۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
در ۳ماه بیش از ۳۰درصد واحدهای تولید کنسرو ماهی تعطیل شد| معافیت مالیاتی؛ راهکار حمایت از مصرف کننده
در نشست سندیکای صنایع کنسرو ایران مطرح شد

در ۳ماه بیش از ۳۰درصد واحدهای تولید کنسرو ماهی تعطیل شد| معافیت مالیاتی؛ راهکار حمایت از مصرف کننده

اعضای سندیکای کنسرو ایران در نشست خبری اعلام کردند ظرف ۳ماه بیش از ۳۰درصدواحدهای تولید کنسرو ماهی تعطیل شد چون دولت برای حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکنندگانی برمی دارد که دیگر تحمل زیاندهی ندارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در نشست خبری که توسط سندیکای صنایع کنسرو ایران امروز در محل اتاق تهران برگزار شد، برخی از اعضای این سندیکا جدی ترین مشکلات و چالش های خود را مطرح کردند. در این مراسم سید محمد میررضوی دبیر کل سندیکا ضمن ابزار گلایه از ستاد تنظیم بازار در تعلل خود برای اعلام قیمت کنسرو ماهی تن اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ واحد تولیدی کنسرو ماهی تن داریم که بسیاری منتشر هستند با اعلام قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومانی که در جلسات مربوطه از سوی وزارت جهاد و سازمان حمایت مورد تایید قرار گرفته است، تولید خود را شروع کنند چرا که تولید کننده ها توان تولید با نرخ فعلی کنسرو ماهی یعنی ۳۵ هزار تومان را ندارند.

برای رسیدن به قیمتی زیر ۴۰هزار تومان سود تولید کننده را از ۱۷درصد به ۵درصد کاهش دادیم

میررضوی افزود: همانطور که می دانید مرجع تعیین کننده قیمت برای صنایع غذایی سازمان حمایت است و این سازمان با آنالیز قیمتی که سندیکا انجام شده موافقت کرده است. اما ستاد تنظیم بازار از اعلام قیمت امتناع می کند.

وی خاطر نشان کرد: در آنالیزی قیمتی ارائه شده از سوی سندیکا، ما سود تولید کننده را از ۱۷ درصدی که قانونا اعلام شده کاهش داده و به ۵درصد رسانده ایم تا به نرخ ۳۹۹۰۰ تومان برسیم و سازمان حمایت نیز این قیمت را تایید کرده اما فعلا نرخ را به ما اعلام نکرده اند و لذا تولیدکننده ها در سردرگمی قرار دارند.

میررضوی همچنین در خصوص احتمال کاهش کیفیت این کالا در صورت عدم اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار گفت: با اطمینان اعلام می کنیم که کلیه واحدهایی که عضو سندیکای صنایع کنسرو ایران هستند قطعا حفظ کیفیت را در دستور کار خود قرار می دهند و برند خود را خدشه دار نمی کنند اما یکسری واحدهای تولیدی نیز هستند که عضو سندیکا نیستند بنابراین ما روی آنها کنترلی نداریم. لذا ممکن است این افراد وقتی نمی توانند با نرخ ۳۵هزار تومان فعلی تولید کنند، کیفیت را کاهش دهند و به این ترتیب به سلامت جامعه نیز آسیب بزنند.

افزایش چشمگیر تقاضا برای کنسرو ماهی به دلیل ارزان بودن کالا؛ دولت از جیب تولیدکننده به مصرف کننده سوبسید می دهد!

در این مراسم همچنین علی پرتو یکی تولیدکننده ها و عضو سندیکای صنایع ایران حضور داشت. وی گفت: بعد از تورم و اتفاقات اقتصادی رخ داده سبد مصرف خانوارها بسیار کوچک شده و حتی میزان کنسرو ماهی در این سبد به کمتر از نصف رسیده است. به همین دلیل حتی برخی برندهای قدیمی که پیش از این رقبای ما بودند از بین رفته اند.

پرتو افزود: زمانی که نرخ ۳۵ هزار تومان اعلام شد به تدریج از سبد مصرفی خانوارها کنسرو ماهی خارج شد اما جالب است بدانید الان روند معکوس شده است و با توجه به این کنسرو ماهی امروز غذایی ارزان قیمت محسوب می شود تقاضا برای این کالا ه شدت بالا رفته است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع تولید کننده هایی که توانسته اند فشار هزینه های را تحمل کنند و در بازار بمانند به بالا رفتن تقاضا برای کنسرو ماهی میزان فروش شان حتی تا ۲برابر افزایش یافته است آن هم به این دلیل که به جز کنسرو ماهی غذای ۳۵هزار تومانی دیگر به ندرت در دسترس مصرف کننده ها قرار دارد.

این تولید کننده همچنین در خصوص خطر کاهش کیفیت از سوی تولیدکننده ها به واسطه عدم نرخ واقعی کنسرو ماهی از سوی ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: کالای ما در واقع یک کالای استاندارد است و قیمت جهانی دارد و لذا کیفیت آن نیز مشخص است. از سوی دیگر بالغ بر ۸۵درصد ماهی مورد نیاز صید داخلی است و از اقیانوس هند صید می شود و از چابهار تهیه می کنیم در حالی که قبلا از خارج نیز وارد می کردیم.

وی ادامه داد: با این وجود خود را موظف می دانیم از جامعه صیادی حمایت کنیم و لذا جندین سال است فقط برای حفظ کارگران صبوری می کنیم اما مساله اینجا است که تولید کنسرو ماهی زیر قیمت ۴۵هزار تومان به هیج وجه مقورن به صرفه نیست و حتی اگر نرخ ۳۹هزار و ۹۰۰ تومان هم اعلام شود باز هم تولید کننده ها ضرر می دهند.

پرتو خاطر نشان کرد: در حالی حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی مطلق تعطیل شده اند به طوری که در ۳ تا ۴ ماه گذشته حداقل ۳۰درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شده اند!

وی با بیان اینکه قیمت کنسرو ماهی یک سال و نیم است تغییر نکرده گفت: ما تولید کننده به جدیت به دنبال قیمت ۴۵هزار تومان برای این محصول هستیم.

مدعیان حمایت از مصرف کننده کنسرو ماهی را مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده کنند

براساس این گزارش، در این مراسم همچنین مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در خصوص اینکه چه باید کرد که مصرف کننده هم در این میان آسیب نبیند گفت: دغدغه ما همواره حمایت از مصرف کننده بوده است و یکی از دلایلی که شاهد افت میزان تولید کنسرو ماهی در کشور بودیم این بود که در یک مقطع شاهد جهش قیمت این کالای استراتژیک بودیم و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تا حد زیادی کالای مصرفی ما از سبد خانوارها خارج شد. لذا زنگ هشداری برای ما بود که مراقب قیمت مصرف کننده باشیم.

بختیاری افزود: تا این لحظه ستاد تنظیم بازار از جیب تولید کننده برای حمایت از مصرف کننده برداشته است اما دیگر این زیان دهی برای تولید کننده قابل تحمل نیست.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اگر قصد حمایت از مصرف کننده اصلی کنسرو ماهی که غالبا اقشار متوسط به پایین جامعه هستند را دارد، مالیات بر ارزش افزوده این کالا را حذف کند. چرا که اگر این رخ دهد دولت به صورت هدفمند از اقشار مورد هدف خود حمایت می کند.

بختیاری گفت: همانطور که می دانید در بخش صنایع غذایی مالیات بر ارزش افزوده از ۹درصد به ۱۵درصد افزایش یافته و به این ترتیب منابع مالی دولت از محل مالیات صنایع غذایی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بنابراین ضمن اینکه درخواست داریم اجازه بدهند قیمت کنسرو ماهی منطقی شود، درخواست ما این است اگر دولت ادعای حمایت از مصرف کننده نهایی را دارد، این کالا را مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده کند.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha