۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
واردات مواد غذایی برای کشورهای کم درآمد گرانتر می شود| افزایش ۴۸درصدی صورت حساب وارداتی نهاده ها
سازمان فائو هشدار داد

واردات مواد غذایی برای کشورهای کم درآمد گرانتر می شود| افزایش ۴۸درصدی صورت حساب وارداتی نهاده ها

فائو با تخمین افزایش ۴۸درصدی صورت حساب وارداتی نهاده های کشاورزی هشدار داد: پیامدهای منفی کاهش استفاده از نهاده هایی همچون کود توسط کشورهای کم درآمد، بر تامین امنیت غذایی جهان تا پایان۲۰۲۳ ادامه دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارشی که ۱۱ نوامبر جاری (بیستم آبان ۱۴۰۱) منتشر کرد اعلام داشت: تخمین زده می‌ شود که صورت حساب وارداتی مواد غذایی جهان در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱.۹۴ تریلیون دلار افزایش یابد که بالاتر از حد انتظار قبلی است. در واقع پیش‌ بینی جدید ارائه‌ شده در چشم انداز غذای سازمان فائو، بالاترین رکورد تاریخی و افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سطح رکورد در سال ۲۰۲۱ را نشان می‌ دهد. با این وجود به گفته کارشناسان جهانی می گویند: اگرچه انتظار می‌ رود سرعت این افزایش در واکنش به قیمت ‌های بالاتر غذا در جهان و کاهش ارزش پول در مقابل کاهش یابد. دلار آمریکا بر قدرت خرید کشورهای وارد کننده و متعاقباً بر حجم مواد غذایی وارداتی هر دو تأثیر می گذارند.

کشورهای با درآمد کم با توجه به قیمت های جهانی، واردات مواد غذایی را تا ۱۰درصد کاهش می دهند

نکته جالب توجه اینکه بخش عمده ای از افزایش صورتحساب وارداتی مواد غذایی، مربوط به کشورهای با درآمد بالا است که بیشتر به دلیل قیمت های جهانی بالاتر است، در حالی که انتظار می رود حجم نیز افزایش یابد. این در حالی است که کشورهای آسیب پذیر اقتصادی، بیشتر تحت تأثیر قیمت های بالاتر قرار می گیرند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود کل صورت ‌حساب واردات مواد غذایی برای گروه کشورهای کم ‌درآمد تقریباً بدون تغییر باقی بماند، حتی اگر پیش‌ بینی ‌شود از نظر حجمی ۱۰درصد واردات کاهش یابد، که نشان‌ دهنده مشکل رو به رشد دسترسی برای این کشورها است.

سازمان فائو اخیرا هشدار داده است که صورت حساب وارداتی مواد غذایی جهان تا پایان سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ به میزان ۱۰درصد بیشتر می شود که نگران کننده است چرا که این امر موجب کاهش واردات مواد غذایی توسط کشورهای کم درآمد و افزایش میزان گرسنگی جهانی می شود

گزارش بخش بازار و تجارت فائو هشدار می‌ دهد: «اینها علائم هشدار دهنده‌ ای از منظر امنیت غذایی هستند و نشان می‌ دهند که وارد کنندگان برای تأمین مالی افزایش هزینه‌ های بین‌ المللی مشکل دارند و به طور بالقوه پایان انعطاف‌ پذیری آنها در برابر قیمت‌ های بین‌ المللی بالاتر را نشان می‌ دهد».

گزارش چشم‌ انداز غذا، که الگوهای تجارت مواد غذایی را بر اساس گروه‌ های غذایی تجزیه می‌ کند، هشدار می‌ دهد که تفاوت‌ های موجود احتمالاً آشکارتر می‌ شوند و کشورهای با درآمد بالا به واردات در کل طیف محصولات غذایی ادامه می‌ دهند، در حالی که مناطق در حال توسعه به طور فزاینده‌ ای بر روی کالاهای اصلی تمرکز می‌ کنند.

افزایش ۴۸درصدی صورت حساب وارداتی نهاده های کشاورزی در پایان ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱

از سوی دیگر سازمان فائو در بخش دیگری از گزارش خود صورت حساب وارداتی نهاده های کشاورزی را ارزیابی کرد. در این گزارش آمده است: پیش بینی می شود صورت حساب واردات جهانی در این بخش در سال ۲۰۲۲ به ۴۲۴ میلیارد دلار افزایش یابد که ۴۸ درصد نسبت به سال قبل و ۱۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش می یابد.

در این گزارش آمده است: افزایش هزینه های بالاتر برای انرژی و کود وارداتی پیش بینی شده است که هر دوی این عوامل به ویژه در صورت حساب وارداتی جهانی مرتبط هستند و برای حساب های جاری کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ‌پایین فشار ایجاد می کنند. در نتیجه، برخی از کشورها ممکن است مجبور به کاهش کاربردهای نهاده های کشاورز از جمله کود و سموم شوند، که تقریباً به طور اجتناب ناپذیری منجر به کاهش بهره وری کشاورزی و در دسترس بودن کمتر مواد غذایی داخلی می شود. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، پیامدهای منفی این اتفاق بر تولید کشاورزی جهانی و امنیت غذایی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha