۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
نتیجه اولتیماتوم آقای وزیر؛ تهیه فرمولی برای توسعه دلالی در صنعت خودرو
خودروهای صفر در جاده ها می تازند ، دلالها در بازار!

نتیجه اولتیماتوم آقای وزیر؛ تهیه فرمولی برای توسعه دلالی در صنعت خودرو

فرصت ۲۴ ساعته وزیر برای حل مشکل بازار خودرو در حال اتمام است اما خبری از بهبود وضعیت نیست. فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار به نوعی سودآورد بودن دلالی در بازار خود را تضمین کرده و در بهترین حالت حاشیه سود بازار خودرو بدون تغییربه همین میزان باقی خواهد ماند.

خبرگزاری بازار- فرصت ۲۴ ساعت وزیر برای حل مشکل بازار خودرو در حال اتمام است اما خبری از بهبود وضعیت نیست. آنگونه که فعالان بازار می‌گوید: بازار امروز راکد بوده و عملا هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شده، اما از کاهش قیمت هم خبری نبوده است. آنها حتی این احتمال را می‌دهند که قیمت خودرو از روزهای  آینده دوباره روند صعودی به خود بگیرد. اما تنها فعالان بازار نیستند که معتقدند روزهای بدتری در انتظار بازار خودرو است. امیر حسن کاکایی عضو هییت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت که فرمول تعیین قیمت خودرو را فرمولی برای توسعه دلالی می‌داند، به بازار گفت: با قیمت‌های تعیین شده زیان خودروسازی افزایش پیدا کرده و عملا افزایش تولیدی رخ نمیدهد که قرار باشد به واسطه آن بتوان مانع دلالی در بازار خودرو شود.

اما خودروسازان هم که دل خوشی از مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار ندارند، می‌گویند امکان جهش تولید با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازی و صنایع همگن در اینباره به بازار می‌گوید: قیمت تمام شده تامین مواد و حقوق دستمزد کارگران امسال حدود ۳۰ درصد بیشتر شده است. البته اگر باشد تغییر قیمت‌ها زیان ۴۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان را هم جبران کند، قیمت‌ها باید بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

مصوبات توخالی ستاد تنظیم بازار

 پیش بینی افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح می‌شود که در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده که فروش خود در سه قالب، فوری، پیش فروش و مشارکتی افزایش پیدا کرده و برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی تنها کسانی که در ۳ سال گذشته خودرویی خریداری نکرده اند، امکان خرید خودرو داشته باشند.

آنگونه که رضا شیوا رییس شورای رقابت اعلام کرده قیمت محصولات ایران خودرو از این پس ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. محمدی فعال بازار در اینباره می‌گوید: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که این مصوبات و سخت گیری‌ها هیچ وقت نتوانسته به بهتر شدن وضعیت بازار کمک کند.

او با اشاره به پیش فروش محصولات ایران خودرو در امروز، گفت: خودروسازان در ظاهر برنامه پیش فروش برگزار می‌کنند اما در عمل هیچ یک از مشتریان واقعی موفق به خرید خودرو نمی‌شوند. شرایط در پیش فروش‌های صورت گرفته در امسال به قدری بد بوده که حتی فعالان بازار و دلال‌ها و اسطه‌ها هم موفق به ثبت نام خودرو نشده اند.

او ادامه داد : به عنوان مثال ثبت یک خودرو به ازای هر کد ملی تنها راه‌هایی مثل خرید و فروش کد ملی برای خرید را رواج می‌بخشد. این سیاست‌ها تماما در سال‌های گذشته اجرا شده اما در عمل هیچ فایده ای نداشته است.

دلالی همچنان سودآور است

 امیر حسن کاکایی عضو هییت علمی‌دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت هم که فرمول شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو را فرمولی برای توسعه دلالی می‌داند، گفت: قیمت‌های اعلامی‌تضمین کرد که دلالی در این بازار همچنان سودآور خواهند بود و واسطه‌ها می‌تواند بدون نگرانی از کم شدن سودشان به فعالیت در این بازار ادامه دهند.

او با بیان اینکه قیمت‌های تعیین شده زیان خودروسازان را افزایش خواهد داد، گفت: وقتی خودروسازی مدام در حال ضرر کردن است و به جای سود کردن از تولید یک خودرو مدام در حال ضرر است چرا باید تولید خود را افزایش دهد.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، پتانسیل دلالی در بهترین شرایط امسال ثابت خواهند ماند و مثل همیشه هزینه این تصمیمات اشتباه را مردم خواهند داد. بازار خودرو ۲ سال است به اسم‌های مختلف شرایط خیلی بدی را سپری می‌کند.

ارتقای استاندارد یورو ۵ دوباره به تعویق می‌افتد

کاکایی عضو هییت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت  با طرح این سوال که خودروسازان هزینه طرح‌های توسعه ای را قرار است از کجا تامین کند، ادامه داد: بر اساس مصوبه سازمان استاندارد، خودروسازان موظف به ارتقای استاندارد خودرو به یورو ۵ و رعایت استانداردهای ۸۵ هستند. در حالی که این ارتقای استاندارد در خودرویی همچون تیبا دست کم ۱۵ میلیون توملن به هزینه تولید خودرو اضافه خواهد کرد. در چنین شرایطی نمی‌توان امیدی به تحقق این بهبودها داشت.

او با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری تنها یکی از مشکلات بازار خودرو است، ادامه داد : آخرین تغییر قیمت خودرو مربوط به بهمن سال ۹۷ است. در طول این مدت در حالیکه قیمت‌های کارخانه ثابت مانده که اقتصاد کشور سال ۹۸ با تورم ۴۰ درصدی دست و پنجه نرم می‌کرده و پیش بینی می‌شود که امسال هم چنین سطحی از تورم را در کشور شاهد باشیم.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: به عبارت دیگر در حالی هر فصل ۱۰ درصد به قیمت‌ها افزوده شده که شورای رقابت می‌گوید ایران خودرو بعد از ۱۶ ماه تثبیت قیمت‌ها تنها ۱۰ درصد یعنی به اندازه بارتورمی‌تنها یک فصل ایران خودرو مجاز به تغییر قیمت محصولات خود است.

مسئولان دولتی به دنبال فرافکنی هستند

اما فعالان صنعت خودرو هم که معتقدند مسئولان دولت بیشتر به دنبال فرافکنی هستند، می‌گویند با قیمت گذاری دستوری، حذف قیمت‌ها از فضای مجازی یا عرضه خودرو به صورت قرعه کشی مشکل بازار خودرو حل نمی‌شود.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن قطعه‌سازی و صنایع همگن در اینباره به بازار گفت: دولت باید دست از قیمت گذاری بردارد و اجازه دهد که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود تا خودروسازها بیش از این زیان نبینند. این همان روشی است که در دهه ۷۰ تجربه خود را پس داده و بازار را کنترل کرده است. با این وجود مسئولان کشور اصرار به اجرای سیاستی دارند که در سال‌های گذشته شکست آن را بارهاو بارهادیده ایم.

او با بیان اینکه خودروسازهادر سال گذشته حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان زیان داده اند و این زیان همچنان ادامه دارد، گفت: هزینه تمام شده تولید امسال ۳۰ درصد بیشتر شده البته اگر قرار باشد زیان ۴۳ هزار میلیاردی پارسال را هم به آن اضافه کنیم، بهای خودرو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد باید گران می شد نه ۱۰ درصد.

در بازار چه خبر است؟

گشتی در کانال‌های تلگرامی خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد که هم اکنون پژو ۴۰۵ تک سوز نقره ای مدل ۹۹ در بازار ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیپ ۵ آن هم ۱۷۳ میلیون تومان قیمت خورده است. در حال حاضر دنا پلاس خاکستری ۲۱۹ میلیون تومان و ۲۰۷ دنده ای ۲۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت پراید ۱۱۱ هم برخلاف تمام آنچه اعلام شده ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 در همین حال  بنا بر مشاهده خبرنگاران بازار در  مسیر  خراسان  خودروهای حامل خودروهای ایران خودرو و سایپا  به شدت در حال رفت وآمد هستندو خودرو های صفر را جابجا می کنند و عموما خودر پراید از تهران به مقصد شهرهای دیگر  در حرکت و بر عکس خودروهای  هایما و پژو  از سمت خراسان به تهران در حرکتند. که به ننظر می رسد سایت های خودرو سازی  در مناطق مختلف کشور با توجه به این شرایط داغ بازار فعالیت خود را بیشتر کرده اند و برای عرضه بیشتر  همچون دلال ها خود را  اماده می کنند. 

کد خبر: ۱۸٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha