالش های همه گیر کمبود نقدینگی شرکت های دارویی گریبان شرکت سبحان انکولوژی را نگرفته است؟

بعد از اجرای طرح دارویار، ما به تفاوت هزینه تولید که باید به عنوان یارانه به شرکت ها پرداخت می شد از ابتدای زنجیره تامین به انتهای زنجیره یعنی بیمه ها رفت. از این رو یک خلا نقدینگی بزرگ که با حذف ارز ترجیحی برای تامین مواد اولیه نیاز داشتیم خود را به نمایش گذاشت.

* اشاره کردید که چالش نقدینگی حذف ارز دارو گریبان سبحان انکولوژی را هم گرفته بوده، بفرمایید چطور از چالش عبور کردید و تولیدات را در شرایطی که خیلی از شرکت ها خطوط خود را به اجبار متوقف کردند ادامه دادید؟

مجموعه ای از اقدامات را انجام دادیم تا کمبود نقدینگی فشار کمتری به تولید وارد کند؛ یکی از این اقدامات توسعه و تنوع بخشیدن به سبد محصولی است تا در بازار جذابیت بیشتری ایجاد کنیم. همچنین نیاز بازار را بررسی کردیم تا بر اساس نیازی که وجود داشت تولیدات را ادامه دهیم.

* برای تامین نقدینگی و عبور از بحران کمبود نقدینگی چه اقداماتی انجام دادید؟

یکی از اقداماتی که توانست کمک بزرگی به شرکت کند دنبال کردن موضوع صادرات تولیدات دارویی بود که بر مبنای آن توانستیم جهش خوبی در حوزه تولید و صادرات ایجاد کنیم. این در حالی است که سال گذشته تقریبا هیچ صادراتی نداشتیم اما از ابتدای سال جاری صادرات از یک و نیم میلیون دلار عبور کرد و پیش بینی می شود تا پایان سال به یک عدد ۳ میلیون دلار در حوزه ارزآوری برسیم.

شرکت ها موضوع صادرات را جدی بگیرند که می تواند نقدینگی آن ها را در فضایی که دلار نیست و پول صادرات هم پول نقدی است بهبود ببخشد

بنابراین به شرکت های دیگر هم پیشنهاد می شود موضوع صادرات را جدی بگیرند، این مساله می تواند نقدینگی شرکت ها را در فضایی که دلار در کشور نیست و پول صادرات هم پول نقدی است بهبود ببخشد. البته اگر این بروکراسی های سازمان غذا و دارو برطرف شود می توانیم شرایط بهتری را هم متصور شویم. هر چند خوشبختانه با آمدن گروه جدید سازمان غذا و دارو دریافت مجوزها تسهیل تر شده و اگر مقداری هم روند تسریع شود خیلی از شرکت ها می توانند خلا نقدینگی خودشان را با صادرات جبران کنند.

علاوه بر این اقدامات تولیدات قراردادی هم امکان خوبی است که شرکت ها می توانند بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند. همچنین برای اجرای مسئولیت اجتماعی خودمان در رابطه با جلوگیری از کمبودهای دارویی می توانیم در صورتی که دارویی در بازار نیست به شرکت ها اجازه دهیم از ظرفیت های خالی خودمان استفاده کنند و آن دارو را تولید کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

* در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور را چطور ارزیابی می کنید و به نظرتان چقدر کمبودهای هفته های اخیر در حال رفع است؟

در حال حاضر وضعیت تولید و تامین دارو به سمت ثابت شدن حرکت کرده است اما مشکلی که همه شرکت ها به آن مبتلا هستند بحث مربوط به تامین نقدینگی یا ریالی است که باید برای تولید داشته باشند. همچنین تخصیص ها سریع می آید و کمتر از ۲۴ ساعت تخصیص ارز می گیریم اما ریالی برای خرید ارز نیست.

بنابراین به نظر می رسد دولت باید یک طرح ضربتی انجام دهد و بانک ها را موظف کند نه در قالب یک دستورالعمل یا یک دستور، واقعا واکاوی کند و شرکت ها نیاز واقعی شان را اعلام کنند و با یک ضرب العجل کوتاه برای اینکه به این کمبودها برخورد نکنیم، بانک ها موظف به پرداخت نقدینگی شرکت ها شوند تا بتوانیم یک مسیر ثابتی را برای تولید ادامه دهیم.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha