۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
ساخت ماشین کشت حوضچه ای به همت بخش خصوصی در استان همدان
رئیس اداره مکانیزاسیون جهادکشاورزی همدان خبر داد:

ساخت ماشین کشت حوضچه ای به همت بخش خصوصی در استان همدان

همدان - رئیس اداره مکانیزه و فناوری های کشاورزی همدان گفت: ماشین کشت حوضچه ای به همت بخش خصوصی در استان همدان ساخته و از آن رونمایی شد.  

به گزارش بازار؛ مهدی جهانگیری گفت: در اراضی شیب دار باید کشت عمود بر شیب انجام شود که روان آب و فرسایش آبی خاک کاهش یابد و رطوبت در مزرعه بیشتر ذخیره شود.

وی بابیان اینکه در این موضوع چالش هایی وجود دارد، گفت: برخی از اراضی دارای عرض کم و طول زیاد هستند که انجام عملیات عمود بر شیب در این اراضی مانور ماشین آلات بسیار سخت و زمان بر است همچنین تردد ماشین های کشاورزی در مزرعه افزایش یافته که باعث تخریب خاک می شود .

جهانگیری بااشاره به اینکه برخی از مزارع دارای شیب در جهت های مختلف هستند و نمی توان عمود بر شیب کار را شروع و به پایان رساند، گفت: در ایران ماشین های مناسب کار در اراضی شیب دار بسیار کم است و کار با ماشین های موجود بسیار مشکل و کنترل آنها در جهت عمود بر شیب سخت است که در همین راستا ماشین کشت حوضچه ای به همت بخش خصوصی در استان ساخته و رونمایی شد.

وی افزود: با استفاده از این ماشین کشت در اراضی شیب دار انجام می شود اما در هر شیار پشته هایی به ارتفاع هفت سانتی متر در فواصل یک متری ایجاد می شود و در این حالت تمام سطح مزرعه با حوضچه هایی با عرض ۱۰ سانتی متر و ارتفاع هفت سانتی متر و طول یک متر پوشیده می شود که روان آب ناشی از بارندگی را به تله می اندازد و آب فرصت کافی برای نفوذ در دل خاک را دارد و رطوبت در سطح مزرعه بصورت یک نواخت توزیع می شود و راحت تر در دسترس گیاه قرار می گیرد و در نهایت بهره وری در اراضی شیب دار افزایش یافته و ریسک تولید کاهش خواهد یافت.

جهانگیری گفت: تعداد ۳۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه تراکتور و تعداد ۱۱۱ هزار و ۲۴۹ دستگاه انواع ادوات کشاورزی در ناوگان ماشین های کشاورزی استان همدان فعال است.

کد خبر: ۱۸۹٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha