۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
مسیر دسترسی به سایت پرورش میگو گمیشان مناسب نیست
پروش دهنده میگو:

مسیر دسترسی به سایت پرورش میگو گمیشان مناسب نیست

گرگان-شریفی، پروش دهنده میگو گفت: متاسفانه مسیر دسترسی به سایت پرورش میگو گمیشان مناسب نیست و کارکنان و خودروهای حمل بار در مضیقه هستند.

امیر شریفی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که صنعت پرورش میگو نیاز به آب شیرین ندارد، اظهار کرد: این موضوع خیلی مهمی است ضمن اینکه این صنعت به لحاظ کارشناسی در کشور تمام زمینه های تخصصی آن در پرورش و عمل آوری وجود دارد.
این پروش دهنده میگو افزود: از آنجاییکه اقتصاد و دریا بحث بسیار مهمی در موضوع درآمد ملی کشور است، دولت باید بسیار جدی در این حوزه ورود پیدا کند.
وی به اشتغال چشمگیر در حوزه پرورش آبزیان تاکید کرد و گفت: این صنعت برای مناطقی مانند شهرستان گمیشان که آمار بیکاری در آن بالا و سرانه درآمد پائین است، بسیار موثر خواهد بود.
این فعال اقتصادی از گرانی تعرفه خوراک آبزیان در سال های اخیر انتقاد کرد و گفت: ۷۰ درصد از هزینه های این صنعت مربوط به بخش خوراک آبزیان است که افزایش قیمت نهاده ها باعث گرانی محصول نهایی یعنی میگو شد.
شریفی وجود لارو آلوده به بیماری را از جمله مشکلات پرورش دهندگان مطرح کرد و افزود: متأسفانه برخی مواقع نسل کِشی از لارو میگو آلوده منجر به مشکلاتی برای فعالانن این حوزه می شود.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه های کارگری، خوراک، حمل و غیره به نظر می رسد متولیان این حوزه باید توجه بیشتری نسبت به اطمینان از سلامت لاروهای میگو داشته باشند تا پرورش دهندگان از این بخش خسارت نبینند.
این پرورش دهنده گلستانی از تولید لارو میگو به عنوان یک خلا و نقطه کوری در این صنعت یاد کرد و گفت: اگر دولت با نظارت دقیق از طریق سازمان دامپزشکی نسبت به تامین لارو عاری از بیماری اقدام کند به طور قطع این صنعت شکوفا خواهد شد.
او زیرساخت را لازمه توسعه هر صنعتی دانست و گفت: وجود حامل های انرژی از جمله برق برای سایت پرورش میگو ضروری است زیرا میگو در زمان پرورش نیاز به اکسیژن در آب دارد که آن هم از طریق برق تامین می شود.
شریفی نبود مسیر دسترسی مناسب به سایت پرورش میگو را یکی دیگر از مشکلات زیرساختی این حوزه اعلام کرد و افزود: راه ارتباطی مناسب برای شاغلان در سایت یک ضرورت است که متاسفانه در حال حاضر این مهم مهیا نیست.
وی فقدان آب پایدار در سایت پرورش میگو را معضلی جدی و تهدیدی برای پرورش برشمرد و گفت: نبود آب پایدار در زمان های حساس پرورش را با مشکل مواجه می کند بنابراین باید راهکاری مناسب برای آن اندیشیده شود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: کاهش سطح آب دریا منجر به رسوب آن در دهانه کانال می شود که با لایروبی های دوزیست می توان به تامین آب پایدار کمک کرد موضوعی که از پرورش دهندگان خارج است و دولت باید در این زمینه حمایت کند.
این صادرکننده میگو مصرف محدود داخل را یکی دیگر از مشکلات صاحبان این صنعت برشمرد و افزود: نبود فرهنگ مصرف میگو در کشور باعث کاهش استفاده این محصول باکیفیت شده که با توجه به اهمیت آن در سلامت افراد باید برای آن فکری جدی شود.

کد خبر: ۱۸۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha