۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در ۳ استان کشور
رئیس بسیج سازندگی کشور اعلام کرد

اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در ۳ استان کشور

رئیس بسیج سازندگی کشور گفت: با نقطه یابی دقیق آبخیزی تحت نظر کارشناسان، این طرح به صورت آزمایشی در سه استان کشور اجرایی شده است که در سال ۱۴۰۲ نیز به صورت جهشی در سراسر کشور انجام می‌شود.

به گزارش بازار، محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی کشور گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به زودی در ۱۹ میلیون هکتار اراضی آبخیزداری کشور اجرا می‌شود.

زهرایی با بیان اینکه اجرای طرح از آبخیز تا جالیز از جمله طرح‌های راهبردی در این زمینه است و بزودی قرار است به مرحله اجرا گذاشته شود گفت: این طرح را به دولت پیشین هم ارائه دادیم، اما رد شد، خوشبختانه در دولت سیزدهم با موافقت رئیس جمهور این طرح آماده و روی میز دولت برای تصویب نهایی قرار دارد.

وی میزان اراضی کشور را ۱۳۰ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: مقرر شده از این میزان حدود ۹۲ میلیون هکتار طرح آبخیز داری انجام شود، در حال حاضر کار مطالعاتی ۱۹ میلیون هکتار توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

رئیس بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: در همین زمینه تفاهم نامه‌ای نیز با نیروهای بسیجی و جهاد گر منعقد شده و پیش بینی می‌شود این طرح سه ساله به اتمام برسد.

وی در ادامه افزود: نقطه یابی دقیق اجرای آبخیزی، با نظر کاشناسان جهاد کشاورزی انجام شده که در سه استان کشور از جمله خراسان جنوبی به صورت آزمایشی اجرایی شده است و در سال ۱۴۰۲ نیز به صورت جهشی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

زهرایی با اشاره به اینکه در مدت این سه سال اگر طرح در این سه استان به درستی اجرا شود گفت: شاهد افزایش سه برابری سفره‌های زیرزمین خواهیم بود. به گفته کارشناسان، اجرای عملیات آبخیز داری باعث کاهش سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی می‌شود. بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیز داری انجام شود.

به گفته کارشناسان، اجرای عملیات آبخیز داری باعث کاهش سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی می‌شود. بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیز داری انجام شود.

کد خبر: ۱۸۹٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha