۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
شکست نشست آب و هوایی مصر درباره مصرف سوخت فسیلی

شکست نشست آب و هوایی مصر درباره مصرف سوخت فسیلی

نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد در مصر بدون توافق درباره کاهش مصرف سوخت فسیلی پایان یافت.

به گزارش بازار، نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد، cop۲۷، که با یک توافق چشمگیر درباره کشورهای در حال توسعه پایان یافت، با یک ناامیدی نیز همراه بود و آن این که هیچ توافقی درباره کاهش بیشتر گازهای گلخانه‌ای به دست نیامد.

مذاکره کنندگان در مصر توافق کردند تا صندوقی برای کمک به کشورهای فقیر به قصد مقابله با مشکلات ناشی از تغییر آب و هوایی مانند سیل دایر کنند. آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این گام مهمی در جهت عدالت است، اما نبودن تعهدات جدید برای کاهش انتشار دی اکسید کربن با انتقاداتی همراه شده است.

قرار بود این گفتگوها روز جمعه پایان یابد، اما در شامگاه جمعه و شامگاه شنبه هم ادامه پیدا کرد. در صبح یکشنبه، سرانجام درباره خسارت و ضررها توافق شد. هیئت نمایندگی که خسته شده بود، فقط توانست بر بخشی از اختلافات فائق آید، اما این توافق چشمگیری درباره مسئله‌ای است که دهه‌ها درباره آن گفتگو شده است.

آنتونی گوترش گفت: مسلما این کافی نیست، اما این سیگنال سیاسی بسیار ضروری برای بازسازی اعتمادی است که از بین رفته است. صدای کسانی که در بحران تغییر شرایط آب و هوایی در خط مقدم هستند، باید شنیده شود.

طوفان آیان در اوایل سال کوبا را در نوردید. توافق امروز، صندوقی برای کمک به کشورهای آسیب پذیر ایجاد می‌کند تا آن‌ها با خسارت و ضررهای ناشی از طوفان‌های برخاسته از تغییر شرایط جوی، خشکسالی و سیل مقابله کنند.

توافق درباره خسارت و ضرر مسلما پیشرفت مهمی است، اما بسیار دلسرد کننده است که بقیه متن این توافق جاه طلبانه نیست. سران هیئت نمایندگی دیدار کردند تا ببینند چگونه می‌توانند تلاش‌ها را برای کاهش انتشار دی اکسید کربن افزایش دهند. هدف این نشست، کاهشی بیش از هر سال بود، اما توافق امروز مثل همان چیزی است که سال گذشته در گلاسگو درباره آن توافق شده بود. متن این توافق می‌گوید ما باید به سمت انرژی تجدید پذیر و آن نوع انرژی برویم که انتشار دی اکسید کربن آن کم باشد. همچنین متوجه شدیم که عبارت انرژی با انتشار گاز دی اکسید کربن کم با فشار هیئت نمایندگی عربستان سعودی و دیگر کشورهای غنی از سوخت فسیلی در توافق گنجانده شد و بر اساس آن گاز طبیعی را می‌توان در رسته انرژی سبز قرار داد.

جیمز شاو وزیر آب و هوایی نیوزیلند گفت: برخی کشورهای دارای سوخت فسیلی با حرکتی قوی تلاش کردند برخی از تصمیمات را بی اثر کنند و آن را به مقررات قبل از نشست پاریس بازگردانند و به همین جهت این وضعیت به وجود آمد.

اما بسیاری از کشورها خواستار شدند که با عزم راسخ تری برای کاهش انتشار دی اکسید کربن قدم برداریم.

آلوک شارما نماینده و رئیس سابق نشست گلاسکو cop۲۶ گفت: رسیدن به اوج انتشار دی اکسید کربن قبل از ۲۰۲۵ نشانه‌ای است که به ما می‌گوید باید اقدام ضروری شود، اما در این متن نیامده است. کاهش در نظر گرفته شده در نشست (قبلی) در این متن نیست. تعهد مشخص برای توقف همه سوخت‌های فسیلی در این متن نیست و متن انرژی هم در دقایق آخر ضعیف‌تر شده است.

اما توافق درباره خسارات و ضررها واقعا پیشرفت مهمی بود. این را یک زن که هدایت مذاکرات را برای کشورهای در حال توسعه بر عهده داشته است، می‌گوید.

شری رحمان وزیر آب و هوایی پاکستان گفت: این به من امید می‌دهد و این احیای باور به چندجانبه گرایی است و این همه امید را به ما درباره سیستم کاپ (نشست آب و هوایی) می‌دهد و این در حقیقت قدرت کار کردن با یکدیگر است.

مشکل برای کسانی که اینجا (در مصر) هستند این بود که بقیه توافق بسیار ناامید کننده بود. به این معنی که ممکن است این برای مصر پیروزی بوده باشد، اما در نهایت می‌شود چنین قضاوت کرد که این شکست بوده است.

کد خبر: ۱۸۹٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha