۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
مذاکره جنرال موتورز با پوسکو شیمایی آغاز شد| لابی کره ای ها برای حذف چین از صنعت خودرو آمریکا
فلزات باتری از آسیا به آمریکا می رود

مذاکره جنرال موتورز با پوسکو شیمایی آغاز شد| لابی کره ای ها برای حذف چین از صنعت خودرو آمریکا

گروه خودروسازی جنرال موتورز زودتر از سایر خودروسازان با شرکت شیمایی پوسکو برای افزایش سهم مواداولیه باتری و لیتیوم وارد مذاکره شده است، بزودی ارزش قرارداد این شرکت به ۱۷ میلیارد دلار میرسد.

بازار؛ گروه خودرو: پوسکو شیمایی به عنوان یکی از تامین کنندگان فلزات باتری، فشار لایحه جدید انرژی آمریکا را جسورانه در بازار کاهش داد. ظاهرا شرکت پوسکو قرار است که حجم عرضه لیتیوم به تولید کنندگان باتری خودرو مانند ال جی و سامسونگ را افزایش دهد، از سوی این تولید کننده مقدار عرضه کربنات لیتیوم را نیز به بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.

در حال حاضر، گروه خودروسازی استلانتیس، فورد موتور و جنرال موتورز قرار است به زودی در کارخانه پوسکو سرمایه گذاری کنند، سرمایه گذاری خودروسازان در این شرکت شیمایی برای افزایش تولید باتری برای رقابت با چینی ها در آمریکا شمالی است.

شنیده ها حاکی از آن است که گروه خودروسازی جنرال موتورز زودتر از سایر خودروسازان با پوسکو به صورت محرمانه وارد مذاکره شده است تا سرمایه گذاری زودتر از موعد انجام دهد


کارخانه شیمایی پوسکو قرار است کاتد و آند مورد نیاز باتری را با سرمایه گذاری خودروسازان تولید کند، این مواد جز پارامترهای اصلی برای تعیین چگالی باتری های لیتیوم یونی محسوب می شوند. شنیده ها حاکی از آن است که گروه خودروسازی جنرال موتورز زودتر از سایر خودروسازان با پوسکو به صورت محرمانه وارد مذاکره شده است تا سرمایه گذاری زودتر از موعد انجام دهد. این مذاکره به دلیل فشار خودروسازان چینی در بازارهای آمریکا ایجاد شده است.

استلانتیس و فورد موتور دو خودروساز دیگر مدعی سرمایه گذاری در پوسکو تاکنون نسبت به این خبر واکنش نشان نداده اند.

مذاکره جنرال موتورز با پوسکو شیمایی آغاز شد| لابی کره ای ها برای حذف چین از صنعت خودرو آمریکا

در ماه ژوئیه قرار دادی به ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار برای تامین مواد باتری با جنرال موتورز منعقد شد، بزودی ارزش مالی این قرار داد به ۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید

رقابت میلیارد دلاری برای باتری

مین کیونگ زون مدیرعامل شرکت شیمایی پوسکو چندی پیش در یک نشست خبری اعلام کرد؛ سه خودروسا برای تولید باتری در کارخانه های خود در آمریکا، در حال مذاکره با ما هستند. مدیرعامل این شرکت کره ای بدون ذکر نام از خودروسازان، اظهار داشت؛ در ماه ژوئیه قرار دادی به ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار برای تامین مواد باتری با جنرال موتورز منعقد شد، بزودی ارزش مالی این قرار داد به ۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیشتر گروه خودروسازی جنرال موتورز اعلام کرده بود که ۳۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۵ برای تولید تمام محصولات به صورت الکتریکی، سرمایه گذاری خواهد کرد. این درحالی است که فورد به عنوان رقیب اصلی بزرگترین خودروسازآمریکا قرار است ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۶ برای تولید خودروهای الکتریکی انجام دهد. شرکت خودروسازی فورد اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو برقی از ۷۵ محصول تولیدی خود، روانه بازار خواهد کرد. این هدف گذاری از سال ۲۰۲۶ آغاز و در سال ۲۰۳۰ به پایان خواهد رسید.

باتوجه به سیاست صنعت خودرو جهان برای عرضه محصولات تمام برقی در سال ۲۰۳۰، خودروسازان به سرعت در حال تغییر مسیر به سمت تولید محصولاتی مبتنی بر سیاست مذکور هستند. رقابت برای تامین باتری و مواداولیه آن به طور ثانیه ای در دنیا درحال افزایش است، نبرد خودروسازان با تامین کنندگان باتری نیز به طور روز افزون درحال رشد است. ژاپن، کره، آمریکا و چین جز بازیگران اصلی تامین باتری و لیتیوم در دنیا هستند. شرکت خودروسازی هوندا برای رقابت با خودروسازان آمریکایی در ماه های گذشته با بخش انرژی ال جی و سامسونگ برای تامین و تولید باتری در آمریکا شمالی وارد همکاری شده است.

مذاکره جنرال موتورز با پوسکو شیمایی آغاز شد| لابی کره ای ها برای حذف چین از صنعت خودرو آمریکا

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که خودروسازان و باتری سازان کره ای علیه اقدام دولت آمریکا برای کاهش تورم همگام با عدم وابستگی به چین، لابی کرده اند

کره نیاز آمریکا را رفع کرد

رقابت تامین باتری در آمریکا فقط زمانی افزایش یافت که دولت فعلی این کشور خودروسازان را تحت فشار برای داخلی سازی و عدم وابستگی به چین قرار داد. هرچند که عدم اتکا آمریکا به چین انجام شدنی نیست، ولی باید اشاره داشت که دو شرکت از بزرگترین شرکت های تامین کننده باتری در دنیا متعلق به چین هستند. اغلب فلزات سنگین مانند: کبالت، لیتیوم و گرافیت توسط چین به دنیا عرضه می شود.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که خودروسازان و باتری سازان کره ای علیه اقدام دولت آمریکا برای کاهش تورم همگام با عدم وابستگی به چین، لابی کرده اند. همکاری کره ای ها با امریکایی ها در خاک خودشان منجربه تغییرات صنعتی و وابتسگی نسبت به چین در این کشور می شود. براساس توافقنامه تجارت آزاد آمریکا شرکت شیمایی پوسکو می تواند مستقیما تامین کننده نیاز خودروسازان این کشور باشد.

گفتنی است که هفته گذشته شرکت شیمایی پوسکو توسعه واحد فعال کاتدی خود در شهر گوانگ یانگ کره را به پایان رساند. این توسعه می تواند ظرفیت این کارخانه را سالانه ۹۰ هزار تن افزایش دهد، این حجم از افزایش نیاز تولید یک میلیون دستگاه خودرو به طور سالانه را مرتفع خواهد کرد.

چانگ داهون مدیرعامل بخش انرژی شرکت شیمایی پوسکو به تازگی اعلام کرده است: بیشتر سفارشات و تحویل باتری و مواداولیه آن تا سال ۲۰۲۶ رزرو شده است، هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تولید یک نیروگاه تولید برق ارزان در اروپا هستیم.

براساس تحلیل ها و آمارها این شرکت تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۱۰ هزار تن از مواد اولیه باتری در دنیا را تامین خواهد کرد، این مقدار بیشتر از ۲۰ درصد نیاز بازارهای جهانی است.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha