۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
شکایت ۲ هزار خریدار برای تحویل ندادن به موقع/ وزارت صنعت توانایی ترخیص خودروهای دپو شده  را ندارد
رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با بازار

شکایت ۲ هزار خریدار برای تحویل ندادن به موقع/ وزارت صنعت توانایی ترخیص خودروهای دپو شده را ندارد

دادفر رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ۲ هزار دستگاه از ۳۵۰۰ خودرو مانده در گمرک فروخته شده و به دلیل عدم تحویل به موقع دارای پروند قضایی است، گفت: این بار سوم است که دولت مصوب کرده که خودروهای دپو شده در گمرک باید ترخیص شود اما وزارت صمت توانایی اجرای این مصوبه را ندارد.

خبرگزاری بازار- مهدی دادفر رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با بازار با بیان اینکه تنها یک هفته به پایان فرصت تعیین شده برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باقی مانده است، گفت: به جای اینکه مشکلات کمتر شود، این پروسه هر روز در حال پیچیده‌تر شدن است.

او با بیا اینکه وزارت صمت به هیچ وجه توانایی لازم برای مدیریت و حل مشکل خودروهای مانده در گمرک را ندارد، گفت: با وجود جلسات متعددی که معاون وزیر، مشاور بازرسی، مدیرکل دفتر حمل و نقل، مدیر کل دفتر مقررات برگزار شده همچنان سامانه ثبت و سفارش قطع است.

به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، این بار سوم است که دولت مصوب کرده که خودروهای مانده در گمرک باید ترخیص شوند اما وزارت صمت عملا توان اجرای آن را نداشته است. حتی در دفعات قبلی ادعا می‌شد که سامانه ثبت و سفارش باز شده و واردکننده برای ترخیص خودروها مراجعه نمی‌کنند. در حالیکه مشکلات سامانه هیچ گاه رفع نشده بود. در نهایت سه شنبه هفته گذشته تجمعی را روبروی ساختمان وزارت صمت در خیابان سمیه برگزار کرده و اعلام کردیم که ما خواهان ترخیص خودروهای خود هستیم و اگر مشکل ما در روند واردات عدم مراجعه ماست، حالا ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم. بعد از این اعتراض جلسه ای با واردکنندگان برگزار و قرار شد این مشکلات حل و فصل شود.

حدود ۸۰۰ دستگاه از این ۳۵۰۰ دستگاه خودرو به دلیل نداشتن گارانتی در گمرک دپو شده و سازمان حمایت اجازه ورود به آنها نمی‌دهد در حالیکه مسئولان این سازمان خود به خوبی می دانند که صدور گارانتی عملا ممکن نیست

جای خالی گارانتی و سنگ اندازی‌های سازمان حمایت

او همچنین در رابطه مشکلات ترخیص خودروهای مانده در گمرک گفت: شناسه خودروها در سیستم اداره کل خودرویی وزارت صمت نبود، دسترسی برای دیدن ثبت و سفارش‌های برای ذی نفعان وجود نداشت، ثبت و سفارش‌های بانکی فعال نمی‌شد، خودروهایی که سال ساخت آنها مربوط به ۲۰۱۷ بوده اما مدل آنها ۲۰۱۸ خورده شده بود، به رسمیت شناخته نمی‌شد. قرار بود که این مشکلات با دستور وزیر حل و فصل شود اما همچنان به قوت خود باقی است و هیچ کاری برای حل آنها انجام نشده است.

دادفر در ادامه از سنگ اندازی‌های سازمان حمایت در روند ترخیص خودروها خبر داد و گفت: ۳ سال است که واردات خودرو به ایران متوقف شده و بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش تعطیل شده اند. تعداد اندکی هم که باقی مانده اند به شدت در تامین و واردات قطعه با مشکل مواجه هستند وحاضر به پذیرش تعهد جدید برای خود نیستند. در چینین شرایطی سازمان حمایت خواهان ارائه برگه گارانتی برای این خودروها هستند.

به گفته او، در حال حاضر حدود ۸۰۰ دستگاه از این ۳۵۰۰ دستگاه خودرو به دلیل نداشتن گارانتی در گمرک دپو شده و سازمان حمایت اجازه ورود به آنها نمی‌دهد در حالیکه مسئولان این سازمان خود به خوبی می دانند که صدور گارانتی عملا ممکن نیست.

زمان ترخیص خودرو باید تمدید شود

رییس انجمن واردکنندگان خودرو  با اشاره به اینکه کمتر از یک هفته فرصت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک زمان  باقی مانده است، گفت: ما طی نامه‌ای خواهان تمدید مدت زمان واردات خودرو شدیم اما تاکنون هیچ تصمیمی‌در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.

به گفته او، حدود ۲ هزار دستگاه از  تعداد ۳۵۰۰ دستگاه خودرو فروخته شده و خریداران به دلیل عدم تحویل به موقع از شرکت‌های واردکننده شکایت کرده و دارای پروند قضایی هستند. به عبارتی مردم و مصرف کنندگان واقعی هستند که از فضای نامساعد کسب و کار  و بروکراسی های پیچیده ادارای متضرر می‌شوند.

کد خبر: ۱۸٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha