۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
هند به‌دنبال بهره‌مندی از فرصت بحران جهانی انرژی است
وزیر نفت هند:

هند به‌دنبال بهره‌مندی از فرصت بحران جهانی انرژی است

وزیر نفت هند اظهار امیدواری کرد که دهلی‌نو چالش‌های کنونی انرژی جهان ناشی از تنش‌های مسکو - کی‌یف را به فرصتی برای تأمین انرژی مقرون‌به‌صرفه تبدیل کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، هاردیپ سینگ پوری روز پنجشنبه (سوم آذرماه) یک روز پس از شکست اتحادیه اروپا درباره تصمیم‌گیری درباره طرح سقف قیمت نفت روسیه گفت: هند، سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، امیدوار است چالش‌های کنونی در صحنه جهانی انرژی ناشی از تنش‌های روسیه - اوکراین را به فرصتی برای تأمین انرژی مقرون‌به‌صرفه تبدیل کند.

هند که به‌دلیل هزینه‌های بالا و مسائل لجستیک به‌ندرت از روسیه نفت می‌خرید، پس از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف و تحریم نفت روسیه، به‌ دومین مشتری بزرگ نفت روسیه پس از چین بدل شد.

وزیر نفت هند در نشست تایمز ناو گفت: اکنون نگرانی این نیست که از کجا انرژی وارد کنیم، این یک چالش جهانی است، اما ما در حال تبدیل تهدید به فرصت هستیم.

آمریکا خرید نفت از روسیه را متوقف کرده است و اروپایی‌ها هم به‌ترتیب از پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) و پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی را متوقف خواهند کرد.

کشورهای عضو گروه هفت از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال سقف قیمتی احتمالی ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه برای صادرات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه از پنجم دسامبر هستند.

بعضی از پالایشگاه‌های هندی اکنون نفت خام روسیه را پایین‌تر یا نزدیک به سقف قیمت دریافت می‌کنند.

غرب عرضه نفت روسیه با خطوط لوله به مجارستان و چین و صادرات نفت از پروژه‌های ساخالین-۲ به ژاپن را از این تحریم‌ها معاف کرده است.

وزیر نفت هند با اشاره به اینکه هدف این سازوکار (طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه) عرضه انرژی به هند است، گفت: بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که اگر این سه معافیت بزرگ وجود داشته باشد، این سقف قیمت برای چه کسانی اعمال می‌شود.

پوری با بیان اینکه هند نگران اختلال در عرضه نفت پس از پنجم دسامبر نیست، تصریح کرد: هند به‌سرعت در حال تنوع‌بخشی به منابع خرید نفت خام خود است و می‌تواند نفت بیشتری از آمریکا، گویان و دیگر کشورها در سال‌های آینده خریداری کند.

کد خبر: ۱۹۰٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha