۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
افزایش ۱.۵ برابری هزینه تعمیرات نیروگاه| ۴ سال است در تهران از مازوت استفاده نمی کنیم
مدیر عامل برق حرارتی در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

افزایش ۱.۵ برابری هزینه تعمیرات نیروگاه| ۴ سال است در تهران از مازوت استفاده نمی کنیم

پیشاهنگ مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه از سال ۸۸ تا کنون در نیروگاه های تهران مازوت مصرف نشده، گفت: تنها در ۱۰ درصد نیروگاه های کشور امکان استفاده از این سوخت وجود دارد.

بازار، گروه آب و انرژی: عبدالرصول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت برق حرارتی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال بازار، با اشاره به اینکه مصرف سوخت مایع ضریب تعمیرات نیروگاه‌ها را ۱.۵ برابر افزایش می‌دهد، گفت: از میان ۱۳۲ نیروگاه کشور تنها ۱۴ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت دارند و سوخت دوم سایر نیروگاه‌ها گازوئیل است.

او با بیان اینکه استفاده از سوخت پاک(گاز) در اول آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۹۲ میلیون مترمکعب گاز و ۹۲ میلیون لیتر گازوییل مصرف می کردیم. اما حالا حدود ۱۷۷ میلیون مترمکعب گاز و ۷ میلیون لیتر گازوییل مصرف می کنیم. همچنین حدود ۲۰ میلیون لیتر هم مازوت در نیروگاه ها استفاده می شود.

پیشاهنگ با بیان اینکه ما در کشور ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی داریم که ۶۸ درصد مالک خصوصی و ۳۲ درصد مالک دولتی دارند، گفت: در سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات در دست تعمیرات داریم که از این میزان ۳۳۵۰۰ واحد را به تعمیرات بردیم که تا پایان اردیبهشت کامل می شود و واحدها در تابستان در مدار خواهند بود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی همچنین از افزایش حدود ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پیش از ورود به پیک مصرف برق در سال آینده خبر داد و گفت: از این مقدار حدود سه هزار و ۲۵ مگاوات آن از محل نصب نیروگاه های جدید خواهد بود. همچنین هزار و ۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط صنایع و ۵۱۵ مگاوات ارتقای ظرفیت عملی تولید واحدهای حرارتی در دستور کار قرار گرفته است.

از سال ۸۸ تاکنون مازوت در نیروگاه های تهران استفاده نشده است

او همچنین در خصوص میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها گفت: براساس آمار روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفته است و در تهران از سال ۸۸ تاکنون در هیچ کدام از نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نشده است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ترجیح ما استفاده از سوخت مایع است، در این زمینه توضیح داد: از ۱۳۲ نیروگاه تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و سایر نیروگاه‌ها از گازوئیل یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور استفاده می‌کنند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تهران از سال ۸۸ تا کنون مصرف مازوت نداشته و سوخت دوم در نیروگاه‌های تهران گازوئیل است.

او تاکید کرد: اگرچه امکان مازوت برای ما وجود دارد اما استفاده از گاز تعمیرات را کاهش می‌دهد ولی باید شرایط چنین اقدامی وجود داشته باشد.

ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی تولید و مصرف

به گفته پیشاهنگ، مصرف ما با تولید هم خوانی ندارد. در سال های گذشته رشد مصرف ما حدود ۵ درصد بوده و همواره مقدار مصرف از تولید بیشتر بوده است.

او با اشاره به شروع خاموشی ها از سال گذشته، گفت: پارسال ناترازی ها به حدود ۲۰ هزار مگاوات رسیده بود. به دلیل ناترازی مجبور هستیم که تمام نیروگاه های خود را در زمان پیک وار مدار کنیم. جالب است که بدانید ما نیروگاهی داریم که عمر آن ۶۴ سال بوده و نیروگاهی داریم که عمرش یک سال است.

به گفته پیشاهنگ، قیمت برق در دنیا ۷ سنت است اما زیان خاموشی حدود ۱۵ درصد GDP است. به همین دلیل ناچار هستیم که همه نیروگاه های راندمان پایین را هم در تابستان وارد مدار کنیم.

او همچنین مقدار بهره وری نیروگاه را حدود ۳۹.۶ درصد اعلام کرد و افزود: با ورود بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی مقدار بهره وری به بالای ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: به دلیل اینکه میزان مصرف برق در زمستان کاهش می یابد ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه های با راندمان پایین از مهر ماه از چرخه خارج می شوند و بعد در پایان اردیبهشت به شبکه بر می گردند. همچنین توافقی با وزارت نفت رسیده ایم که ۲۰۰ میلیون متر مکعب سوخت در زمستان باید تامین شود و تمایل داریم که بیشتر از گاز تامین شود و مابقی از سوخت مایع استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی همچنین گفت: نیروگاه زمین گرمایی در مشکین شهر به ظرفیت ۵ مگاوات است که در مراحل آخر تست و راه اندازی قرار دارد.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که مقرر شده که کنار نیروگاه ری یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نصب شود و این نیروگاه از مدار تولید خارج شود، ادامه داد: ظرفیت کنونی نیروگاه ری ۴۸۰ مگاوات است و این طرح را برای نیروگاه بعثت نیز در دستور کار داریم.

دریافت تکنولوژی از کشور خارجی برای نیروگاه زغال سنگ

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان این‌که براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته احداث نیروگاه زغال سنگ سوز طبس در دستور کار قرار گرفته و مطالعات روی بحث‌های تکنولوژی در دستور کار است و در حال حاضر بویلر این نیروگاه را به یک کشور خارجی سفارش داده‌ایم تا بتوانیم با تکنولوژی بالاتری کار را پیش ببریم و از این طریق آلودگی این نیروگاه نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای صادرات تجهیزات به کشورهای دیگر اظهار کرد: تاکنون به کشور عراق، سوریه، مالزی و اخیرا روسیه تجهیزاتی را صادر کرده‌ایم و در این زمینه نیز شرکت مپنا اقدامات خوبی را انجام داده است.

کد خبر: ۱۸۹٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha