۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
سه معاون وزیر عوض شد اما قیمت کنسرو ماهی تعیین نشد| ستاد تنظیم بازار از اعلام قیمت امتناع می کند
در نشست سندیکای صنایع کنسرو ایران مطرح شد:

سه معاون وزیر عوض شد اما قیمت کنسرو ماهی تعیین نشد| ستاد تنظیم بازار از اعلام قیمت امتناع می کند

بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه خواستار خروج کنسرو ماهی از قیمت گذاری پیشینی هستیم گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار زمان اعلام قیمت کنسرو ماهی را به آینده ای نامعلوم موکول کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنایع کنسروی کشور از جمله صنایعی هستند که به گفته کارشناسان تولیدات استراتژیکی با نرخ های نسبتا پایین و برای اقشار متوسط جامعه دارند که به صورت خاص برای مواقع بحرانی مانند جنگ و بلایای طبیعی اهمیت بالایی دارد. لذا کمبود این تولیدات می تواند امنیت غذایی در شرایط بحرانی را نیز به شدت متاثر سازد. با این وجود تولیدکننده های صنایع کنسرو کشور نیز مانند بسیاری دیگر از صنایع با مشکلات و چالش های زیادی مواجه هستند که از مهمترین آنها می توان به قیمت گذاری های دستوری اشاره کرد.

قیمت گذاری پیشینی کنسرو ماهی غیرمنطقی است؛ قیمت ماهی تون ظرف یک ماه ۵۵درصد افزایش یافت!

در نشست خبری که با حضور اعضای سندیکای صنایع کنسروی کشور و اهالی رسانه امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، مسعود بختیاری نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار داشت: در طی ۱۰۰روز گذشته سه معاون وزیر در وزارت جهاد کشاورزی عوض شد و ما در حالی که پیگیری قیمت کنسرو تن ماهی بوده ایم هنوز نتوانسته ایم قیمت این محصول را از متولیان امر بگیریم. پس واضح است که سیستم و نظام تصمیم گیری در کشور تا به چه حد پیچیده است که بعد از گذشت بیش از سه ماه هنوز پیگیری های ما به نتیجه نرسیده است.

بختیاری افزود: ما در پیگیری های متعددی که داشته ایم به مهندس حسینی رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کردیم که طبق مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ کنسرو ماهی تون مشمول قیمت گذاری پیشینی شده است این در حالی است که این امر مسبوق به سابقه نبوده است و به هیج عنوان امکان کنترل قیمت مواد اولیه این صنعت از جمله ماهی تون وجود ندارد. بنابراین ضروری است این کالا از شمول قیمت گذاری پیشین خارج گردد و بر اساس مستندات و آنالیز قیمت مربوطه مجوز درج قیمت واقعی این محصول صادر گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی متولی کنسرو ماهی است با این وزارتخانه نیز مذاکراتی انجام دادیم و اعلام کردند از طریق سازمان شیلات مطالبات را پیگیری نمایید.

بختیاری افزود: حسینی رئیس سازمان شیلات نیز در نامه ای که به وزیر جهاد کشاورزی زده اند صراحتا اعلام کرده اند که با توجه به اینکه اساسا امکان نظارت و کنترل بر روی قیمت ماده اولیه اصلی این کالا یعنی ماهی تون وجود ندارد به گونه ای که اردیبهشت جاری ظرف یک ماه قیمت ماهی تون به رشدی ۵۵درصدی از حدود ۳۵ هزار تومان به حدود ۵۵هزار تومان رسیده اما متاسفانه شاهد هستیم که کنسرو تون ماهی به صورت غیر کارشناسی مشمول قیمت گذاری پیشینی شده است.

درحالی که بخش اعظم تولیدکننده ها خواهان تعیین نرخ ۴۵هزار تومان برای کنسرو ماهی تون هستند، طی مذاکرات صورت گرفته بین سندیکای صنایع کنسروی و سازمانهای مربوطه از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده ها نرخ ۳۹۹۰۰تومان تایید شده اما ستاد تنظیم بازار از اعلام این قیمت امتناع می کند و تولیدکننده ها را بلاتکلیف گذاشته است

وی خاطر نشان کرد: در حالی که طی جلسه ای که مسئولات با وزارت جهاد، سازمان شیلات و سازمان حمایت برگزار کردیم مدارکی ارائه دادیم که انکار ناپذیر بوده و همه این عزیزان قول دادند قیمت کنسرو ماهی تون را سریعا منطقی سازند اما هنوز خبری نشده است.

بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در سایه سکوت و امتناع ستاد تنظیم بازار از اعلام قیمت کنسرو ماهی

بختیاری گفت: نکته جالب توجه اینکه در آن جلسه به ما اعلام کردند اجازه بدهید با توجه به وضعیت بحرانی کشور قیمت کنسرو ماهی تون زیر ۴۰هزار تومان و در گام بعدی آن را افزایش خواهیم بود. این در شرایطی بود که نرخ درخواستی ما ۴۵هزار تومان بود با این وجود علیرغم فشار زیادی که از سوی تولیدکننده ها به ما وارد می شد پذیرفتیم که موقتا نرخ ۳۹هزار و ۹۰۰ تومان را به عنوان قیمت مصرف کننده اعلام کنند.

وی ادامه داد: با این وجود در شرایطی که سازمان حمایت به عنوان متولی قیمت گذاری و وزارت به عنوان متولی صنعت کنسرو با این نرخ موافقت کردند اما ستاد تنطیم بازار هنوز موافقت نکرده و لذا طبق قانون اجازه درج قیمت ۳۹۹۰۰ تومان را روی کالای خود نداریم.

بختیاری گفت: در واقع ستاد تنظیم بازار زمان اعلام قیمت ۳۹هزار و ۹۰۰ تومان را به آینده ای نامعلوم موکول کرده است. این در شرایطی است که ۲۰ روز از آخرین جلسه ای که در این راستا برگزار کردیم و قول مساعدت برای اعلام نرخ دادند می گذرد.

وی تصریح کرد: این عدم اعلام نرخ و بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در شرایطی ادامه دارد که واحدهای تولیدی کنسرو ماهی تقریبا تنها مشتری ماهیان صنعتی هستند و جامعه صنعتی نیز به شدت از این عارضه متاثر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در واقع در حالی که تولیدکننده های این صنعت خواهان نرخ ۴۵هزار تومانی هستند تا بتوانند تولید را ادامه بدهند اما به طور مقطعی ما با نرخ ۳۹هزار و ۹۰۰ تومان موافقت کردیم و لذا درخواست داریم ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت را سریعا اعلام کند از سوی دیگر برای تولیدکننده هایی که الان کالای خود را با این قیمت عرضه می کنند پرونده تعزیزی تشکیل نگردد.

از ۶۵۰میلیون قوطی کنسرو ماهی در سال به ۲۵۰ میلیون قوطی رسیده ایم!

این مقام مسئول در خصوص وضعیت صنعت و تولیدات این بخش نیز اظهار داشت: طرق برآوردی که سازمان شیلات داشته حدود ۴ سال پیش سالانه ۶۵۰میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور تولید می شده مه الان به ۲۵۰ میلیون قوطی رسیده است!

وی ادامه داد: به عبارت دیگر به دلیل جمیع مشکلات نامبرده تولیدات ما به کمتر از نصف تولیدات قبل رسیده است.

بختیاری همچنین با تاکید بر اینکه بزرگترین معضل ما قیمت گذاری دستوری و قیمت گذاری پیشینی است، گفت: لذا خواسته ما از دولت این است که اجازه بدهند کنسرو ماهی از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج گردد و مانند سایر کالاها شامل قیمت گذاری پسینی گردد.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha