۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار چقدر است؟

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار چقدر است؟

میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربردی است که عوامل متعددی در فرایند قیمت‌گذاری‌اش نقش دارند.

به گزارش بازار، میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربردی است که عوامل متعددی در فرایند قیمت‌گذاری‌اش نقش دارند. اینکه میلگرد را از کجا تهیه کنید هم عامل مهمی در تعیین قیمت خرید آن است. تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار به چه علت به‌وجود می‌آید؟ در این مقاله درباره این موضوع بیشتر خواهید خواند. 

میلگرد و قیمت آن در کارخانه و بازار

میلگرد در سازه‌ها نقشی مهم و اساسی بازی می‌کند. در ساختمان‌هایی که اسکلت بتنی دارند، کاربرد آن بیشتر هم می‌شود. بخش مهمی از بودجه خرید مصالح ساختمانی در هر پروژه به تأمین این مقطع فولادی پرکاربرد مربوط است. برای همین است که باید به شیوه تهیه و خرید آن دقت کافی شود. پای عوامل بسیار متنوعی در شکل‌دهی به قیمت میلگرد به‌میان است.

برای مثال، انواع گوناگونی از این محصول در بازار وجود دارد. میلگردها به شکل‌های آجدار و ساده و در گریدهای مختلف تولید می‌شوند. سایز و اندازه میلگردها هم متنوع است. برای مثال، قیمت میلگرد ۸ با سایزهای دیگر فرق می‌کند و همه محصولات موجود در بازار دارای نرخ فروش یکسانی نیستند. تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار هم از عوامل دیگری است که روی بودجه خریدتان اثر می‌گذارد اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

قیمت میلگرد کارخانه

اگر میلگرد را از کارخانه‌های تولیدی تهیه کنید، هزینه کمتری برای فرایند تأمین خواهید داشت. این تفاوت قیمت ریشه در موضوعات مختلفی دارد. زمانی که میلگردی در کارخانه تولید می‌شود، با وسایل نقلیه مانند کامیون یا تریلی به انبار فرستاده می‌شود.

بدیهی است که در این بخش از فرایند، علاوه بر هزینه تولید، هزینه‌ای بابت جابه‌جایی به انبار هم به نرخ فروش محصول اضافه می‌شود. بار که در انبار کارخانه تخلیه می‌شود در اختیار بنگاه‌های فروش موجود در بازار هم قرار می‌گیرد. خرید از بنگاه‌های بازار به‌جای تهیه میلگرد از کارخانه مستلزم پرداخت هزینه بیشتری می‌شود. 

تفاوت قیمت میلگرد بازار و کارخانه

قیمت میلگرد بازار

در بخش قبلی تا مرحله فروش میلگرد به بنگاه‌های فروش آهن آلات و بازار مقاطع فولادی اشاره شد. از آن مرحله به بعد، فروشندگان حاضر در بازار چنددرصد روی قیمت میلگردی می‌کشند که خودشان از کارخانه خریده‌اند. درواقع، هزینه‌هایی در راه تهیه میلگرد بازار از کارخانه وجود دارد که باعث می‌شود هزینه‌های خرید از بازار بیشتر از تهیه مستقیم از کارخانه باشد.

با خرید از بازار به‌جای کارخانه باید بابت هزینه حمل‌ونقل، فاصله محل تحویل تا کارخانه و انبارداری و بیمه، مبالغی پرداخته شود. پای رقابت میان فروشندگان و عوامل رقابتی و مدیریتی بازار هم به‌میان است و در نتیجه، تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار به این صورت هم وجود دارد. لازم به ذکر است که با وجود کمتربودن قیمت خرید میلگرد از کارخانه نسبت به بازار، این روند با مشکلات و چالش‌هایی هم روبه‌رو است. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. 

عوامل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار 

خواهان تهیه میلگرد هستید و برای مثال قیمت روز میلگرد اصفهان را بررسی کرده و متوجه شده‌اید که هزینه خرید از کارخانه کمتر است؟ دلیل این تفاوت‌ها ریشه در چه عواملی دارد؟ در ادامه با این عوامل آشنا می‌شوید. 

هزینه حمل‌ونقل

قیمت میلگردی که فروخته می‌شود، تحت‌تأثیر هزینه حمل‌ونقل نیست. هزینه‌ای که بابت حمل‌ بار دریافت می‌شود روی فاکتور نهایی خرید قید می‌شود. وقتی اقدام به خرید میلگرد از بازار می‌کنید، باید دو هزینه حمل‌ونقل بپردازید؛ یکی بابت ارسال میلگرد از کارخانه به انبار فروشندگان بازار و دیگری بابت ارسال از سوی فروشنده برای خریدار. این موضوع هزینه خریدتان از بازار را بیشتر می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده

در فرایند تولید محصولات مختلف، در هر مرحله که توسعه‌ای به‌سمت تکمیل محصول تولیدی صورت می‌گیرد، هزینه‌ای به قیمت نهایی‌اش اضافه می‌شود. ارزشی که در هر مرحله از مسیر تکمیل محصول اضافه می‌شود، روی شکل‌گیری قیمت نهایی آن اثر می‌گذارد.

به مجموعه هزینه‌هایی که از نخستین گام تولید تا رسیدن محصول به دست مشتری روی قیمت نهایی‌اش منظور می‌شود، ارزش افزوده می‌گویند. مالیاتی که برای ارزش افزوده محصولاتی مانند میلگرد وجود دارد هم حدود ۹درصد است. در خرید میلگرد از بازار، باید هزینه‌ای هم بابت ارزش افزوده بپردازید.

تفاوت بین قیمت میلگرد بازار با کارخانه

انبار و نگهداری

نگهداری از میلگردهای مختلف در انبار هم هزینه دارد. یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار هم در همین است. بنگاه‌های فروش باید محصولات مختلف را در انبار خود نگهداری و آنها را از شرایطی مانند رطوبت و باران حفظ کنند. هزینه‌های این فرایند هم روی قیمتی که میلگرد را به فروش می‌رسانند، اثر می‌گذارد.

عوامل متفرقه دیگر

فرض کنید که قیمت میلگرد ۱۴ امروز را رصد کرده‌اید و می‌خواهید در هفته آتی دست به خرید محصول بزنید. باید بدانید که همیشه قیمتی که پیدا کرده‌اید، ثابت باقی نمی‌ماند.

در واقع عوامل مختلفی مانند رقابت بنگاه‌های فروش، تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خردوکلان دولتی، نوسانات ارزی یا عوامل دیگری مانند تغییر نرخ عرضه و تقاضا می‌توانند روی قیمت محصول موردنظرتان اثر بگذارند.

بنابراین، زمانی که محصولی مانند میلگرد از کارخانه خارج و وارد بازارها می‌شود، قیمتش تحت عوامل بسیار متنوعی قرار می‌گیرد و در بیشتر مواقع بسیار بیشتر از نرخ اولیه فروش در کارخانه می‌شود. 

از کارخانه میلگرد بخرید یا بازار؟

شاید فکر کنید که تأمین میلگرد از کارخانه می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌هایتان باشد. خب! این درست است اما نکاتی هم وجود دارد که باید درباره‌اش بدانید. کمتربودن قیمت کارخانه مطلوب است اما انتخاب این روش برای همه ممکن نیست.

خرید مستقیم از کارخانه با محدودیت‌هایی همراه است. برای نمونه، کارخانه‌ها فروش در ابعاد خرد ندارند و معمولا محصولات را در اندازه و حجمی برابر با یک تریلی یا ۲۴ تُن به‌فروش می‌رسانند. فروش کارخانه‌ها به‌شکل عمده است و مصرف‌کنندگان معمولی نمی‌توانند و نمی‌خواهند چنین حجم خریدی داشته باشند.

از سوی دیگر، کارخانه‌ها به‌صورت روزانه فروش ندارند. در نتیجه، امکان دارد که سفارشتان در ظرف مدتی طولانی به‌دست‌تان برسد. بنابراین، هرچند که خرید میلگرد از کارخانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است اما محدودیت‌ها و چالش‌هایی هم دارد که امکان خرید را برای تمام مصرف‌کنندگان مهیا نمی‌کند. 

قیمت میلگرد کارخانه با بازار چه تفاوتی دارد

در آخر

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار قابل‌اعتنا است. اگر از کارخانه محصول موردنظرتان را تأمین کنید، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. با این حال، به دلایلی که گفته شد، تهیه میلگرد از کارخانه برای همه آسان نیست.

این روزها، روش‌های بسیار مطلوب دیگری هم برای تأمین محصولات موردنظر پروژه‌های ساخت‌وساز وجود دارد که هم باعث کاهش هزینه‌های خرید می‌شود و هم سهولت و راحتی بیشتری نسبت به تأمین از بازار دارد.

خرید آنلاین میلگرد راهی است که می‌تواند در بسیاری از مواقع، برتر از خرید از کارخانه یا تأمین از بازار معمولی باشد. با خرید از تامین‌کنندگانی مانند آیرومارت که بیشتر از ۳۰ سال تجربه حضور در بازار تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی را دارند، کارتان بابت تهیه محصولات موردنظرتان بهینه‌تر پیش خواهد رفت.

بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) در زمینه استعلام قیمت‌ها هم پایگاه قدرتمند و معتبری است و نرخ محصولاتی مانند میلگرد را به‌روز، دقیق و درست در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. با مراجعه به این پایگاه می‌توانید تحلیلی درباره نوسان قیمت‌ها هم به‌دست بیاورید. راه‌های تماس با آیرومارت به‌شرح زیر است:

  • با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.
کد خبر: ۱۸۸٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha