۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
۱۰ پروژه ملی در صنعت زیست دریا اجرایی می‌شود

۱۰ پروژه ملی در صنعت زیست دریا اجرایی می‌شود

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد: ۱۰ پروژه ملی اجرایی می‌شود تا صنعت زیست دریا به جایگاه و نقش واقعی خود در تولید ناخالص ملی یک گام نزدیک‌تر شود.

به گزارش بازار، چالش‌هایی توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور احصا شده تا با اجرای پروژه‌های فناورانه و نوآورانه به پاسخ برسند و در این راستا ۱۰ پروژه ملی اجرایی می‌شود تا صنعت زیست دریا به جایگاه و نقش واقعی خود در تولید ناخالص ملی یک گام نزدیک‌تر شود.

"تأمین خوراک با کیفیت آبزیان، پوشش ریسک و تامین هزینه طرح‌های اصلاح نژادی"، "توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی"، "کشت گسترده ماکروجلبک در سواحل جنوبی"، "توجه به گونه‌های بومی آبزیان" و "تسیهل و تسریع در صدور مجوزات" از جمله این چالش‌ها و موانع است که به همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارد.

این چالش‌ها با تعریف پروژه‌هایی، چون "تغذیه استخرهای پرورش ماهیان گرمابی با استفاده از میکروجلبک"، "استخراج اگار و کاراگینان از ماکروجلبک پرورش یافته"، "تولید جلبک خشک اسپیرولینا"، "تولید محصولات حاصل از فرآوری جلبک"، "تولید ماسک‌های آرایشی و بهداشتی"، "مولدسازی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویار دورگه سریع‌الرشد"، "تولید تجاری امگا ۳"، "ژلاتین و کلاژن از ضایعات آبزیان" و ... رفع خواهد شد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که به‌کارگیری علم و فن‌آوری، علاوه بر توسعه کمی بهره‌برداری از دریا در زمینه‌های گوناگون از جمله صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری و ... باعث افزایش کیفیت استفاده و نیز کاهش هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود.

این باور وجود دارد که توسعه فناوری از یک‌سو نیازمند توسعه دانش و از سوی دیگر عامل تسریع توسعه علم و دانش در کشور است و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی فن‌آوری‌های دریایی باعث جهش علمی قابل‌توجهی در کشور می‌شود که پیامدهای مثبت اقتصادی و اشتغالی را نیز به همراه دارد.

کد خبر: ۱۸۹٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha