۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است
گزارش خبری؛

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است

تبریز- رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: ما باید به این نقطه برسیم که بدانیم، صادرات "نیاز" نیست، بلکه یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار بازار، صابر پرنیان صبح پنج شنبه در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی، متکی به بخش خصوصی است، به طوریکه در ۳۰ سال گذشته سرمایه گذاری دولتی چندانی در این استان صورت نگرفته است و تمام بار اقتصادی بر دوش شرکت های خصوصی است.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات، علم، فرهنگ و تجارت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، افزود در حال حاضر یک هزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است و ۳۳۰ صادر کننده فعالیت دارند.

پرنیان با تاکید بر اینکه چه قبل و چه بعد از انقلاب تراز تجاری کشور (نسبت صادرات به واردات) منفی بوده است، تشریح کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری ما در دو بخش صنعتی ۱۰ درصد و صنایع معدنی ۲۵ درصد رشد داشته ایم، اما در بخش پتروشیمی ۳۴ درصد، فروش و صادرات ۸۰ درصد و کشاورزی و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم.

وی با بیان اینکه ارزش هر تُن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ در کشور برابر ۳۹۴ دلار بوده، تصریح کرد: این آمار در استان ما تا ۵۸۸ دلار است و این بدان معناست که ارزش صادراتی کالاهای صادراتی استان ما ۵۰ درصد بیشتر از کشور بوده است.

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری میزان ارزش افزوده در کشور ۴۶۱ دلار است، افزود: این رقم در استان ما ۶۰۳ دلار است که بیشتر از میزان آمار کشوری است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته واردات مواد غذایی کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر واردات ما بیشتر به سمت کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات در حرکت است.

پرنیان اضافه کرد: بر اساس آمار تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۰ حدود منفی چهار میلیارد دلار بوده که در ۷ ماهه نخست سال جاری به منفی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود با توجه به رشد صادرات تراز تجاری صادرات غیر نفتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت شود.

رئیس سازمان صمت از پیش بینی ۷۵ میلیارد دلاری صادرات در سال ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ وزن صادرات ما نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۰ درصد کاهش یافته اما ارزش صادرات ۵ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است

وی تاکید کرد: مردم و بازاریان تبریز از قدیم الایام نقش مهمی در قیمت گذاری جهانی داشتند و هم اکنون نیز توجه ویژه ای به تولید و صادرات دارند.

پرنیان با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته سال ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان برگزار شده است، تاکید کرد: استان ما به سمت تجارت خارجی در حال خیز برداشتن است و ما از تولیدات منابع محور به سمت محصولات دانش محور در حال حرکت هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت وجود ادبیات مشترک در حوزه صادرات گفت: خوشبختانه در حوزه تولید، ادبیات مشترک شکل گرفته است اما در زمینه صادرات ما هنوز نتوانستیم به فرماندهی، سیاستگذاری و ریل‌گذاری واحدی دست یابیم و نقش سازمان توسعه تجارت در اینجا بسیار اهمیت می یابد. ما نباید اجازه دهیم هر دستگاه برای خود برنامه خاصی ارائه دهد چراکه این امر خسارت عظیمی به صادرات ما وارد می کند. وی، حذف برندینگ در حوزه صادرات را یک عقب‌گرد به گذشته دانست.

پرنیان تاکید کرد: ما در حوزه لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که از آن جمله می‌توان به نبود زیرساخت های گمرکی، نبود زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری صادرات، لجستیک و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و رفع تعهد ارزی اشاره کرد.

رئیس سازمان صمت گفت: امسال دو اتفاق بزرگ در حوزه صادرات افتاده است که یکی آزادسازی قیمت در تمامی حوزه ها و دیگری جنگ اوکراین و روسیه است که موجب افزایش قیمت ها در سطح جهانی شده است.

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است و ما می‌توانیم با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

پرنیان با تاکید بر اینکه تولید باید به تجارت وصل شود، تصریح کرد: باید قبول کنیم که تجارت بسیار پیچیده تر و فنی تر از تولید است و به همین دلیل ضرورت دارد تا رایزنان بازرگانی ما فعالیت گسترده تری داشته باشند اما متاسفانه شاهد هستیم هر کجا کارمند خسته و بی انگیزه ای وجود داشته، به عنوان رایزن بازرگانی فرستاده شده است. چگونه می توان از کسی که در عمرش یک شکلات هم صادر نکرده است، توقع کمک به بخش صادرات را داشت.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ارس، پیمان شانگ های، اتحادیه تجاری اوراسیا و کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی از یک طرف به طور مستقیم با اوراسیا در ارتباط است و از طرف دیگر از طریق یک واسطه به اروپا وصل می شود و باید از این فرصت ها برای تجارت و صادرات بهره گرفت.

پرنیان با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در استان در حال ساخت است، گفت: تنها در ۱۱ ماه گذشته دو هزار و ۱۰۰ مجوز تولید و تجارت در استان صادر داده شده است که در واقع باید گفت، با احتساب روز های تعطیل سال برای هر روز هفت مجوز داده شده است.

وی با اشاره به سیاست گذاری های اشتباه بخش دولتی در حوزه صادرات تصریح کرد: زمانی که آمار صادرات در حوزه فرش و صنایع دستی در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ را مقایسه می کنیم، متوجه خسارت های این تصمیمات اشتباه می شویم.

وی ابراز امیدواری کرد: همایش صادرات غیر نفتی بتواند با مطرح کردن مشکلات و ارائه راهکارها در توسعه و گسترش صادرات و فعالیت بدون دغدغه بخش خصوصی چه در حوزه تولید و کسب و کار و چه صادرات موثر باشد.

پرنیان در خاتمه گفت: در این همایش از ۴۰ صادر کننده که بر اساس دو شاخص عمومی و اختصاصی از جمله صادرات بالای یک میلیون دلار، بازگرداندن ۶۰ درصد تعهد ارزی، حضور در بازارهای جهانی، برندسازی، حجم صادرات، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده، تنوع صادراتی، بسته بندی و… اشاره کرد، مورد قدردانی قرار می گیرند.

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است

لزوم ساماندهی بخش صادراتی در کشور

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ نیز در این همایش بر لزوم ساماندهی به بخش صادراتی در کشور تاکید کرد.

دانش جعفری با اشاره به اهمیت صادرات در اقتصاد و تولید کشور گفت: وضعیت اقتصاد کشور به میزان و چگونگی صادرات بستگی دارد.

وی تاکید کرد: بزرگ شدن بدنه دولت افزایش هزینه را در برداشته است و از سوی دیگر کاهش صادرات عمدتا نفتی، اقتصاد کشور را با چالش های جدی روبرو کرده است.

جعفری افزود: می بایست در بخش صادرات به سمت ثبات گرایی و افزایش صادرات در بخش غیر نفتی حرکت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبادلات تهاتری را راهی موثر برای کاهش بار منفی تحریم دانست که می تواند زمینه لازم برای تداوم و توسعه روابط تجاری با کشورهای مقصد صادرات ایران را فراهم کند.

جعفری تصریح کرد: چارچوب تجارت متقابل به گونه ای است که مبادلات را برای واردات در برابر صادرات فراهم می کند که این شیوه در تمام دنیا مرسوم است و تنها به دوران تحریم محدود نمی شود.

وی تاکید کرد: می بایست نهادهای مورد نظر برای تسهیل و سرعت بخشی به این هدف به وجود آید.

وی افزود: اتاق بازرگانی تبریز می تواند با برنامه ریزی درست،چرخه متمرکز صادرات را فراهم کند.

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است

انعقاد تفاهم‌نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری دولت در بخش صادرات

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب نیز در این همایش از انعقاد تفاهم نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری دولت در بخش صادرات خبر داد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی بر تلاش دولت در یک و نیم سال برای توسعه فضای تجاری ایران تاکید کرد.

وی تصریح کرد: تا این لحظه دولت توانسته است تفاهم‌نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری با چندین کشور امضا کند که در صورتی که حتی ۵۰ درصد این قرادادها تحقق یاید، نه تنها شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود، بلکه برای جوانان نیز ایجاد اشتغال می شود.

میر تاج‌الدینی وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت.

وی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهای مثل چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند، وارد تجارت شویم، ادامه داد: علیرغم تمام مسائل برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است.

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب گفت: رتبه ایران در صادرات در جهان ۳۸ و در منطقه ۱۵ است. اما در مقایسه با دو کشور ترکیه و عربستان در سطح پایین تری هستیم.

اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است

وی تشریح کرد: ایران در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴٪ از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد، اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصدی در جایگاه بالاتری است.

میر تاج الدینی ادامه داد: محصولات کشاورزی و صنایع غدایی، سوخت و روغن های صنعتی بیشترین ماندگاری را در بازارهای جهانی دارند.

آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود

عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: اتاق بازرگانی تبریز، قرارگاه اقتصادی استان است چرا که می تواند به عنوان مکانی برای تعامل و ارتباط بخش خصوصی، بخش دولتی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تکمیل حلقه ارتباط تجاری کمک کند.

وی گفت: آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود و سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد، بنابراین تلاش ما این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب و کار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم.
خرّم، تولید و صادرات را به عنوان ستون اصلی کشور عنوان کرد و افزود: دو مسئله به عنوان راهبردی ترین مسائل جز سیاست های اقتصادی کشور هستند که مرتباً مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارند؛ یک بسته شدن چاه های نفتی با اتکا بر صادرات و تولید غیر نفتی و دوم قوی شدن ملت و دولت ایران.
اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر فعالسازی حوزه اقتصادی در کشور تصریح کرد: حوزه اقتصادی به عنوان مهمترین شاخص توسعه مطرح است و اگر این حوزه تقویت شود، سایر بخش ها به عنوان مکمل در کنار آن می توانند منجر به رشد و پویایی و بالندگی کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث ورود آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است، خود تحریمی داخلی و فشارهای دیپلماتیکی را در این زمینه موثر دانست و افزود: در دولت سیزدهم نگاه جدیدی با عنوان "دیپلماسی متوازن" شکل گرفته است.

خرّم تشریح کرد: در این دیدگاه، نگاه ما به اروپا و نگاه اروپا به ما نباید به گونه‌ای باشد که ما به دنبال آنها بدویم، بلکه باید بیشتر تلاش کنیم با کشورهایی در ارتباط باشیم که چندان توجهی به مسائل تحریم ندارند از جمله کشورهای همسایه و منطقه.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته ۲۲ دیدار کاری با مسئولان و نمایندگان اقتصادی کشورهای همسایه در استان برگزار شده است، تقویت روابط صادراتی را با توجه به چند جانبه گرایی، ضروری دانست.

وی مهمترین و بزرگترین فرصت استان را بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: ما تعهد داریم به عنوان تسهیل کننده، حمایت کننده و رفع کننده موانع از این بخش حمایت کنیم.

خرّم با تاکید بر اینکه حرکت انبساطی در حوزه صادرات آغاز شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی در حوزه صادرات غیر نفتی بوده ایم اما تلاش ما به این میزان محدود نمی‌شود و نگاه ما به جمعیت ۷۰۰ میلیونی کشورهای منطقه است، به طوری که در حال حاضر به ۹۰ کشور جهان صادرات داریم.
اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی| صادرات نیاز نیست، یک ضرورت است
وی تکمیل زنجیره‌ تولید و صادرات را یکی از ضرورت‌های لازم به منظور رشد و توسعه اقتصادی دانست و افزود: با این اقدام می توانیم به عنوان قطب تولید در حوزه تولید خودرو، کیف و کفش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و فرش دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردیم.

خرّم گفت: طی سال های گذشته حوزه صادرات فرش ما آسیب جدی دیده است اما ما تلاش داریم برند فرش تبریز را به عنوان سکه رایج از لحاظ صادراتی دوباره زنده کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در سال گذشته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی داشته است و پیش بینی می شود، این میزان در سال بعد به ۸ میلیون تن برسد.

خرّم، پراکندگی در حوزه شرکت های دانش بنیان را یکی از آفت های این حوزه دانست و گفت: ما در تلاش هستیم تا با ایجاد شهرک‌های صنعتی- تجاری در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هم آذربایجان شرقی را به عنوان هاب صادراتی معرفی کنیم و هم نیروهای انسانی فعال در شرکت های دانش بنیان را وارد بازارهای جهانی کنیم.

وی با انتقاد از اینکه ارزش افزوده استان در حوزه معادن کمتر از ۵ درصد است، تاکید کرد: در استانی که بالاترین ذخایر معدنی کشور را دارد، این امر قابل قبول نیست.

خرّم از سرمایه گذاری ویژه در حوزه مس از جمله برای استفاده در صنایع پایین دستی و کاتد برای صادرات تاکید کرد.
کد خبر: ۱۸۸٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha