۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
قیمت مواد غذایی در فنلاند رکورد زد

قیمت مواد غذایی در فنلاند رکورد زد

بدتر شدن بحران هزینه زندگی و انرژی در فنلاند که تا حد زیادی همتراز با منطقه یورو است، به سبب تحریم‌های فلج کننده هلسینکی علیه انرژی روسیه تشدید شده است.

به گزارش بازار، بدتر شدن بحران هزینه زندگی و انرژی در فنلاند که تا حد زیادی همتراز با منطقه یورو است، به سبب تحریم‌های فلج کننده هلسینکی علیه انرژی روسیه تشدید شده است.

مقامات فنلاند با توجه به کمبود گاز و برق، حتی در مورد خطر قطع برق در زمستان امسال هشدار داده اند. قیمت مواد غذایی در فنلاند در ماه اکتبر تقریباً ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این بالاترین رقم در تمام مدت حضور این کشور شمال اروپا در اتحادیه اروپا است. این شتاب از زمان بحران انرژی دهه هفتاد بی‌سابقه است و از دوازده و نیم درصد در ماه اکتبر به ۱۴/۵ درصد در سپتامبر افزایش یافت.

افزایش قیمت‌ها بیشتر در آرد، تخم مرغ، قهوه و کره بود. آرد ۴۶ درصد و مابقی اقلام، بیش از ۳۰ درصد گران شده اند. در تمام ماه اکتبر، گلابی تنها محصولی بود که ارزش آن کاهش یافت.

براساس پیش بینی‌های موسسه تحقیقات اقتصادی پلروو Pellervo، افزایش سالانه مواد غذایی در نهایت به ۱۱ درصد خواهد رسید. کارشناسان اینطور استدلال کردند که افزایش سریع تورم بعید است در نوامبر، دسامبر و یا حتی اوایل سال ۲۰۲۳ متوقف شود، زیرا قیمت مواد غذایی و برق برای چندین ماه آینده افزایش می‌یابند، بدون این که نشانه‌ای از کاهش رشد چشمگیر وجود داشته باشد و در حال حاضر، محرک‌های مزمن تورم وجود دارد.

طبق اعلام اداره آمار فنلاند، افزایش قیمت مصرف کننده در ماه گذشته شتاب گرفت. این وضعیت، بیشتر در نتیجه افزایش قیمت انرژی، قیمت گازوئیل و بنزین و متوسط نرخ بهره وام مسکن بود. اداره آمار فنلاند اعلام کرد در بحبوحه تورم شدید، افزایش هزینه‌های استقراض و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، رشد اقتصادی فنلاند در سه ماهه سوم ۰/۱ درصد کاهش یافت و احتمال بروز رکود اقتصادی در فنلاند در سال آینده وجود دارد.

کد خبر: ۱۸۸٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha