۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
یک سوم زنجانی‌ها مستاجرند؛ ۲۳ هزار خانه خالی و ۷۲ هزار مستأجر
بازار بررسی می کند؛

یک سوم زنجانی‌ها مستاجرند؛ ۲۳ هزار خانه خالی و ۷۲ هزار مستأجر

زنجان- با وجود ساخت و سازهای مسکن در قالب مسکن مهر و اقدام ملی مسکن هنوز بسیاری از شهروندان واجد شرایط در استان زنجان فقد مسکن هستند و در آن سوی قصه مسکن، افرادی هستند که دارای چندین واحد مسکونی‌اند؛ معادله‌ای همیشه در زنجان پایدار بوده است.

زهرا رسولی؛ بازار: زوج جوانی که کمتر از ۵ سال است ازدواج کرده‌اند، وارد مشاوره املاک می‌شوند، چند دقیقه صحبت می‌کنند، چهره آنها در هم می‌رود به بنگاه دیگری می‌روند و بازهم تلاششان بی‌نتیجه می‌ماند، این روال تا هفته‌ها ادامه پیدا می‌کند.

این قصه حال و روز بسیاری از جوانان ایرانی است، آرزوی خانه‌دار شدن، این روزها آروزی محال بسیاری از جوانان است که با افزایش لجام گسیخته مسکن غیرممکن‌تر می‌شود.
آمارها نشان دهنده این است که ۲۳ هزار خانه خالی در استان زنجان وجود دارد و ۷۲ هزار زنجانی هم مسکن ندارند، با این حال علاوه بر اینکه جوانان قدرت خرید مسکن ندارند، دیگر توانی برای اجاره مسکن هم نیست.

همین امر نگرانی‌های بسیاری را برای مستأجران ایجاد کرده است که در سال آینده با افزایش بها چه خواهند کرد، بر اساس گزارشات میدانی، قیمت‌های اجاره مسکن در برخی از مناطق زنجان افزایش یافته که برای اقشار ضعیف جامعه غیرقابل تحمل است؛ بنابراین مهاجرت مستأجران به حومه شهرها آغاز شده که این امر به دلیل نبود زیرساخت های لازم مشکلاتی برای بازار مسکن و دولت به وجود آورده است.

دولت اما با این شرایط به دنبال ارائه راهکارهای موقت و مسکن برای مسکن و یا شاید راهکار دائمی است، اما گویی این راهکارها هم تاثیری در تعدیل این بازار ندارد.

پرداخت وام مسکن یکی از راهکارهایی است که دولت برای حل مشکلات این حوزه در نظر گرفته است، هرچند که در ظاهر اعطای تسهیلات اقدام قابل توجیهی در راستای حل مشکل مسکن است اما قبل از آن بایستی یکسری از سیاست‌ها اتخاذ شود.

یعنی وقتی وامی اعطا می‌شود، باید قیمت مسکن منطقی و استاندارد باشد که وام گیرنده بتواند از آن استفاده کند؛ به عبارتی دیگر خانواده متقاضی تسهیلات بتواند با کنار گذاشتن درآمد پنج یا شش‌ساله خود بتواند یک‌خانه با قیمت متوسط تهیه کند، شرایطی که این روزها حاکم نیست.

سیاست دیگر دولت ساخت مسکن در قالب طرح ملی اقدام است، طرحی که حداقل در زنجان قرار است برای ۱۳ هزار خانوار مسکن ایجاد کند.طرح مسکن ملی اقدام که اتفاقا طرفداران بسیاری داشته و زنجان نیز یکی از استان‌های پر متقاضی است، مشکلاتی هم دارد

سیاست دیگر دولت نیز ساخت مسکن در قالب طرح ملی اقدام است، طرحی که حداقل در زنجان قرار است برای ۱۳ هزار خانوار مسکن ایجاد کند.طرح مسکن ملی اقدام که اتفاقا طرفداران بسیاری داشته و زنجان نیز یکی از استان‌های پر متقاضی است، مشکلاتی هم دارد، چرا که اولا مبلغ اولیه تقاضا شده برای این مسکن زیاد است و دوم اینکه بخش اعظمی از افرادی که برای این مسکن درخواست دادند به علت نداشتن شرایط لازم رد شدند.

با این شرایط مسئولان معتقدند مشکل مسکن زنجان قابل حل است و با ساخت مسکن انبوه در طول سال‌ها می‌توان آن را سر و سامان داد.
۳۳ درصد زنجانی‌ها مستاجرند

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در جدیدترین آمار اعلام کرده است که در حال حاضر
۲۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زنجان وجود دارد که ۲۳ هزار و ۶۲۷ واحد آن خالی است.

محسن محرمی یگانه با بیان اینکه در شهر زنجان تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۳ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی ساخته شود تا همه خانوارها صاحب خانه شوند، گفت: این میزان شامل ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که ۵ هزار واحد آن باید توسط دولت احداث شود.

۹۵ درصد ساخت و سازهای زنجان خصوصی است
معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۳۳ درصد خانوارهای زنجانی مستاجر هستند، گفت: این تعداد شامل ۷۲ هزار خانوار می‌شود.

معاون استاندار زنجان، گفت: مسکن کالایی سرمایه‌ای است یعنی این‌که افراد بیشتر از نیاز خود آن را می‌خرند و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند که در این باره باید آسیب‌شناسی شود.

مهرداد سلطانی با اشاره به طرح‌های دولت برای حل مشکل مسکن و اجرای طرح اقدام افزود:طبیعتا طرح مسکن ملی اقدام ۱۰۰ درصد نیازهای مسکن استان را حل نخواهد کرد، چون ۹۵ درصد ساخت و سازهای استان به صورت خصوصی انجام می‌شود، زنجان نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه طرح مسکن ملی اقدام به اشکال مختلف اجرایی خواهد شد، افزود: یک سری از واحدها مشارکتی و یک سری حمایتی است و قطعا ساخت و ساز این ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد به شکل یکسان اجرایی نخواهد شد.

تقاضای مسکن در بخش اجاره بیشتر از عرضه است، البته این امر مربوط به وجود خانه خالی نیست، به خاطر این است که طی سنوات گذشته ساخت مسکن نداشته ایم

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز با اشاره به اینکه تقاضای مسکن در بخش اجاره بیشتر از عرضه است، اظهار کرد: البته این امر مربوط به وجود خانه خالی نیست، به خاطر این است که طی سنوات گذشته ساخت مسکن نداشته ایم.

ابوالفضل طاهری آمار خانه‌های خالی را در حدود ۲ تا ۳ هزار باب اعلام کرد و گفت: اکثر این منازل هم یا در حال ساخت است یا تجهیز نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع عرضه و تقاضای مسکن در زنجان روال درستی نداشته و باهم میزان نیست، تصریح کرد : متاسفانه برخی از افرادی که به صورت موقتی وارد بحث مسکن در امر مشاوره املاک می‌شوند هم موجب افزایش کذایی قیمت‌ها می‌شوند.

طاهری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه مسکن از ابتدای سال تاکنون صدور مجوز جدید نداشته‌ایم، بیان کرد: هرچند قیمت مسکن کاهش نیافته اما با این اقدام افزایش هم نیافته است.
وی در ارتباط با اجرای طرح مسکن ملی اقدام نیز گفت: اجرای این طرح بسیار خوب است اما چون در ماه های ابتدای اجرایی طرح هستیم شاید تاثیر چندانی در بازار نداشته باشد.
یک زوج جوان زنجانی نیز با ابراز نارضایتی از قیمت مسکن به خبرنگار بازار از مشکلات خود گفتند و افزودند: با وجود گذشت ۷ سال از زندگی مشترک توان خرید یک خانه مناسب را برای تامین حداقل ها نداریم.

خانواده احمدی اجاره ماهیانه پرداختی خود را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده و افزودند: با وجود هزینه‌های دیگر از جمله فرزند، خوراک، پوشاک و ... دیگر پس اندازی برای خرید مسکن باقی نمی‌ماند، حتی مسکن ملی اقدام نیز در این باره نمی تواند کمکی بکند چون هم پیش پرداخت و هم وام پرداختی از قبل از آن به صورت ماهیانه بسیار زیاد است.

کد خبر: ۱۹٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha