سرمایه‌گذاری در ۱۴ طرح فناورانه در زمینه سلول‌های بنیادی و ناباروری

سرمایه‌گذاری در ۱۴ طرح فناورانه در زمینه سلول‌های بنیادی و ناباروری

کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از ۱۴ طرح فناورانه با موضوع سلول‌های بنیادی و ناباروری حمایت می‌کند.

به گزارش بازار، چهل و هشتمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‌بنیان ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با حضور امیرعلی حمیدیه دبیر و حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار این ستاد با حضور بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول ‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین علاقه‌مند به این حوزه برگزار شد.

در این نشست فناوران از شرکت‌های مختلف ۱۴ طرح فناورانه به منظور دریافت حمایت‌های مادی و معنوی از ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ارائه کردند.

نماینده شرکت پارس هیوا دارو در این نشست طرح تولید نیمه صنعتی ماده موثره دارویی سیکلوفسفامید مونو هیدرات در بیماران دریافت کننده پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز و مبتلایان سرطان پرداخت.

توجه به اهمیت این داروی راهبردی، پراهمیت و کارآمد در درمان سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز و همچنین نیاز جدی بیماران ایرانی، تولید بومی این ماده مؤثره داروئی در رفع وابستگی کشور کاملا ضروری است بنابراین ایجاد دانش بومی تولید نیمه صنعتی ماده موثره دارویی سیکلوفسفامید هدف قرار گرفته است.

در ادامه نماینده شرکت تحقیقات علوم ملکولی یاخته فناور اصفهان به ارائه طرح با عنوان «تولید کیت تشخیص پارگی کیسه آب جنینی» پرداخت. امروزه اکثر سقط جنین‌ها به دلیل پارگی کیسه آب جنین و به دنبال آن عفونت‌های شدید رخ می‌دهد و بخاطر قیمت بالای این محصول بیمار نمی‌تواند خریداری کند و سونوگرافی هم حجم کم را از ابریزش نمی‌تواند تشخیص دهد و نیز با توجه به این‌که این محصول فقط توسط کشور آمریکا تولید و به قیمت بالا عرضه می‌شود بنابراین تولید این محصول می‌تواند در به‌دست آوردن این درصد در مسیر تحقق است. تخمین زده شده است میزان مصرف این کیت در ایران سالانه ۳میلیون عدد است و در صورت جلوگیری از واردات محصول مشابه آمریکایی میزان آن دو برابر افزایش می‌یابد.

پس از آن نماینده شرکت دانش فن آوران پارس پیوند به ارائه طرح «طراحی و ساخت ستون‌های نانوفناورانه با ساختار چارچوب‌های آلی- فلزی و با قابلیت سطح تنظیم شده ایمونوافینیتی جهت استخراج و تخلیص اگزوزم با خاصیت خلوص و راندمان بسیار بالا» پرداخت.

اهدف کاربردی عبارت است از ساخت و تولید آزمایشگاهی و سپس انبوه ستون‌های ایمونوافینیتی جهت استخراج و تخلیص اگزوزم سریع با خاصیت درجه بالینی کلینیکی و خلوص و راندمان بالا برای رفع رسوب ناخالصی و آلودگی‌های دیگر در کیت‌های استخراج اگزوزم، از ستون‌های ایمونوافینیتی برای تخلیص اگزوزم در مایعات مختلف استفاده شود.

ستون‌ها حاوی قابلیت تغییر و استفاده از آنتی‌بادی اختصاصی مختلف را داشته باشد. قابلیت جداسازی مقادیر بسیار کم با راندمان بالا و خلوص بالای اگزوزم در زمان کم را دارا باشد.

همچنین نماینده شرکت آریانا رایان به ارائه طرح «راه اندازی زنجیره تولید کرم‌های بیولوژیک مشتق از سلول‌های بنیادی جهت مصارف آرایشی بهداشتی و دارویی» پرداخت.

در منطقه خاورمیانه، فقط ایران و ترکیه از نظر توانمندی در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی حرفی برای گفتن دارند. ایران از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، ترکیبات و اسانس‌ها، سطح علم در حوزه شیمی و داروسازی در وضعیت بهتری قرار دارد و با تجهیز و به‌روز رسانی ماشین‌آلات تولید و بسته‌بندی می‌تواند سطح و حجم تولیدات را ارتقا دهد و بازار شرکت‌های اطراف را به دست آوریم به شرط آن که مکانیزم‌های لازم وجود داشته باشد.

به منظور استفاده از تولیدات داخلی باکیفیت که دارای منشا بیولوژیک باشند و در عین حال از نظر تامین مواد اولیه که دارای خاصیت آرایشی و بهداشتی باشند این طرح مورد نظر قرار گرفت.

همچنین مدیرعامل شرکت آلما ژن فراتجهیز به ارائه دو طرح «دستگاه اتوماتیک رنگ آمیزی لام» و «دستگاه سیتولوژی بر پایه مایع به همراه فیلتر» را ارائه کرد. در سال‌های اخیر رویکرد استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای رنگ آمیزی لام‌های مختلف گسترش ویژه‌ای یافته است.

این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک با صرف هزینه و زمان اندک قادر است انواع لام‌های مختلف هماتولوژی، پاتولوژی و میکروبیولوژی را رنگ آمیزی نماید. همچنین دستگاه سیتولوژی بر پایه مایع حساسیت و اختصاصیت تست غربالگری پاپ اسمیر را افزایش داده و با حذف موارد منفی کاذب به تشخیص آسان و دقیق‌تر سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. از سوی دیگر با طراحی دو فیلتر مجزا برای دستگاه مورد نظر، امکان بررسی سایر مایعات بدن (ادرار، بزاق، مایه پلور، نمونه BAL) نیز فراهم آورده شده است.

طرح «طراحی، توسعه و تولید ظروف کشت سلول و بافت» توسط نماینده شرکت آرکا پژوهان ارائه شد. امروزه با توسعه درمان‌های نوین ظروف کشت سلول کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده اند که غیر قابل جایگزین می‌باشد از این‌رو این ظروف بدل به یک کالای راهبردی در حوزه درمان شده است. بر این اساس هدف این پروژه تولیدی تحقیقاتی؛ طراحی، توسعه و در نهایت تولید ظروف کشت سلول است.

در ادامه نماینده شرکت مهندسی محیط کشت سیوان به ارائه طرح با عنوان «تولید محیط کشت پودری سلولی و میکروبی» پرداخت. هدف اصلی این پروژه بی نیاز کردن کشور از واردات ماده اولیه شرکت‌های داروسازی زیست‌فناوری که همان محیط کشت و خوراک‌های سلولی است. محصولات تولیدی شرکت سیوان می‌تواند به طور کامل نیاز کشور را از این مواد برطرف کند. با گسترش و توسعه این طرح، شرکت سیوان ظرفیت تولید و صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر خواهد داشت که این امر موجب ارزآوری چشمگیر و پیشرفت صنایع داخلی خواهد شد.

پس از آن مدیرعامل شرکت فناوری نانودارو البرز به ارائه طرح «پانسمان نوین حاوی دارو» را ارائه کرد. پانسمان نانوالیاف تولیدی مؤثر در انواع زخم‌های سوختگی، جراحی، دیابتی و فشاری بدون حفره و بدون عفونت کاربرد دارد. این پانسمان ضد التهاب بوده و از باقی ماندن جای اسکار جلوگیری کرده و به دلیل ساختار متخلخل و دارو رسانی مؤثر، سرعت ترمیم زخم را افزایش می‌دهد.

همچنین نماینده شرکت رادین پژوه پارس آزما به ارائه طرح «تراشه میکروفلوئیدیک جداسازی اسپرم متحرک بدون نیاز به سانتریفیوژ» پرداخت. یوپرم، یک محصول دانش بنیان در حوزه درمان ناباروری می‌باشد که هدف آن بهبود نتایج درمانی در مراکز ناباروری بوده و برای این امر از فناوری میکروفلوئیدیک استفاده می‌کند.
طراحی و ساخت سیمولاتور جراحی

نماینده مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم طرح با عنوان " طراحی و ساخت سیمولاتور جراحی abnormal placentation جهت پیشگیری ازمورتالیتی وموربیدیتی مرتبط با تولیدمثل وباروری " ارائه کرد. با به‌کارگیری وسیله مورد نظر درخصوص طراحی و ساخت سیمولاتور جراحی abnormal placentation جهت پیشگیری ازمورتالیتی وموربیدیتی مرتبط با تولیدمثل وباروری، می‌توان گام‌های موثری در تقویت آموزش پزشکی و توسعه اجرای کاربردی وعملیاتی این جراحی در دوران کرونا وپساکرونا برداشت ومزایای ذیل را درپیش خواهد داشت.

در ادامه مدیرعامل شرکت آروین پادتن به ارائه طرح «ایمونوتراپی بیماران مبتلا به سرطان سینه با استفاده از نانوذرات تزئین شده با آنتی بادی منوکلونال ضد CD ۴۰ در کارآزمایی بالینی مرحله I با هدف بهبود سلامت مادر و کودک» را ارائه کرد.

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است. یک روش موثر برای درمان سرطان، استفاده از نانوذرات به عنوان حامل آنتی‌ژن‌های توموری و ادجوانت‌های محرک ایمنی، جهت عرضه مستقیم به سلول‌های دندریتیک در داخل بدن است.

با توجه به اینکه بعد از ورود نانوذرات به داخل بدن ممکن است توسط سایر سلول‌های بدن نیز جذب شوند، نیاز به هدف گیری اختصاصی نانوذرات به سلول‌های دندریتیک است. یک استراتژی جدید، نشان دار کردن نانوذرات توسط لیگاندهای طبیعی برای گیرنده‌های اندوسیتیک سلول‌های دندریتیک، مانند گیرنده CD ۴۰ است.

در ادامه نماینده شرکت سایا آتی ژنبه ارائه طرح با عنوان «ساخت داربست هیدروژلی واستفاده از پتانسیل ترمیمی اگزوزوم‌های مشتق از سلول‌های بنیادی مزانشیمال برای بازسازی بافت استخوانی آسیب دیده» پرداخت.

درمان نقایص استخوان هنوز یک مشکل بالینی است، علیرغم این واقعیت که درمان‌های متعددی در حال حاضر در دسترس هستند. در دهه‌های اخیر، داربست‌های مهندسی استخوان به ابزاری امیدوارکننده برای پر کردن محل‌های نقص و رفع نواقص پیوند استخوان تبدیل شده‌اند. به دلیل تشکیل استخوان، رشد عروقی و مدولاسیون التهاب، ترکیب داربست‌های مهندسی استخوان با درمان مبتنی بر سلول و بدون سلول به طور گسترده در ترمیم نقص استخوان استفاده می‌شود.

به عنوان آخرین طرح نماینده شرکت نوراژن پیشرو طرح «طراحی و ساخت کیت تشخیص آلودگی ناشی از مایکوپلاسما در دستگاه تناسلی» را تشریح کرد. تعداد و تنوع آلودگی در دستگاه تناسلی انسان می‌تواند بسیار بالا باشد هرچند تعدادی از این میکروارگانیسم‌ها مضر نبوده و به نوعی همزیست هستند، اما تعدادی از میکرو ارگانیسم‌ها دارای عوارضی در دراز مدت هستند؛ و همچنین از طریق روابط جنسی قابل انتقال هستند.

پس از ارائه هریک از طرح‌ها برخی از حاضرین و به ویژه سرمایه گذاران، نمایندگان شتاب دهنده‌های حاضر از جمله شتابدهنده نیتروژن، صندوق‌های پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی و دانشگاه تهران، شرکت‌های سرمایه گذاری لیداکس و شناسا در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کد خبر: ۱۸۹٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha