۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
واردات و صادرات برق یکی شد| ۸ میلیون مشترک تخفیف گرفتند
سخنگوی صنعت برق:

واردات و صادرات برق یکی شد| ۸ میلیون مشترک تخفیف گرفتند

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از شروع تبادل برق با ترکیه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳.۵ روز برق را از این کشور دریافت و ۳.۵ روز صادر می کنیم.

بازار، گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی در نشستی خبری مراودات برقی را ۵ درصد تجارت عنوان کرد و گفت: ما ۶۰۰ مگاوات وارد و ۶۰۰ مگاوات نیز صادرات برق داریم.

رجبی مشهدی ادامه داد: ما ۳.۵روز برق را از ترکیه وارد و ۳.۵ روز صادر می‌کنیم امیدواریم با افزایش ظرفیت امکان تبادل افزایش یابد.

وی درباره اقتصاد برق و موانع توسعه و صرفه جویی گفت: با توجه به اینکه صنعت برق بر اساس تعرفه‌های تکلیفی اداره می‌شود اقتصاد خوبی ندارد.

وی افزود: ما در حال حاضر ۸۵ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم و به همین میزان نیز پیمانکاران از ما طلب دارند که طبق قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق پیش بینی شده ظرف ۳ سال تسویه شود.

رجبی مشهدی تاکید کرد: وزارت نیرو بدنبال این است که نقش خود را به عنوان فروشنده و خریدار کاهش داده و تصدی گری را کم و به بخش خصوصی واگذار کند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه بزودی امکان عرضه یک مگاوات برق در بورس فراهم می شود، خاطرنشان کرد: مشترکان صنعتی می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند و به این ترتیب قدرت نقدشوندگی پول بیشتر می شود و مصرف کنندگان برق نیز می توانند برای تامین و مصرف برق برنامه ریزی کنند.

آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه

او همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه، اظهار کرد: اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور آزمایشی وارد تبادل کردیم و با اخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست بک تو بک کار را پیش می بریم.

وی با بیان اینکه با این تکنولوژی از اختلالات فرکانسی جلوگیری می شود، گفت: ۶۰۰ مگاوات در این مرحله اقدام شده و امیدواریم بتوانیم تبادلات را گسترده‌تر کنیم.

سخنگوی صنعت برق در خصوص هدف گذاری صنعت برق برای صادرات برق به اروپا، گفت: یکی از مسیرها اروپاست و از طریق ترکیه می‌توانیم به آن راه پیدا کنیم.

گاز تحویلی به نیروگاه ها ۲ برابر شد

رجبی مشهدی در خصوص تامین سوخت زمستان نیروگاه‌ها، با تاکید بر اینکه اکنون تامین گاز نیروگاه‌ها در اولویت وزارت نفت است، گفت: برنامه‌ریزی این است که هیچ‌گونه خاموشی به نیروگاه ها از بابت عدم سوخت تحمیل نشود.

وی با بیان اینکه در روز های سرد سال ممکن است درصد گاز به سوخت مایع به ۵۰ درصد برسد، گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود.

سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: اگر یک مقایسه در طول چند روز گذشته نسبت به سال قبل داشته باشیم، گاز تحویلی به نیروگاه ها دوبرابر افزایش یافته و اکنون از سوخت جایگزین کمتری استفاده می‌کنیم و با تلاش هایی که در وزارت نفت می‌شود، مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

به گفته رجبی مشهدی، خواسته وزارت نفت و وزارت نیرو از مشترکان کاهش ۱۰ درصدی مصرف است و اگر این اتفاق بیافتد با مشکل کمتری مواجه می شویم.
وی با بیان‌ اینکه برای گاز تحویلی به نیروگاه یک برنامه مشخص می‌شود، افزود: تاکنون از آنچه مشخص شده گاز بیشتری به نیروگاه ها تحویل داده شده است.

برق گران نمی شود

سخنگوی صنعت برق در ادامه سخنان خود درباره تغییر تعرفه برق گفت: مشترکاتی که مصرفشان زیر الگو باشد یارانه دریافت می کنند و مشترکاتی که بالای الگو برق مصرف کرده اند، به صورت پلکانی تعرفه برق آنها افزایش یافته و یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک مصرف خود را به زیر الگوی مصرف رسانده اند به همین دلیل ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه سه تا چهار درصد مشترکان بالای الگو برق مصرف می کنند، تصریح کرد: حدود ۸ میلیون مشترک مشمول تخفیف ناشی از مدیریت مصرف داشته اند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ده هزار مگاوات نیروگاه برق توسط صنایع انرژی بر برنامه ریزی ساخته شده است، اظهار کرد: صنایع انرژی بر در آینده سهم کمتری از برق مصرفی شبکه خواهند داشت و سال آینده بیش از هزار مگاوات برق تولیدی نیروگاه های ساخت صنایع وارد شبکه می شود.

کد خبر: ۱۸۹٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha